maltemus Postat 26 juni 2009 Dela Postat 26 juni 2009 Då var det dags för en "projekttråd".Jag är 100% gröngölig på salt. Har haft några sötvattenskar men har hela tiden sneglat in på era forum...Utrustning:Cocoon 3 - 32 Liter.Nanoskimmer RioKoralia NanoSolarboy lampaIdag besökte jag Stigigemla på Ocean Akvarium. Tyvärr vaknade min dotter på 3 månader samtidigt som jag gick ut ur bilen... så det blev ett något stressat besök. Jag lämnade butiken med osmos vatten (ska skaffa mig en egen antar jag), sand och begagnad levande sten + en massa skumma tester.Nu är karet på plats och fylld med vatten. Jag har blandat i ca 36 gram salt per liter (ca 1kg salt)Har en hydrometer som jag inte förstår hur den fungerar, provar jag i vanligt vatten går den direkt till max nämligen. Provar jag den i karet hamnar den på ett ganska högt värde, men jag antar att jag bör vänta några timmar / någon dag? Några tips?Jag har tänkt att använda den metod som finns på ocean akvariums hemsida (Lasses).Ska försöka ladda upp lite bilder omgående.Några frågor:* Kan jag starta lampan redan nu?* Levande sten ska jag vänta tills dag 2 eller bör jag lägga i den omgående? Den är i en hink med lock på. * Tips för användande av hydrometern? (Inser att jag borde frågat om en reflektometer fanns hemma)Igen, stort tack till Stig för bra service Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ballsam Postat 26 juni 2009 Dela Postat 26 juni 2009 kul med en salt tomte till i knutarna. tror inte det ska va nån fara att lägga i stenen i karet. kör igång lite cirkulation, men vänta lite med å köra igång lyset.. blir ytterligheter i vetlanda; mr cheesy´s 4 kubikare och ditt nano. vad har du tänkt dej för liv i karet? /Samuel Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maltemus Postat 26 juni 2009 Författare Dela Postat 26 juni 2009 Var lite orolig först, hamnade på 1.028 när jag testade saltet men hade möjlighet att hälla i lite mer vatten, fyllde på det sista, sänkte ner hydrometern och hamnar på 1.024 vilket borde vara rätt.Lägger väl ner stenen då kanske. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maltemus Postat 26 juni 2009 Författare Dela Postat 26 juni 2009 Inte 100% på hur man använder hydrometern, sänker jag ner den i vattnet så säger det pang så är den på max, fyller jag på den i karet (sänker ner och lyfter upp) så hamnar den på 1.024 / 1.025 vilket borde vara hel rätt, men ändå lite fundersamt... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Snirrevirre Postat 27 juni 2009 Dela Postat 27 juni 2009 Hej!!Är det en vipparms mätare du köpt dig?Isf är de lite luriga till en början då de kan ha lite "rester" på plasten innuti, För att verkligen va säker på att den ska funka så låt den stå ett par tre dar iaf med vatten i (kranvatten) Ta sen med den till nån som har en refraktometer o "kalibrera" den så du vet försäkerhets skull att den stämmer... Så gjorde vi. De kan va väldigt otillförlitliga.Lycka till Mvh Virre! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maltemus Postat 27 juni 2009 Författare Dela Postat 27 juni 2009 Dags för en bild. Ser lite konstigt ut eftersom karet har runda hörn. Tycker att stenen blev ganska snygg. Har en täckskiva jag inte vet om jag ska lägga på eller ej. Ska jag lugna mig med sanden, eller är det bara att köra hårt?Dag 2: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 27 juni 2009 Dela Postat 27 juni 2009 Låt gärna stenen kasta av sig massa skit innan du lägger i sanden, tar kanske cirka en månad. Belys inte akvariet under tiden. Sug ut det som hamnar på botten exempelvis varannan dag. Bäst vore om du också blåste rent stenen rent med en powerhead eller med liten slang som du blåser i. Populera akvariet med 5 sniglar redan från början, de rensar stenen och gör det lättare att suga ut allt skit från stenen i form av små fina bajskorvar. Lycka till! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ballsam Postat 27 juni 2009 Dela Postat 27 juni 2009 om du vill kan du titta förbi vrigstad å låna ett gäng sniglar , så slipper du köra långt för det /Samuel Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maltemus Postat 27 juni 2009 Författare Dela Postat 27 juni 2009 Kör efter metoden på oceanakvarium, där står det sand dag 2.Ballsam: Kan jag köpa lite sniglar av dig? De ska väl i lite senare i veckan om jag förstått saken rätt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 27 juni 2009 Dela Postat 27 juni 2009 Vänta en dag så vattnet hinner sätta sig litet innan snäckorna skall i.Och stenen är avskakad så det är inte mycket skit i den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maltemus Postat 28 juni 2009 Författare Dela Postat 28 juni 2009 Nu har jag kör vattentester för första gången:kh: 9.6mg: 1290kalcium: 420Ammonium: 0PH: Ca 8 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maltemus Postat 29 juni 2009 Författare Dela Postat 29 juni 2009 Vilka koraller ska jag hålla ögonen öppna efter som passar i så här små kar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 29 juni 2009 Dela Postat 29 juni 2009 SkivanemonerKnappar = Palythoa eller Protopalythoa och ZoanthusStjärnpolyper = Pachyclavularia eller Briarerum och ErythropodiumEnklare stenkoraller t.ex Montipora.Kolla bilder på Google och nanokar här på forumet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maltemus Postat 30 juni 2009 Författare Dela Postat 30 juni 2009 Sanden är som sagt i nu och det börjar se ganska bra ut.Innan sniglarna ska i, fungerar det med öppna akvarium eller måste jag försöka skaffa ngn form av täckskiva? Det är inte helt lätt att få till på detta kar när lampan är på nämligen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mr cheezy Postat 30 juni 2009 Dela Postat 30 juni 2009 Du ska ha öppet... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maltemus Postat 30 juni 2009 Författare Dela Postat 30 juni 2009 Ok tack.Lyckas inte få skummaren att göra mer än små bubblor. Har mixtrat ganska mycket med den. Såg videon på youtube och gör nu små små ändringar för att se om jag kan få igång den rejält. Antar att hela röret ska fyllas med skumm för att den ska vara effektiv. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 30 juni 2009 Dela Postat 30 juni 2009 Har du nytt vatten och ren sten så kommer det inte att produceras så mycket skum. Vänta tills du har fått i lite belastning i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maltemus Postat 30 juni 2009 Författare Dela Postat 30 juni 2009 Har begagnad sten från Stig Men då vet jag att det kanske tar ett tag.Ska till Mr Cheezy ikväll och hämta snigel. Blir förhoppningsvis en tur till Stig omgående för fisk+korallköp Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maltemus Postat 30 juni 2009 Författare Dela Postat 30 juni 2009 Nu har jag varit och hämtat sniglar hos mr cheezy. Vilket sjukt fint akvarium han har!Fick med mig några enorma sniglar och diverse små.Dags för lite bilder.En av de stora har redan varit uppe på kanten så jag fick lyfta i honom igen... kändes som den var påväg över. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mr cheezy Postat 1 juli 2009 Dela Postat 1 juli 2009 Ja men titta där ja.. Ser bra ut.. Lycka till med allt nu... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 1 juli 2009 Dela Postat 1 juli 2009 Skynda långsamt skulle väl jag säga, när det gäller fisken och korallerna (nån tålig mjukis kan nog hoppa i redan). Du har i.o.f.s. begagnad sten så det blir kanske inget problem med ammoniak/nitrit och stig kan ju sina saker så säger han att det är okej så skulle jag nog lita på honom Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maltemus Postat 1 juli 2009 Författare Dela Postat 1 juli 2009 Idag var ballsam förbi med lite fraggar. Snällt! Tyvärr la jag inte på minnet vad ngn av dem heter, så ni kanske kan hjälpa till. Får hoppas jag inte överbelastar karet nu...Tack igen. Här kommer lite bilder. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 1 juli 2009 Dela Postat 1 juli 2009 Karet är alldeles alldeles för överbelastad som det är nu, jag har en länk här där forskarna jämförde och gjorde mätningar av ... skämtar lite bara, ser jättefint ut! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 1 juli 2009 Dela Postat 1 juli 2009 Ser bra ut Marthin! Jag skickar dina grejor i morgon! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ballsam Postat 1 juli 2009 Dela Postat 1 juli 2009 1. grön stjärnpolyp2. pumpande xenia 3. kommer inte ihåg själv 4. ett litet huvud av orange knapp tack för titten. synes på nynäs, som man säger.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.