maltemus Postat 6 augusti 2009 Författare Dela Postat 6 augusti 2009 Hittade en liten "larv" i karet idag...Troligen en liftare från stigigemla när jag köpte koraller.Sist jag såg den var den max 1cm lång (några veckor sedan), nu är den runt 4cm.Lite dålig bild då den är vid baksidan av glaset.Vad är det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 6 augusti 2009 Dela Postat 6 augusti 2009 Jag tror det är en vanlig borstmask. (Bristleworm på engelska). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 6 augusti 2009 Dela Postat 6 augusti 2009 Klart en borstmask av något slag. Fireworm eller bristleworm. Dom är inte särskilt trevliga att ta på då borsten fastnar i fingrarna, men dom är bra renhållare i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
olis Postat 11 augusti 2009 Dela Postat 11 augusti 2009 Coolt akvarium! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maltemus Postat 28 september 2009 Författare Dela Postat 28 september 2009 Katastrof! Kommer hem efter en helg bortrest (fre eftermiddag till sön kväll) och timern till karet har varit på hela tiden. Som tur är har jag inte speciellt starkt lyse. Korallerna ser inte alls ut att må bra. Slog självklart av lampan direkt.Bör jag vänta med att slå på den, eller ska jag hålla normal rutin på den ?Edit: Brukar koraller återhämta sig från detta? Eller... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 28 september 2009 Dela Postat 28 september 2009 Om korallerna återhämtar sig eller inte beror ju på hur skadade de är. Jag skulle börja med att göra i ordning vatten till ett rejält vattenbyte. När temperaturen är nere i normalt värde skulle jag börja köra ljuset som vanligt igen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maltemus Postat 28 september 2009 Författare Dela Postat 28 september 2009 Tack, får bli ett större vattenbyte ikväll.Som tur är ser clownfiskarna ut att må bra. Deras nya fina kar kommer i början av veckan så hade de dött hade jag blivit otroligt ledsen... Tråkigt med korallerna, helst då de börjar växa till sig och blivit super fina... Får hoppas de klarar sig nu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rockan04 Postat 8 mars 2010 Dela Postat 8 mars 2010 Var köpte du din belysning? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maltemus Postat 8 mars 2010 Författare Dela Postat 8 mars 2010 Ngn tysk webbutik. Hela karet är tillsalu, jag kör ett större Elos nu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maltemus Postat 1 juni 2010 Författare Dela Postat 1 juni 2010 Funderar på att dra igång detta karet igen. Har alla saker stående. Det var inte riktigt läge att ha det igång samtidigt som mitt Elos 120.Några frågor:Gör det något om karet står i mängder med solljus? När jag hade sötvatten var detta inte bra så jag har ställt även saltkaren där inga fönster står. Funderar på att ha det på mitt skrivbord nämligen.Rio skummaren låter tyvärr mer än den verkar göra nytta, så jag funderar på att byta vatten och ta från mitt stora kar. Hur mkt skulle jag behöva byta per dag? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.