Gå till innehåll

valonia


jower

Rekommenderade inlägg

De spricker rätt lätt om man handskas fel med dem ;) Se till att "dra loss" dem försiktigt bara så brukar det gå rätt bra. Man brukar kunna lirka lite på dem så att de släpper...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har fått bort mina valonia + nästan all grön skit i karet men jag vet ej helt 100 % vad som gjort mest nytta jag har satt i en fox face en diaderma sjöborre och en shortspine borre + ett ytterfilter med fosfatborttagnings fyllning detta har fungerat mycket bra men jag vet ej vilket som fungerat bäst mvh hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
jag har fått bort mina valonia + nästan all grön skit i

karet men jag vet ej helt 100 % vad som gjort mest nytta jag har satt i

en fox face en diaderma sjöborre och en shortspine borre + ett

ytterfilter med fosfatborttagnings fyllning detta har fungerat mycket

bra men jag vet ej vilket som fungerat bäst mvh hasse

Min fox face äter upp mina....Ville bara nämna det eftersom du inte visste riktigt vem det var som åt dina...smiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Enligt Bent Holm, Marinakvariet, är de visst inte så bra. Han rekommenderar A sohal men jag kommer att köpa Mithrax krabbor. Det verkar olika bud om allting. Enligt vissa äter Wurdemanni räkor glasrosor enligt andra gör dom inte det.

Ingen som använt Tropic Marine Pro-Coral Organic och fått valonia?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försöker hålla alla "gödningsämnen" på noll och det är "bara" nitraten som inte är det (nitrat = 2,5 ppm), men har lite koraller som måste matas (fiskar naturligtvis åxå) så jag matar med lite torkad plankton i brist på levande. Hade tre olika flaskor med levande plankton av Samuel och har aldrig haft så nöjda koraller men de är slut. Har beställt levande plankton från Akvarieutstyr. Hoppas de inte fryser ihjäl på vägen.

Ingen som använt Pro-Coral Organic?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Skaffade två Mithrax krabbor och nu har jag börjat få lossade (lösa) valonior i karet så det verkar fungera. Bara att plocka upp "kulorna". Problemet med valonia tycker jag är att få loss dem och att komma åt stenarna med dem utan att riva ut hela inredningen. Har förresten börjat tillsätta Pro-CoralOrganic igen då jag ser att mina mjukkoraller växer snabbare och har polyperna oftare ute igen (Sarcophyton).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker ett strutsägg är större, men det kanske bara är jag ;)

Bra poäng :) Jag skulle uttryckt mig tydligare; Valonia Ventricosa har världens största encelliga utväxt, men som du säger äggulan är också en cell, men inte hela ägget i sig. Och valhajens ägg (dvs äggulan) har jag hört är ännu större än strutsens.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom brukar vara ganska lätta att vicka/rulla bort,(jmf långfinger på frugan)

Att fiskarna äter några störe kvantiteter tror jag hör till ovanligheterna,så vallonia är väl enklast att skörda för hand - sen är faran av att punktera dessa överdriven!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...