Lable Postat 16 juni 2009 Dela Postat 16 juni 2009 Hejsan!Jag undrar hur plant det måste vara under akvariet för att det inte ska spricka. Min möbel är 2mm högre på ena sidan. Kan man fixa det med t.ex en frilotskiva under akvariet? Mvh. Nino Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 16 juni 2009 Dela Postat 16 juni 2009 Hejsan!Jag undrar hur plant det måste vara under akvariet för att det inte ska spricka. Min möbel är 2mm högre på ena sidan. Kan man fixa det med t.ex en frilotskiva under akvariet? Mvh. NinoEn frigolitskiva under gör susen. Det som kan hända är att vattenlinjen ocksåär 2mm högre på ena sidan.Tror ingen har 100% raka underlag, men dock så pass plant att vi inte ser det./Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lable Postat 16 juni 2009 Författare Dela Postat 16 juni 2009 när jag mäter med vattenpass visar den att jag borde höja ena kanten med 3-4 mm och två kanter med 2 mm för att allting ska vara plant. Försöker jämna ut med underlag lite sen kör jag en tunn frigolitskiva mellan akvariet och spånskivan. Funkar det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 16 juni 2009 Dela Postat 16 juni 2009 när jag mäter med vattenpass visar den att jag borde höja ena kanten med 3-4 mm och två kanter med 2 mm för att allting ska vara plant. Försöker jämna ut med underlag lite sen kör jag en tunn frigolitskiva mellan akvariet och spånskivan. Funkar det?Kan du så väg ut det så bra du kan med vattenpasset. Sen lägg en frioligskiva under.Tjockleken kan du söka på men själv har jag 10mm. Varför? Jo ju tjockare frigoliten ärju med kan den sjunka ihop och ju snedare blir akvariet, så jag förespråkar 10mm.Lycka till/Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 16 juni 2009 Dela Postat 16 juni 2009 Ytan bör vara helt plan som akvariet ska stå på. Om det sedan lutar någon mm åt sidan, framåt eller bakåt spelar inte så stor roll. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 16 juni 2009 Dela Postat 16 juni 2009 Ytan bör vara helt plan som akvariet ska stå på. Om det sedan lutar någon mm åt sidan, framåt eller bakåt spelar inte så stor roll.Tack, glömde påpeka det. Förutsatte nästan att hans ställning är "plan"/Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lable Postat 16 juni 2009 Författare Dela Postat 16 juni 2009 Okej! Superbra då har jag ingenting att oroa mig för =-) Tack så mkt Mvh. Nino Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lable Postat 17 juni 2009 Författare Dela Postat 17 juni 2009 sådär ja! Nu tror jag inte att det blir mycket planare än såhär! Snart bär det av mot K-rauta för inköp av frigolit ;-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard598 Postat 18 juni 2009 Dela Postat 18 juni 2009 det ska finnas en speciell matta för just akvarier också, var vet jag inte men borde vara rätt lätt att ta reda på Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard598 Postat 18 juni 2009 Dela Postat 18 juni 2009 Sen ska det vara ostkakerent imellan karet och bänken Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lable Postat 18 juni 2009 Författare Dela Postat 18 juni 2009 men ska inte mattan eller frigoliten vara mellan karet och bänken? för det var typ så jag tänkte ha det.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard598 Postat 18 juni 2009 Dela Postat 18 juni 2009 nej den lägger du i karet jo självklart ska den vara där Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lable Postat 18 juni 2009 Författare Dela Postat 18 juni 2009 tänk om jag vill lägga den i karet då *lipar* Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 18 juni 2009 Dela Postat 18 juni 2009 det ska finnas en speciell matta för just akvarier också, var vet jag inte men borde vara rätt lätt att ta reda på Stavas - liggunderlag MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard598 Postat 19 juni 2009 Dela Postat 19 juni 2009 Svårare än så var det inte Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lable Postat 19 juni 2009 Författare Dela Postat 19 juni 2009 hehe, just då kommer min mamma in i rummet och ser ditt senaste inlägg och säger: -bra att någonting i den här hobbyn är enkelt!... hehe ^^ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard598 Postat 20 juni 2009 Dela Postat 20 juni 2009 hahahahhaa Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 20 juni 2009 Dela Postat 20 juni 2009 MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 20 juni 2009 Dela Postat 20 juni 2009 Jag har byggt en av mina akvariemöbler av lecablock och sedan tvärgående reglar ovanpå. Det blev inte helt plant, så jag byggde en gjutform och hällde flytspackel ovanpå. Sedan frigolit. Något omständligt, men det funkade för mig den gången. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard598 Postat 20 juni 2009 Dela Postat 20 juni 2009 Hoppas det var fiberarmerat flytspackel annars kommer ditt kar att rasa och gå sönder som i länken : haha nejdå skoja bara, det var seriöst och bra gjort Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 20 juni 2009 Dela Postat 20 juni 2009 Tänk på att vattenpasset kan visa fel, de gör min och de upptäckte jag typ 8 månader senare men akvariet står fortfarande så de är lungt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 20 juni 2009 Dela Postat 20 juni 2009 Tänk på att vattenpasset kan visa fel, de gör min och de upptäckte jag typ 8 månader senare men akvariet står fortfarande så de är lungt.Ett bra sätt att försäkra sig att vattenpasset fungerar rätt är att lägga passet åt båda hållen och se att det visar lika oavsett vilket håll blåsan ligger åt. Hmm inte helt glasklart hur jag menade kanske. Om du ska kolla en akvariebänk: lägg först passet på bänken och väg av. När du är nöjd så vrid passet 180° i horisontalplanet och se att det fortfarande visar rätt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard598 Postat 21 juni 2009 Dela Postat 21 juni 2009 Christer: Jag antar att du är snickare? Tänkte precis svara detsamma, men såg att du hann före Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
libben Postat 21 juni 2009 Dela Postat 21 juni 2009 Mätte med vattenpasset ett bra tag tills jag var nöjd med ställningen, sen så blev det lite lutning ändå eftersom tyngden i akvariet inte var helt fördelat. Men det har blivit bättre nu, inte lika snett som i början. Så har väl börjat sätta sig.Tror dock jag har 2 cm frigolit. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard598 Postat 21 juni 2009 Dela Postat 21 juni 2009 Det ska luta lite Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.