Gå till innehåll

31,5 grader!!


Morot

Rekommenderade inlägg

Fy tusan!!

Kom hem sent i går kväll efter en lång härlig dag på sjön, och såg att Gonioporan och Lemnalian såg väldigt "vissna" ut med indragna polyper. Mätte tempen:31,5!! Panik. Stängde omedelbart av skummaren och öppnade locket på mitt RSM på vid gavel och öppnade alla fönster som mot förmodan fortfarande var stängda.

I morse hade tempen gått ner till 28 och nu kl 13.30 28,5.

Allt ser dock ut att må bra med full polypexpansion, så jag hoppas att jag kom undan med blotta förskräckelsen. vågar dock inte ha på skummaren förrän det blivit mera normala temperaturer ute.

Någon annan som har råkat ut för så höga temperaturer utan att djuren verkar ha tagit skada?

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åk till närmaste clas ohlson eller liknande och köp en golvfläkt (eller bordsfläkt om du har något att ställa den på), det gör en enorm skillnad. Jag har själv legat uppe på 29-30 innan jag skaffade en fläkt, just nu har jag 26,5 trots att jag har 27 inne!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har auto påfyllning har ni nivå vakten bakom skummarn eller?

Själv har jag 28 grader i karet även under denna värme.Jag har stänkt av 1 av pumparna men jag kanske ska prova med att stänga av skummaren i stället.Jag har mitt kalk och osmos vatten i ett skåp där det är 20 grader så när jag fyller på så sänker jag tankens vatten med nån promille.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åk till närmaste clas ohlson eller liknande och köp en golvfläkt (eller bordsfläkt om du har något att ställa den på), det gör en enorm skillnad. Jag har själv legat uppe på 29-30 innan jag skaffade en fläkt, just nu har jag 26,5 trots att jag har 27 inne!

Bra tips, det får bli en sådan. Jag har auto top off, så det ska inte vara problem med avdunstningen. Har tänkt att börja med kalkvatten också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälpte även mot en del alger för mig när jag starta.

Stängde av skummaren och karet sjönk med en hel grad.Det måste bli bra med värme från den då.

Fundera på en annan sak.Avdunstningen gör att karets temp sjunker ifall man har ett tätt lock inte för rsm är tätt men jag fundera om det avdunstade vattnet som droppar ner har en kulande efekt också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade också temperaturer över 31 i mitt RSM..

Jag gjorde en liten ställning i akrylplast för en 80mm datafläkt..

Jag testade den, och på två timmar tog den ned temperaturen från 28-26 grader..

nu är karet varmare på natten än på dagen.. på dagen håller den 26 grader, trots att rummets termometer visar 32.5 grader.. ställde precis om timningen.. kör fläkten pulserande nu.. resonerar som att 27-28 grader inte är jätteskadligt..

post-4058-14468917547073_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle inte stänga av skummaren, den är viktig för att syresätta vattnet och om temperaturen blir hög minskar vattnets förmåga att lösa syre, alltså än viktig. Kör själv med fläktar och vattenpåfyllning som kylfunktion. Nu när det är varmt har jag minskat på belysningstiden

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör med en stor jäkla ventilationsfläkt för hus , som kyler vatten ytan sen har jag 2 data fläktar som blåser ut varmuften högst upp i skåpet vid belysningen o sen har jag en portabel ac som går på dagarna! Låter som en mindre flygplats i vardags rummet :) men fan så fint det kyler !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör med en stor jäkla ventilationsfläkt för hus , som kyler vatten ytan sen har jag 2 data fläktar som blåser ut varmuften högst upp i skåpet vid belysningen o sen har jag en portabel ac som går på dagarna! Låter som en mindre flygplats i vardags rummet :) men fan så fint det kyler !!

He he.

Jag som tycker mitt Rsm låter som hela Landvetter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...