Gå till innehåll

Trilskande Montiporor!


Benighted

Rekommenderade inlägg

Ja, jag är så långt ifrån sps-expert man kan komma, så det jag gör just nu är att jag gissar. Det gör dock de andra också, för ingen här på forumet kan ju fråga dina montisar vad som fattas dem. Jag har dock inte hävdat att det är frågan om hämmad kalcifiering i ditt fall. :)

Läs gärna detta:

ENCORE: The Effect of Nutrient Enrichment on Coral Reefs. Synthesis of Results and Conclusions

Abstract

Coral reef degradation resulting from nutrient enrichment of coastal waters is of increasing global concern. Although effects of nutrients on coral reef organisms have been demonstrated in the laboratory, there is little direct evidence of nutrient effects on coral reef biota in situ. The ENCORE experiment investigated responses of coral reef organisms and processes to controlled additions of dissolved inorganic nitrogen (N) and/or phosphorus (P) on an offshore reef (One Tree Island) at the southern end of the Great Barrier Reef, Australia. A multi-disciplinary team assessed a variety of factors focusing on nutrient dynamics and biotic responses. A controlled and replicated experiment was conducted over two years using twelve small patch reefs ponded at low tide by a coral rim.

Treatments included:

1) three control reefs (no nutrient addition) and

2 a) three+N reefs (NH<sub>4</sub>Cl added),

2 B) three+P reefs (KH<sub>2</sub>PO<sub>4</sub> added), and

2 c) three+N+P reefs.

Nutrients were added as pulses at each low tide (ca twice per day) by remotely operated units. There were two phases of nutrient additions.

During the initial, low-loading phase of the experiment nutrient pulses (mean DOSE=11.5 μM NH<sub>4</sub><sup>+</sup>; 2.3 μM PO<sub>4</sub><sup>−3</sup>) rapidly declined, reaching near-background levels (mean=0.9 μM NH<sub>4</sub><sup>+</sup>; 0.5 μM PO<sub>4</sub><sup>−3</sup>) within 2–3 h. A variety of biotic processes, assessed over a year during this initial nutrient loading phase, were not significantly affected, with the exception of coral reproduction, which was affected in all nutrient treatments. In Acropora longicyathus and A. aspera, fewer successfully developed embryos were formed, and in A. longicyathus fertilization rates and lipid levels decreased.

In the second, high-loading, phase of ENCORE an increased nutrient dosage (mean DOSE=36.2 μM NH<sub>4</sub><sup>+</sup>; 5.1 μM PO<sub>4</sub><sup>−3</sup> declining to means of 11.3 μM NH<sub>4</sub><sup>+</sup> and 2.4 μM PO<sub>4</sub><sup>−3</sup> at the end of low tide) was used for a further year, and a variety of significant biotic responses occurred. Encrusting algae incorporated virtually none of the added nutrients. Organisms containing endosymbiotic zooxanthellae (corals and giant clams) assimilated dissolved nutrients rapidly and were responsive to added nutrients.

Coral mortality, not detected during the initial low-loading phase, became evident with increased nutrient dosage, particularly in Pocillopora damicornis.

Nitrogen additions stunted coral growth, and phosphorus additions had a variable effect.

Coral calcification rate and linear extension increased in the presence of added phosphorus but skeletal density was reduced, making corals more susceptible to breakage. Settlement of all coral larvae was reduced in nitrogen treatments, yet settlement of larvae from brooded species was enhanced in phosphorus treatments. Recruitment of stomatopods, benthic crustaceans living in coral rubble, was reduced in nitrogen and nitrogen plus phosphorus treatments. Grazing rates and reproductive effort of various fish species were not affected by the nutrient treatments. Microbial nitrogen transformations in sediments were responsive to nutrient loading with nitrogen fixation significantly increased in phosphorus treatments and denitrification increased in all treatments to which nitrogen had been added.Rates of bioerosion and grazing showed no significant effects of added nutrients.

Källa: http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6V6N-42G0KJP-4&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=eaacac4e91a860dcfa591fe2e500ac7b

Av vad jag kan förstå av artikeln ovan verkar extra kvävetillförsel ha stuntat tillväxt.

Tillsats av fosfaten har ökat kalcifieringen - kanske såsom det är fallet med dina andra koraller - men korallskeletten blev sköra och var benägna att brytas av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En till när jag ändå håller på, här snackar de dessutom om akvarier (tanks):

Response of a scleractinian coral, Stylophora pistillata, to iron and nitrate enrichment

Résumé / Abstract

The purpose of this study was to determine whether the addition of iron alone or in combination with nitrate affects growth and photosynthesis of the scleractinian coral, Stylophora pistillata, and its symbiotic dinoflagellates.

For this purpose, we used three series of two tanks for a 3-week enrichment with:

1) iron (Fe),

2) nitrate (N) and

3) nitrate + iron (NFe).

4) Two other tanks were kept as a control ©.

Stock solutions of FeCl<sub>3</sub> and NaNO<sub>3</sub>were diluted to final concentrations of 6 nM Fe and 2 μM N and continuously pumped from batch tanks into the experimental tanks with a peristaltic pump.

1) Results obtained showed that iron addition induced a significant increase in the areal density of zooxanthellae (ANOVA, p = 0.0013; change from 6.3 ± 0.7 x 10<sup>5</sup> in the control to 8.5 ± 0.6 X 10<sup>5</sup> with iron). Maximal gross photosynthetic rates normalized per surface area also significantly increased following iron enrichment (ANOVA, p = 0.02; change from 1.23 ± 0.08 for the control colonies to 1.81 ± 0.24 μmol O<sub>2</sub> cm<sup>-2</sup> h<sup>-1</sup> for the iron-enriched colonies). There was, however, no significant difference in the photosynthesis normalized on a per cell basis.

2) Nitrate enrichment alone (2 μM) did not significantly change the zooxanthellae density or the rates of photosynthesis.

3) Nutrient addition (both iron and nitrogen) increased the cell-specific density of the algae (CSD) compared to the control (G-test, p = 0.3 × 10<sup>-9</sup>), with an increase in the number of doublets and triplets. CSD was equal to 1.70 ± 0.04 in the Fe-enriched colonies, 1.54 ± 0.12 in the N- and NFe-enriched colonies and 1.37 ± 0.02 in the control.

Growth rates measured after 3 weeks in colonies enriched with Fe, N and NFe were 23%, 34% and 40% lowerthan those obtained in control colonies (ANOVA, p = 0.011).

Källa: http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=1054677

Men,,, det är väl bara att göda på med nitraten för en stenkorall om nitrattillsatsen enligt hobbyisternas erfarenheter uppges ha så omedelbara och positiva effekter på mjukisar, vad vet jag. :jävul:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör bara med en enkel Berlin strategi där Ca/Mg/Alk tillsatserna kommer ifrån Balling-metoden, få andra tillsatser. Jag kör med en strumpa med fosfatremover utöver Berlin, men ingen Zeolit, antar att du funderar på kaliumbrist beroende på zeometoden? en helt annan fråga, borde inte alla "bakterie-/kolkälle-metoder" ha detta problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men,,, det är väl bara att göda på med nitraten för en stenkorall om nitrattillsatsen enligt hobbyisternas erfarenheter uppges ha så omedelbara och positiva effekter på mjukisar, vad vet jag.

Nu var vi där igen och jag kom ihåg varför jag slutade med att överhuvudtaget disskutera närsalter på SG. Vill bara påpeka att två så typiska stenkorallakvarister som Ove och Stig båda kör med nitrattillsatser.

Kommentar till första artikeln - tillsätter man NH4 till saltvatten så får man nog effekter - det tvivlar jag inte alls på - vad har det med nitrattillsats att göra?

Vetenskapliga artiklar i allmänhet är bra men när det inte finns en möjlighet att kontrollera under vilka förutsättningar experimenten är gjorda så har det ingen betydelse för mig. Jag kommer inte åt orginalartikeln och kan därför inte se testuppsättningen. Av det andra peeket framgår att en lösning på 0,104 ppm NO3-N kontinuerligt pumpades in i provtankarna. Det framgår inte om provtankarna var ett flow-trhough system eller om det inte var det - den slutliga koncentrationen efter tre veckor. vad jag dock vet är att en koncentration på ca 0,5 ppm nitrat i ett akvarium inte påverkar någon tillväxttakt i de områdena som peeket säger.

Tyvärr Jani - inga mer inlägg från mig i denna disk.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En till när jag ändå håller på, här snackar de dessutom om akvarier (tanks):

Källa: http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=1054677

Men,,, det är väl bara att göda på med nitraten för en stenkorall om nitrattillsatsen enligt hobbyisternas erfarenheter uppges ha så omedelbara och positiva effekter på mjukisar, vad vet jag. :jävul:

Intressanta abstracts, synd att de riktiga artiklarna kosta kosing att läsa, men ska kolla om man kan komma åt dem på universitetet. Man skulle ju vilja ha mer information om hur värdena såg ut i karen utan tillsatserna. Resultatet är ju totalt ointressant om de hade nitrat i karet även utan tillskottet, men intressant om det var så att nitratet var extremt lågt innan och tillväxten blev sämre när man ökade upp den till en nivå på 1ppm. Det känns ju väldigt konstigt att kommersiella korallfarmer tillsätter både nitrat och fosfat i sina kar om det skulle försämra tillväxten, dom lär ju (borde ju i.a.f.) ha gjort tester på det för att optimera tillväxten. Problemen uppkommer ju bara om man har låg belastning på sina kar som jag ser det, och som jag t.ex. har ju bara två små fiskar i mitt kar på 112L så min urea-utsöndring blir låg och om inte saker ligger och ruttnar överallt så kan ju nitraten vara en begränsande faktor.

Jag kommer nu göra ett väldigt ovetenskapligt men ändå välstuderat test med nitrat där jag kritiskt kommer studera vad som sker med nitrattillsatsen för att återkomma med resultatet. Kritiskt på det sättet att jag kommer att jag inte väljer sida om det kommer att hjälpa eller ge mer skit, men om det hjälper ska det vara TYDLIGT, polyperna ska vara synliga (det är dem inte nu på de flakväxande), färgerna ska förbättras, tillväxt skall öka, det är grundkraven för att jag ska säga att det hade tydlig effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, kör ett test, i så fall minst 3-4 veckor. Ser du omedelbar positiv effekt är det troligen placebo, för så fort går inte förändringarna till det positiva (men väl till det negativa). Lycka till och håll oss uppdaterade, gärna med bilder! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har fått tips här om nitrattillsats och eventuell kaliumbrist av erfarna akvarister. Mitt tips är nu att testa en sak i taget och se resultatet innan du gör något nytt. Gör inga tillsatser utan att ha mätt en brist innan. Undantaget är vattenbyten som bör fortsätta som vanligt. Akvariet fungerar i stort sett bra så gör inget överhastat. Händer inget alldeles överraskande tycker jag tråden skall vila ett par veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra Stig :), ska självklart göra det så korrekt som möjligt och inte ändra flera parametrar samtidigt. Nitrat är påbörjat och där var det helt klart en möjlig brist, så kör den i några veckor och under denna tiden försöker jag få klarhet i kaliumnivåerna ifall nitratet inte har effekt, vill ju inte dra i kalium om det inte är nån brist. Men nu låter vi tråden vila så återkommer jag med resultatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga - gäller både Jani och Richard - kör ni med någon zeolitmetod?

MVH Lasse

Jag kör Zeolith-ultralith och har gjort i cirka ett halvår, tillsätter Ultrabak,Ultramin S och Ultra organics, har även börjat tillsätta Kalium senaste veckan och jag tror det har börjat göra inverkan på koraller då min euphyllia har börjar blåsa upp sig och bli väldigt stor senaste veckan om det nu kan gå så fort?! Kan ultralithen ha dålig inverkan på koraller också?! Man kanske ska tillsätta lite Nitrat och prova, men det känns fel då man "ska" ha låga värden på nitrat och fosfat?!

Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry om mina inlägg igår uppfattades som negativa, var inte meningen att såra någon, ville bara leka djävulens advokat ett tag. Ber alltså åter igen om ursäkt - särskilt Lasse och trådskaparen för att det urartade - och önskar alla en jättetrevlig midsommar! Skål på er gott folk!

:skal

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på detta någon skrev om angående att bakrutan är grön, kikade nyss på min ruta och tanken slog mig att när jag skrapar den ca var 3:e vecka så är det som en grön hinna på den, har det med fosfaten att göra? Den ligger på 0,045 enligt Rowa. får inte ner den mer med Zeolithen. eller behövs det inte ner mera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tänkte uppdatera den här tråden lite nu när det gått lite över en månad med nitratdosering. Har hållit nitratet på ungefär 2ppm, det har krävts en tillsats av 200mg nitrat dagligen.

Den första saken jag upptäckte var hos en del mjukisar, speciellt hos en del skivisar, speciellt mina Rhodactis sp. och Actinodiscus sp.. Redan efter nån dag efter dosering så var dom fastare i "köttet" blåste upp sig ganska mycket mer och såg allmänt friskare ut. Men här var jag fortfarande lite undrande om det bara var slump/önsketänkande.

Efter någon vecka så började jag se skillnad på några stenkoraller, primärt LPS:er, och särskilt min Cycloseris tenuis som jag i flera månader hade varit orolig för då dess tentakler hade blivit nästan helt genomskinliga och den hade inte varit lika uppblåst och fin som förut. Men då började den få tillbaks färgen på sina tentakler och nu efter en månad har den fått rejält bruna och fina tentakler mot den gröna väluppblåsta kroppen precis som den var ifrån början. När detta hade skett så började jag känna att det var en verklig effekt.

Samtidigt började jag upptäcka att de blekta fläckarna i min ena Montipora capricornis började då färg igen, och kanten började uppvisa en tillväxtkant, denna kant växte ut ca 1 cm följande 2-3 veckor, tyvärr så lyckades jag slå sönder denna i flera bitar i veckan då jag höll på och rensade lite i karet och lyfte ur all sten ur karet och tvättade den då Ellizen:s pucellaris som gick i mitt huvudkar (den går i karantänkaret nuförtiden) hade skapat ett dammlager av det finkornigaste ifrån sanden ska se om jag kan hitta nån bit som visar tillväxtkanten väl.

Den andra M. capricornis har färgat ut mer, och har även den börjat växa, men inte lika kraftigt som den första, men det tror jag beror på att den står i ett lite mörkt ställe i karet, den ska flyttas idag eller imorgon till ett ljusare ställe.

M. digitata, ja, dessa är ju lite konstiga av sig, dom är inte lika känsliga för strömmar längre, och ska ta och placera dem lite öppnare nu och se vad som sker. Men lite mer polypexpansion har de allt, men inte helt övertygad om dessa än.

M. hirsuta har som vanligt gått sönder när man gör nåt i karet, men den har fått bättre neongrön färg på kroppen igen till skillnad ifrån innan då de var mer vit beige i färgen, men dessa måste jag hitta en bra plats till i karet där de får tillräckligt med ljus. Ska se om jag kan hitta några före bilder, så ska jag knäppa några efter bilder.

Hydnopora skulle jag säga har fått tillbaks mer av sin neonfärg.

Acroporor, Seriatopora caliendrum med flera SPS:er skulle jag säga har gått opåverkade ur detta, ingen skillnad i utfärgning eller tillväxt vad jag kan se. Många andra koraller ser jag ingen skillnad på, som Sarcophyton, Ricordeor, knappar, Caulastrea m.fl. men det betyder det ju inte att det inte skett nåt, man blir ju lätt hemmablind och man ser bara de som gav en kraftig förändring.

Min Acanthastrea lordhowensis har färgat ut otroligt mycket under denna tiden, men svårt att säga om det beror på nitratet eller naturlig färgförbättring sen den kommit i mitt kar.

Jag ska försöka ta några bilder när jag är klar med ommöbleringen i karet och belysningen är uppe igen.

Det jag säger här är bara en observation i ett kar och skall inte tolkas som någon sanning, och jag är inte ute efter nån debatt om nitrattillskott då jag vet att det finns vissa som förkastar det, för mig är det bevis nog att fortsätta dosera nitrat så det är lågt men mätbart.

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte heller på nitratbrist snarare kalium och strontium. Det har i alla fall haft betydelse hos mig när jag slarvar med spårelementen och flakväxande montiporor kan blekna och tappa tillväxt.

Jag har också fått bleknande flakväxande Montiporor att komma igen genom tillsats av Strontium, intressant att du har samma erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte heller på nitratbrist snarare kalium och strontium. Det har i alla fall haft betydelse hos mig när jag slarvar med spårelementen och flakväxande montiporor kan blekna och tappa tillväxt.

Okej, det är ju intressant då det är just Montipororna som var skälet till att jag började dosera nitrat, och ja, de har visat förbättring i färg och tillväxt, speciellt den ena (mycket markant i tillväxt, men den stod ljusare också), men de riktigt starka färgerna har inte riktigt kommit ännu, men har förbättrats och de bleka delarna har helt försvunnit och de döda fläckarna på den ena har börjat växa över sakta.

Nästa steg har ju varit att testa kalium, vet inte om jag ska ge mig på det snart, då de tillsatserna är såpass dyra och för en osäker förbättringspotential vill man ju ogärna slänga iväg 400-600 spänn för lite kalium, kanske skulle köpa kalium kaliumsulfat i kristallform och blanda en buffer själv. Vad använder du för tillsats?

Strontium tja, mätte upp det för ett tag sen och det verkade vara lågt men får göra några fler tester då testet inte är helt trivialt, men Randy Holmes-Farley säger i sina artiklar att det är väldigt sällsynt med strontium i karen då de flesta salter t.o.m. har för mycket av det och det är toxiskt i högre doser. Så man inte bör tillsätta strontium om man inte har en konstaterad brist av strontium. Men strontium kan jag kanske tänka mig att köpa en flaska när korallfisken öppnar igen och se om det gör nån skillnad på korallerna.

Sen är det så att effekterna hos LPS och skivisarna är otroligt tydliga och jag kan inte förklara det på nåt annat sätt än nitrattillsatsen, men man ska ju ha klart för sig att jag kör med väldigt låg belastning i mitt kar så nitraten verkar ju helt klart bottnat för länge sen, då jag fick köra rätt länge med att dosera 3mg/L nitrat för att få mätbart nitrat dagen efter, efter det fick jag gå ner till 2mg/L för att hålla nivån låg men mätbar. Sen att det skulle kunna finnas nån mer brist är ju inte omöjlig, men känns inte så väldigt trolig då jag gör stora vattenbyten varje vecka, minst 15% av vattenvolymen... ibland 25%.. så det borde komma tillräckligt med kalium och spårämnen med det tycker man.

Det jag har är Grotechs coral-ABC samt CombiSan som jag kan börja tillsätta som spårämnen, men tidigare har ingen av dem gjort av eller till i karet. Hittills är det bara nitratet som förbättrat Montipororna något. Helst skulle man ju vilja köra med ett rent ämne åt gången så man får fakta på vad det är som saknas. Inte börja med nån magisk vätska som innehåller allt och lite till..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang dina vattenbyten så kan jag säga att jag tror nog inte att ditt salt håller kalium nivån, då det nästan inte finns något salt som gör detta tyvärr. Jag gör också 10%byten i veckan ibland 20 och mitt kalium låg på 200 innan jag började buffra, köpte en flaska ifrån Kz, tror den kostade 200 eller något sådant, efter detta har jag fått väldigt fin färg på min ena acro (såg inte vidare bra ut före) och tycker mina andra koraller börjar se bättre ut med, ska även börja prova lite med Jod och även strontium för att se om det blir mera skillnad.

Att dom där förbannade montipororna som ska vara "lätta" koraller inte är så lätta`? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du använt för salt? Olika sorter?

Under livstiden för den ena flakväxande montisen har jag använt Reef Crystal, Tropic Marin Pro-Reef, och nu senaste månaderna D-D H2Ocean pro+...

Ang dina vattenbyten så kan jag säga att jag tror nog inte att ditt salt håller kalium nivån, då det nästan inte finns något salt som gör detta tyvärr. Jag gör också 10%byten i veckan ibland 20 och mitt kalium låg på 200 innan jag började buffra, köpte en flaska ifrån Kz, tror den kostade 200 eller något sådant, efter detta har jag fått väldigt fin färg på min ena acro (såg inte vidare bra ut före) och tycker mina andra koraller börjar se bättre ut med, ska även börja prova lite med Jod och även strontium för att se om det blir mera skillnad.

Att dom där förbannade montipororna som ska vara "lätta" koraller inte är så lätta`? :P

Okej, vad körde du med för salt? D-D saltet värden på kaliumet som den ska hålla. Men kan ju vara kaliumet som strular, testet ju är rätt omöjligt att läsa av, fick värdet till nånstans mellan 250-400ppm när jag senast mätte :P

Nä, Acroporor är ju hur lätta som helst och växer som ogräs medans motisarna är hur struliga som helst, helt sjukt :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Benighted: Jag använder Pohls K-balance för kalium. Jag håller med dig om att dina täta vattenbyten borde ge dig tillräcklig mängd spårämnen. Jag har ingen riktigt bra erfarenhet hur det blir om man litar enbart till vattenbyten. För egen del byter jag inte så mycket vatten som man borde men jag fyller på med spårelement. Det är just när jag fuskar med det som jag får problem med vissa SPS-er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...