Gå till innehåll

Äntligen RSM 130D


Zatox

Rekommenderade inlägg

Om 2 veckor anlander antligen mitt RSM 130D. Har aven bestallt 25kg LS. Har dromt om saltvatten manga ar o nu e d dags. Haft sotvatten innan bara. Har last en hel del pa forum o Daniel Knop Saltvattenakvariet.

Kommer uppdatera allt eftersom o jag hoppas ni kan sta ut med mina dumma fragor langre fram :)

Tankte med hora nar jag lagger i LS kan jag satta i turbo sniglar da med eller man ska vanta med det med tills varderna e bra ?

Samt hur lange ska belysningen vara pa med bara LS?

Jag ska ivag 7 dagar ca 1-2 veckor efter att jag lagt i LS, e det lungt eller?

Kanske dumma fragor men e en riktig nyborjare pa salt :)

Tacksam for svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om 2 veckor anlander antaligen mitt RSM 130D. Har aven bestallt 25kg LS. Har dromt om saltvatten manga ar o nu e d dags. Haft sotvatten innan bara. Har last en hel del pa forum o Daniel Knop Saltvattenakvariet.

Kommer uppdatera allt eftersom o jag hoppas ni kan sta ut med mina dumma fragor langre fram :)

Tankte med hora nar jag lagger i LS kan jag satta i turbo sniglar da med eller man ska vanta med det med tills varderna e bra ?

Samt hur lange ska belysningen vara pa med bara LS?

Jag ska ivag 7 dagar ca 1-2 veckor efter att jag lagt i LS, e det lungt eller?

Kanske dumma fragor men e en riktig nyborjare pa salt :)

Tacksam for svar

Tjenare Jimmie

Du ska vänta tills nitriten och ammonium är nere på 0 innan du stoppar i sniglarna ifall inte stenen är "begagnad"

Du kan sätta timern på 1-2timme/dag under tiden du är borta, lagom att börja med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Trodde jag skulle fatt mitt akvarium fredag men jag vantar fortfarande otaligt..

Tankte hora om dar e ngt speciellt narings preparat med bakterier el dylikt ni rekommenderar o kopa nu i borjan nar man bara har LS. Eller sant kan vanta tills man har fisk o koraller ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I fredags kom antaligen mitt RSM. blev 20kg LS istallet for 25. men det e jadrans va den later med skummare pumpar o flaktar pa :) frugan sma gnaller redan hehe

Update med bilder kommer ikvall eller imorrn

Tankte ocksa hora hur mycke levande d ska komma ur stenarna. Har bara sett 2 sjo stjarnor,1 ormstjarna,en eremit, en glasros (dod) samt 1 en annan rod slemig sak.

Ska d verkligen inte komma mer ur 20 kg ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en annan fraga.. nar jag forsoker stalla in skummaren sa blir d antingen att den skummar over o fyller uppsamlingens koppen full med vatten efter 2 min eller sa kommer skummet inte over alls... Gor jag ngt fel... e harfint pa luftintaget med att fa koppen overfull med vatten och inget skum med skit i den alls..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar ta någon vecka eller två innan man fått ställt in saker och ting och det vill mycket till om det finns skit att skumma ut i ett nystartat kar.

Det brukar på dom flesta skummare vara lagom att ställa in så att vattenytan i skummaren är på samma höjd där stigarröret börjar, sedan finjusterar man efter det. Det kan som sagt dröja några veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

du skulle nästan kollat med butiken där du köpt akvariet, om det kan vara något strul med själva pumpen.! min skummare körde osso en del microbubblor men efter en 2 veckor så upphörde det. och funkar nu fint faktiskt, blir en del klägg o koppen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra att smältlimma tunt runt kanten på utblåspumparna för de kan dra luft där annars (locket är inte tight nog). Sedan finns det ytterliggare ett skyddsplastlock på ovansidan på varje pump. Bort med det. :)

Räkna med att skummaren är kass tills det ser ut som något kackat på insidan av den och den inte är genomskinlig. Först då börjar den bete sig som folk :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...