Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej!

Är det någon som har erfarenhet från Aquarium Systems - Natural Wave?

http://www.shopsolution.nl/shop/home.asp?shopid=seameuk&deptid=amsystems4

Den har tre strömuttag:

1 och 2 alternerar mellan på och av. När den ena är på, är den andra av och tvärtom. Uttag 3 har dubbla intervallet och är ointressant för min del.

Intervallet kan ställas in mellan 20 sekunder och 3 minuter.

Min fråga är om man kan modifiera den så att det blir ett lägsta intervall på 10 sekunder istället?

Postat

handlar rimligtvis bara om att byta ut poten som styr tiden mot en med lägre/högre motstånd men att använda en ac pump lär nog gå så där. De som har byggt har använt de lite tyngre dc pumparna för de klarar start/stopp bättre.

  • 2 månader senare...
Postat

Sent om sider börjar jag få tid att fundera på projektet att modifiera min Natural Wave våggenerator.

Jag har kört den med Hydor Koralia 1 under sommaren och de har gått sönder en efter en. Så det är ingen bra idé att köra på 220V AC precis som Norgren säger. (Att man aldrig lär sig att lyssna på goda råd :smiley24:)

Min fundering är att köpa Hydor Koralia 12V-serien:

http://shop.aqualight.de/product_info.php?info=p1023_Hydor--12Volt-KORALIA-4---Stroemungspumpe-2000-5200-l-h---13-7W.html&XTCsid=6263fb560fb6802b693cf0b29891eb4f

Sen kopplar man på en lämplig transformator på var sitt våggenerator-uttag.

Tål 12 volts pumparna att bli helt strömlösa var 10:e sekund? Eller måste man smygstarta dem på nått sätt?

Har även öppnat våggeneratorn för att kolla vilken potentiometer som satt i...

post-2834-1446891806491_thumb.jpg

post-2834-14468918065115_thumb.jpg

Postat

Koralia-12v pumparna var väll fortfarande AC? Inte så säker på om det tillför något då.

För en likströmslösning borde det bara handla om en kondensator, och ett motstånd, för att bestäma ett minimi varv, och hur länge pumpen ska fortsätta snurra efter frånslag. Tar man i ordentligt, så stannar pumpen aldrig, och man får aldrig start / stop effekten. Och kondensatorn laddar ju var gång pumpen får fullt ös, så den stjäl möjligen lite i startögonblicket. Över lag inbillar jag mig att den borde "jämna ut" till och frånslag, men som sagt, bara för en DC lösning.

B!

Postat
Koralia-12v pumparna var väll fortfarande AC? Inte så säker på om det tillför något då.

För en likströmslösning borde det bara handla om en kondensator, och ett motstånd, för att bestäma ett minimi varv, och hur länge pumpen ska fortsätta snurra efter frånslag. Tar man i ordentligt, så stannar pumpen aldrig, och man får aldrig start / stop effekten. Och kondensatorn laddar ju var gång pumpen får fullt ös, så den stjäl möjligen lite i startögonblicket. Över lag inbillar jag mig att den borde "jämna ut" till och frånslag, men som sagt, bara för en DC lösning.

B!

Låter som en god idé att använda kondensator!

Men jag trodde att Koralia 12 V var en DC-pump. Blev väl lurad av likheten med spänningen på ett bilbatteri :snurrig:

Då får man börja om på ny kula och fråga om det finns nån som känner till en billig och bra DC-streamer?

Postat

Vad jag sett är väl koralia 12v DC, men de funkar inte utan "sin" kontrollenhet som är svindyr...

Om de går köra på 230v så lär det handla om att man får med en converter i paketet och likförbannat har man en 230v pump utan kontrollenhet... tror inte heller convertern skulle gilla snabba till/frånslag...

Postat

Jag är nästan helt säker på att Koralia pumparna är AC. Någon som vill donera en så ska jag verifiera det?

*håller ut händerna*

;- )

Mer seriöst dock. Eftersom 12v AC borstlöst i vatten borde "rycka" och inte orka runt när man börjar gå ner i frekvens (för långsammare varv) så inbillar jag mig att styrmodulen arbetar med frekvens omvandling, men även spänningsvariation. Det torde göra det skitsvårt att göra en egen lösning för att styra pumparna.

(Vad jag menar är att om man sänker frekvensen med bibehållen spänning kommer pumpen i ett ryck förflytta sig ett halvt varv, stå still och vänta på att vågformen i drivspänningen ska stiga och sjunka, och sen börjar den om, på vågformens dalsida, och vrider sig ett nytt halvt varv. (Eller går baklänges) Man måste alltså sänka spänningen så att pumpen orkar rotera det halva varvet på samma tid som AC' frekvensen paserar sin halva av vågformen. Det enkla sättet att göra det på är PWM, det avancerade är analogt (1-12v. PWM är när man helt enkelt pulsar 12v.)

Det finns nog ett par här som kan bygga en kontroller, om någon annan kan ta fram infon de behöver... Jag är inte en av dem dock. Leta i tråden för hemma bygge av akvariedator.)

B!

  • 2 veckor senare...
Postat

Har funderat lite till, men ellära var aldrig mitt starka ämne i skolan -bok

Kan detta fungera?

En Resun Wavemaker 15000 L/h är en 24V DC-pump. Se följande inlägg:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=152641&postcount=16

Tanken är att köpa två Resun och koppla in på min Natural Wave. Kommer det att slita på motorerna i Resunen, eller måste det till en kondensator för att få mjukare start?

Postat
Varför inte bara använda Resuns egen vågmoj då?

Men visst, det borde fungera. Tror jag. Kanske. Kan bli rätt stor kondensator som behövs, kan tänka?

B!

Resuns våggenerator är inte riktigt som andra, har jag förstått. Den växlar endast flödeshastighet. Typ 10 sekunder 15000 L/h, sen 15 sekunder 8000 L/h. Den är alltid igång.

Jag ska ha detta i ett kallt tångakvarium och då ska flödet byta riktning helt och hållet, helst var 10:e sekund eller tätare. Tanken är att ha en streamer på var kortsida. När den ena kör är den andra avstängd och tvärtom med 10 sekunders intervall. Det blir en härlig rörelse på tången och beväxningen av trådalger minskar förhoppningsvis.

Postat

Jag e kanske kinkig som en istadig gris :skrattar: men tunzes Wavebox ger en vågfrekvens på 0,63 sekunder i mitt kommande kar på 220 liter. Det blir nog lite väl snabbt.

En helt ovetenskaplig studie ute på klipporna i somras gav en frekvens på 3-4 sekunder mellan "omslagen" i vågorna en solig dag med måttlig vind. Så jag lutar fortfarande åt att köra en streamerlösning för att kunna få lite längre intervall mellan vågströmmarna. Eller är jag helt ute och cyklar? :smiley24:

Postat

det hänger nog på vad man menar med vågeffekt i detta läget.. skulle själv vilja pela lite på en såndär vågbox..

det tråkiga med resun pumparna är att dom är så stora o fula i karet, tar mycket plats i ett mindre kar.

mvh manne

Postat

Jag håller på att bygga en "vågmaskin" där du eventuellt skulle kunna få fram den effekten du är ute efter(kolla videon på prototypen i bloggen).

Det skulle dock kräva en styrdosa i var ända på karet, men det är skonsamt för pumparna och du kan ha vanliga (billiga) AC pumpar.

En 90 graders rotation tar ca 11sekunder, vilket är rätt nära den effekt du är ute efter.

Om du kör styrbara pumpar med så hög växlings frekvens så kommer dom att ta stryk förr eller senare, man förlänger livet på dom med mjukare o längre sekvenser som jag förståt det.

//NiXoN

  • 2 veckor senare...
Postat

Usch, det här är inte lätt. Det är svårt att tänka sig hur de olika lösningarna blir i ett akvarium fyllt med stora tångruskor.

Nixons fina lösning med den roterande streamern är lockande med tanke på att de kan gå kontinuerligt och livslängden ökar nog markant. Nackdelen som jag ser det är att vattenströmmen blir cirkulär sett uppifrån. Virveln kommer att gå utefter akvariets väggar, samt att den kontinuerligt byter riktning och även blir turbulent i vissa lägen. Speciellt vid de tillfällen som streamrarna möts och pumpar mot varandra.

Strömningen jag vill ha ska gå utefter vattenytan och ner till botten i ett konstant flöde, som hastigt ändrar riktning för att sedan gå åt motsatt håll ett tag. Se min mycket enkla bild…

post-2834-14468918283921_thumb.jpg

Jag har funderat mycket på om det går att lösa mekaniskt utan större framgång. Inte lätt med den begränsade kapaciteten som finns mellan mina öron :skrattar: Ont gör det också…

En tanke är att använda Nixons variant, men se till att den stannar i ändlägena under ca 10 sekunder. Sedan snabbt köra över till andra ändläget och stå still där i 10 sekunder. Hur man nu löser det…-ger upp

Vad det än blir för lösning, så kommer den till användning först i mitt kommande projekt, som dröjer ett tag till.

Postat

En dosa i vardera bakre hörn, förlängd axel en pump vid ytan ock en vid botten;)

Då bör de bli lite mer "våglikt"...

Annars så finns det den nya större SQWD, en stängd loop med en hyfsad extern pump så värmer de inte så mycket heller.

//NiXoN

Postat
Annars så finns det den nya större SQWD, en stängd loop med en hyfsad extern pump så värmer de inte så mycket heller.

Jag kör ca 6000l/h genom den gamla SCWD'n efter modifiering, med 5-6 sekunders växlingsintervall. 25mm in i scwd'n och 20 ut. Den nya har dock fördelen att det går att byta utväxling så att den roterar fortare eller långsammare om jag minns rätt.

B!

  • 3 veckor senare...
Postat

Nu lägger jag Natural Wave på hyllan...

Fick tummen ur och testade min gamla SQWD i 100 liters-akvariet tillsammans med en pump som frustade ut 6400 L/h. Oj, en sån fart det blev på vattnet och frekvensen blev runt 5 sekunder. Tången rörde sig precis som jag strävat efter, så det får bli ett fast rör-system i mitt nya akvarium och en SQWD.

Tidigare har jag bara kört SQWD:en på 1000 L/h och det har inte gett nån rörelse alls att tala om, därför har jag tänkt bort den som en lösning på våg-problemet... Så dum man kan vara...

Tack för alla råd och tips!

Postat

Med original SCWD'n utan modifiering är 5 sekunder ungefär det samma som 2000 l/h. Du förlorar alltså 2 tredjedelar av din pumps kapasitet genom att SCWD'n är så pass restriktiv i in, och utloppen.

Med den tidigare pumpen (1000 l/h) bör du ha fått 10-12s switch, och ca 750-800 l/h cirkulerat...

För elräkningens skull hade jag rekomenderat att du skaffar en mindre pump. Runt 2-2500l/h ska vara rätt.

För högre flöde, med andra ord den pumpen du har, rekomenderar jag följande:

Ett 25mm borr och plocka av inloppet med, och ett 20mm's för att göra det samma med utloppen. Lite försiktigt där dock, borra upp utloppen med den roterande dörren mitt för andra sidans port, så du inte naggar den i kanten.

Limma nya PVC rör i dess ställe. Det ger rätt mycket bättre flöde, och switchtiden blir lite längre. 25mm för utloppen är inte någon god ide, eftersom det är mer än vad den roterande porten kan stänga för... (Redan 20 ger ett ytterst marginellt flöde genom den "stängda" porten.)

Jag har gjort så här med min, och körde den framgånsrikt i closed loop, genom 2 borrade hål i botten på karet, för att låta pumpen mata ett UV-C via en bypass, och SCWD'n. Det jag kunnat konstatera efter att ha kört ett par, montera den stående. Ligger den ned samlas tunga partiklar som inte spolas ut med en gång i den roterande dörrens väg, och fungerar som slippasta. Det är inte helt fördelaktigt för dess livslängd, eller funktion.

B!

Postat

@Mr B:

Det är inte lätt när det är skit bakom tangenterna. Jag gör ett nytt försök att ange pumpens kapacitet: 3400 l/h... Yes, nu lyckades jag!!

Stämmer bra med intervallerna jag fick med gamla pumpen, men flödet blev så dåligt att det inte var nån idé.

Följer ditt råd och fixar en pump på 2500 l/h. Om jag tycker att det är för dåligt flås, bygger jag om SQWD:en enligt din utmärkta beskrivning och tar en större pump.

Testpumpen lånade jag från min kommande skummare...

Postat

Jag satte mer från Boyu i ena kallburken nu och det verkar rimligt, visserligen är det ström åt samma håll hela tiden men det rör om ordentligt i alla fall och anemonerna har slagit ut mycket mer. Nackdelen kan ju vara att det far runt mycket skit också men då får ju å andra sidan planktonätarna nåt att syssla med.

Men det här med att köra pumpar växelvis, varför i allsin dar då köpa svindyra akvariepryttlar? Det finns ju standardreläer som gör samma jobb och som dessutom har mycket bredare intervall på tid. T ex:

http://online.nu/ekat/produktblad/SID6-CRM-2H.pdf

Finns även tidreläer på www.elfa.se och där med pris dessutom men jag lyckas inte länka direkt till de intressanta.

Postat

Nej det kan nog vara sant, att direktstarta pumpen ofta kanske den inte mår väl av i längden. Det är ju i och för sig inget större problem, det behövs en standardmodul till bara för att hantera det. Fast då får jag ju i och för sig medge att den ekonomiska finessen inte är särskilt stor längre, det man vinner är i stället att man kan ställa in det hela exakt som man själv vill plus då att man får lite spännande pyssel med att dra kabel.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...