Gå till innehåll

Pricksjuka?


Rekommenderade inlägg

Köp ett UV-C och försök pressa ner lite vitlökssaft i fiskmaten så får du nog bort pricken ska du se.

När jag hade prick så perssade jag vitlöksklyftor, tog saften av vitlöken och blandade ut i maten till firrarna. Gör ingenting om det trillar ner en och annan bit av vitlök (mina firrar åt dem med). Sedan kan man frysa små tärningar med blandningen eller göra om processen vid nästa matning.

UV-C är helt klart att föredra då prick har en livscykel som innebär att det först är några stycken 5-20 som sitter på firren. Sedan lossnar dom och lägger ägg, ett tag senare (ca 1-2v om jag inte minns fel) kanske du får 50-100st på firren och när de sedan lossnat och förökat sig...... ja du förstår nog hur de blir då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitlöken fungerar i förebyggande syfte, men det skadar säkert inte att ge det. Finns bland annat i Formula 1 & 2 pellets från Ocean Nutrition ifall du har det.

absolut är det så! det är inget botemedel! jag har båda, och marinerar alltid ändå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...