Guest NoName Postat 29 oktober 2004 Postat 29 oktober 2004 Vad är det för kärring som röker lights.. Citera
aerie Postat 29 oktober 2004 Postat 29 oktober 2004 Måste vara nervöst att plocka en sån i akvariet Citera
Jonasaik Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 Hmm apropå det, hur gör man när man plockar dem i karet? spricker de lätt?Än så länge tkr jag de e rätt snygga men om de blir fler tänkte jag Citera
Guest oceaN Postat 31 oktober 2004 Postat 31 oktober 2004 De spricker rätt lätt om man handskas fel med dem Se till att "dra loss" dem försiktigt bara så brukar det gå rätt bra. Man brukar kunna lirka lite på dem så att de släpper... Citera
Ugglan_ Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 finns det inget "botemedel" mot dessa alger, fisk eller dyligt??? Citera
hasse Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 jag har fått bort mina valonia + nästan all grön skit i karet men jag vet ej helt 100 % vad som gjort mest nytta jag har satt i en fox face en diaderma sjöborre och en shortspine borre + ett ytterfilter med fosfatborttagnings fyllning detta har fungerat mycket bra men jag vet ej vilket som fungerat bäst mvh hasse Citera
Richard G Postat 5 november 2004 Postat 5 november 2004 Jag handplockade bort alla vid ett tillfälle, har inte kommit tillbaka en enda på ett halvår Citera
Jonasaik Postat 5 november 2004 Postat 5 november 2004 Hur försiktig måste man vara när man plockar dem?Hörde nåt om att vifta bort dem med vatten? =) hur lättförstörda är de? Citera
masterofpuppets Postat 6 november 2004 Postat 6 november 2004 vad händer om dom spricker i karet då ??? Citera
Richard G Postat 6 november 2004 Postat 6 november 2004 Om dom spricker i karet kan det lätt bli fler. Jag var inte överdrivet försiktig men lite varsam får man allt vara. Som att plocka vinbär. Citera
Guest Marcus Postat 3 december 2004 Postat 3 december 2004 jag har fått bort mina valonia + nästan all grön skit ikaret men jag vet ej helt 100 % vad som gjort mest nytta jag har satt ien fox face en diaderma sjöborre och en shortspine borre + ettytterfilter med fosfatborttagnings fyllning detta har fungerat mycketbra men jag vet ej vilket som fungerat bäst mvh hasseMin fox face äter upp mina....Ville bara nämna det eftersom du inte visste riktigt vem det var som åt dina... Citera
Lejonkungen Postat 7 mars 2005 Postat 7 mars 2005 Fick plötslig tillväxt av valonia. Kom när jag började tillsätta Tropic Marin Pro-Coral Organic. Vet ej säkert om detta var anledningen till tillväxten men har slutat och tillväxten har avstannat.Nån annan som har erfarenhet av detta? Citera
Wotan Postat 7 mars 2005 Postat 7 mars 2005 Mithrax krabbor är också ett möjligt djur till att beta ValoniaLite läsning http://www.wetwebmedia.com/mithraxfaqs.htm(notisen till höger) Citera
Lejonkungen Postat 7 mars 2005 Postat 7 mars 2005 Enligt Bent Holm, Marinakvariet, är de visst inte så bra. Han rekommenderar A sohal men jag kommer att köpa Mithrax krabbor. Det verkar olika bud om allting. Enligt vissa äter Wurdemanni räkor glasrosor enligt andra gör dom inte det.Ingen som använt Tropic Marine Pro-Coral Organic och fått valonia? Citera
Dykaren Postat 7 mars 2005 Postat 7 mars 2005 Håller man låg näringshalt i akvariet så får man inga mängder med Valonia.De är ju heller inte farliga på något sätt... kan bara bli lite för mycket. Citera
Lejonkungen Postat 7 mars 2005 Postat 7 mars 2005 Försöker hålla alla "gödningsämnen" på noll och det är "bara" nitraten som inte är det (nitrat = 2,5 ppm), men har lite koraller som måste matas (fiskar naturligtvis åxå) så jag matar med lite torkad plankton i brist på levande. Hade tre olika flaskor med levande plankton av Samuel och har aldrig haft så nöjda koraller men de är slut. Har beställt levande plankton från Akvarieutstyr. Hoppas de inte fryser ihjäl på vägen.Ingen som använt Pro-Coral Organic? Citera
Clownen Postat 27 mars 2005 Postat 27 mars 2005 Den var stor! Men så är det ju planetens största cell också Citera
Manks Postat 27 mars 2005 Postat 27 mars 2005 tycker ett strutsägg är större, men det kanske bara är jag Citera
Lejonkungen Postat 31 mars 2005 Postat 31 mars 2005 Skaffade två Mithrax krabbor och nu har jag börjat få lossade (lösa) valonior i karet så det verkar fungera. Bara att plocka upp "kulorna". Problemet med valonia tycker jag är att få loss dem och att komma åt stenarna med dem utan att riva ut hela inredningen. Har förresten börjat tillsätta Pro-CoralOrganic igen då jag ser att mina mjukkoraller växer snabbare och har polyperna oftare ute igen (Sarcophyton). Citera
Clownen Postat 31 mars 2005 Postat 31 mars 2005 tycker ett strutsägg är större, men det kanske bara är jag Bra poäng Jag skulle uttryckt mig tydligare; Valonia Ventricosa har världens största encelliga utväxt, men som du säger äggulan är också en cell, men inte hela ägget i sig. Och valhajens ägg (dvs äggulan) har jag hört är ännu större än strutsens. Citera
greger Postat 1 april 2005 Postat 1 april 2005 Dom brukar vara ganska lätta att vicka/rulla bort,(jmf långfinger på frugan)Att fiskarna äter några störe kvantiteter tror jag hör till ovanligheterna,så vallonia är väl enklast att skörda för hand - sen är faran av att punktera dessa överdriven! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.