Gå till innehåll

Maltemus Cocoon 3.


maltemus

Rekommenderade inlägg

Då var det dags för en "projekttråd".

Jag är 100% gröngölig på salt. Har haft några sötvattenskar men har hela tiden sneglat in på era forum...;)

Utrustning:

Cocoon 3 - 32 Liter.

Nanoskimmer Rio

Koralia Nano

Solarboy lampa

Idag besökte jag Stigigemla på Ocean Akvarium. Tyvärr vaknade min dotter på 3 månader samtidigt som jag gick ut ur bilen... så det blev ett något stressat besök. Jag lämnade butiken med osmos vatten (ska skaffa mig en egen antar jag), sand och begagnad levande sten + en massa skumma tester.

Nu är karet på plats och fylld med vatten. Jag har blandat i ca 36 gram salt per liter (ca 1kg salt)

Har en hydrometer som jag inte förstår hur den fungerar, provar jag i vanligt vatten går den direkt till max nämligen. Provar jag den i karet hamnar den på ett ganska högt värde, men jag antar att jag bör vänta några timmar / någon dag? Några tips?

Jag har tänkt att använda den metod som finns på ocean akvariums hemsida (Lasses).

Ska försöka ladda upp lite bilder omgående.

Några frågor:

* Kan jag starta lampan redan nu?

* Levande sten ska jag vänta tills dag 2 eller bör jag lägga i den omgående? Den är i en hink med lock på.

* Tips för användande av hydrometern? (Inser att jag borde frågat om en reflektometer fanns hemma)

Igen, stort tack till Stig för bra service :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul med en salt tomte till i knutarna. tror inte det ska va nån fara att lägga i stenen i karet. kör igång lite cirkulation, men vänta lite med å köra igång lyset.. blir ytterligheter i vetlanda; mr cheesy´s 4 kubikare och ditt nano. vad har du tänkt dej för liv i karet? /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var lite orolig först, hamnade på 1.028 när jag testade saltet men hade möjlighet att hälla i lite mer vatten, fyllde på det sista, sänkte ner hydrometern och hamnar på 1.024 vilket borde vara rätt.

Lägger väl ner stenen då kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte 100% på hur man använder hydrometern, sänker jag ner den i vattnet så säger det pang så är den på max, fyller jag på den i karet (sänker ner och lyfter upp) så hamnar den på 1.024 / 1.025 vilket borde vara hel rätt, men ändå lite fundersamt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!!

Är det en vipparms mätare du köpt dig?

Isf är de lite luriga till en början då de kan ha lite "rester" på plasten innuti, För att verkligen va säker på att den ska funka så låt den stå ett par tre dar iaf med vatten i (kranvatten) Ta sen med den till nån som har en refraktometer o "kalibrera" den så du vet försäkerhets skull att den stämmer...

Så gjorde vi. De kan va väldigt otillförlitliga.

Lycka till Mvh Virre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för en bild. Ser lite konstigt ut eftersom karet har runda hörn. Tycker att stenen blev ganska snygg. Har en täckskiva jag inte vet om jag ska lägga på eller ej.

Ska jag lugna mig med sanden, eller är det bara att köra hårt?

Dag 2:

dag2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt gärna stenen kasta av sig massa skit innan du lägger i sanden, tar kanske cirka en månad.

Belys inte akvariet under tiden.

Sug ut det som hamnar på botten exempelvis varannan dag.

Bäst vore om du också blåste rent stenen rent med en powerhead eller med liten slang som du blåser i.

Populera akvariet med 5 sniglar redan från början, de rensar stenen och gör det lättare att suga ut allt skit från stenen i form av små fina bajskorvar. :skrattar:

Lycka till! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanden är som sagt i nu och det börjar se ganska bra ut.

Innan sniglarna ska i, fungerar det med öppna akvarium eller måste jag försöka skaffa ngn form av täckskiva? Det är inte helt lätt att få till på detta kar när lampan är på nämligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack.

Lyckas inte få skummaren att göra mer än små bubblor. Har mixtrat ganska mycket med den. Såg videon på youtube och gör nu små små ändringar för att se om jag kan få igång den rejält. Antar att hela röret ska fyllas med skumm för att den ska vara effektiv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag varit och hämtat sniglar hos mr cheezy. Vilket sjukt fint akvarium han har!

Fick med mig några enorma sniglar och diverse små.

Dags för lite bilder.

akvarium1.jpg

akvarium2.jpg

akvarium3.jpg

akvarium4.jpg

akvarium5.jpg

En av de stora har redan varit uppe på kanten så jag fick lyfta i honom igen... kändes som den var påväg över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skynda långsamt skulle väl jag säga, när det gäller fisken och korallerna (nån tålig mjukis kan nog hoppa i redan). Du har i.o.f.s. begagnad sten så det blir kanske inget problem med ammoniak/nitrit och stig kan ju sina saker så säger han att det är okej så skulle jag nog lita på honom :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...