Gå till innehåll

hjälp!!! - Barnen har lagt bröd i mitt akvarium.


holken

Rekommenderade inlägg

våra 2 småakvarister (terrorister till barn) har under morgonen stoppat ner en hel förpakning håtdbröd i karet! Vad kan man göra för att det inte ska hända nått? Eller händer det ingenting? Har i alla fall plockat upp allt bröd som jag ka få upp (småsmulor flyter fortfarande omkring), satt i en strumpa aktivtkol och osmosen droppar för fullt, tror ni att jag kommer att behöva byta vatten? Är det nått mer jag bör göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har 4 clowner, 2 gröna cromisar, 1 elddvärgkejsare, 1 scopas, 1 jawfish och 1 hexatenia. Sen så har vi 2 putsarräkor, 2-4 turbosar, 1 lila revhummer och sedan en massa små snäckora av obestämd art.

Har plockat upp allt som är så stort att håven tar det (den finmaskigaste vi har), ska jag även ta slangen och suga upp det jag ser och göra ett litet vattenbyte?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren! Håller på med vattenbyte nu. De flesta koralle ser ut att må fint, gorgonian speciellt. Den har alla polyper ute! Sen så har vi några som ser lite ledsna ut men det verkar i alla fall inte som att dom skulle må så dåligt att dom ska vika in årorna :-) Men ska i alla fall göra ett vattenbyte i kväll så får vi se hur det ser ut i morgon.

Fiskarna kommer absolut inte att få nån mat i kväll! Dom är redan runda om magen så dom klarar sig nog utan :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag väljer att se detta som ett fodertips för Gorgonier. Har du lust att prova ett par olika märken / smaker, för att se om den gillar alla sorters, eller föredrar någon speciell typ av hårdbröd?

Inte det? Meh... ;- )

Hoppas allt klarar sig, vattenbyten brukar vara lösningen på olyckor som den här. Eventuellt även blötare skummning för att få bort "smul".

Håller tummarna för er.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt verkar ha klarat sig bra. Har bytt ca 10 % vatten redan och vi får se om det blir ett till i morgon. När det gäller gorgonian så var det i alla fall husmans sportbröd ;-)

Sen så är det väl upp till andra att se om det finns andra smaker, hihihi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har satt på en till omgång osmos vatten så att det finns om det skulle behövas. Hoppas inte det dock då vi gjorde ett stort vattenbyte tidigare i veckan.

När det gäller bröd i karet så kan jag i alla fall säga att fiskar och gorgonian ser nöjda ut i alla fall men det är inget jag skulle rekomendera andra :skrattar: Håll era barn borta från karen när dom har bröd i nävarna!!!!! Eller andra livsmedel för den delen oxå. Blir bara en massa herrans jobb som resultat.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alex som just kom hem från Egypten hade varit ute i havet med en bit bröd som snabbt försvann från honom, och vad jag mins från våra dykresor i Thailand så åt de flesta fiskar av både bröd och grönsaker med god aptit.

Sen är det väl som du säger att det inte är att rekommendera. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu stått och betraktat karet ett tag och kan konstatera att det inte ser bra ut. Efter gårdagen så har det kommit en massa slemslger på vissa stenar, vattnet är grumligt (ser nästan vitt ut). polyperna på vissa av lps:erna är indragna och än värre ser det ut på sps:erna.

Har bytt 15% vatten totalt nu och har en omgång osmos vatten på g, men det tar ju sin lilla tid att fylla baljan.

Är det nått annat man kan göra? Känns inte så kul om mer grejer skulle börja dö nu när vi har haft så stabila värden och bra tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kollat om du fått höjt nitritvärde? Nitrit i sig lär inte vara giftigt i saltvatten men det tyder på stor belastning och att nedbrytningen inte fungerar.

Du behöver antagligen byta mer vatten. Om det är risk för att invånarna dör så skulle i alla fall jag bytt med vanligt kranvatten.

För mindre än 1 år sedan så hade jag en automatisk torrfoderautomat liggandes i karet 8-10 timmar. Vattnet såg för jäv.... ut, och jag fick ordentligt nitrit. Jag gjorde 2-3 ordentliga vattenbyten och efter någon vecka eller två så var allt ok igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok då får jag försöka göra ett större byte i morgon då.......hur mycket vatten tror ni att jag behöver byta. akvariet är på 170 liter och vi har räknat på att vi har 120-130 liter när man räknar bort stenen, kan det stämma? Vi har ca 40 kg ls i karet.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 kg LS innebär ungefär 40 liter vatten. Bytt 40-50 liter i morgon, gärna lika mycket till efter 1-2 dagar. Se bara till så att saltet löst sig ordentligt i det nya vattnet.

ok ska försöka leta fram en tillräkligt stor balja för det......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får en ju att tänka på den här gamla godingen:

En anka kommer in till en bar och frågar bartendern

-Har du bröd?

-nej, svarar bartendern.

-Har du bröd?

-nej

-Har du bröd?

-nej

-Har du bröd?

-nej för fan säger jag. Om du inte kniper näbb så spikar jag fast dig i bardisken!

-Har du spik?

-nej

-...Har du bröd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns bra oxå!

Tack för alla goda råd som man fått :-)

När nått sånt här händer så känner man sig verkligen som en riktig nybörjare igen trots att det har gått ett år sedan karet startades, men man lär så länge man lever!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tro mig, det funderar man över varje dag när man har tre stycken, varav två är pojkar i åldrarna 3 och 4 år :-) Den äldsta är 11 år och man tycker ju att hon borde veta bättre i alla fall:-)

Men som nån klok människa sa för några år sen, Dom är ju söta när dom sover i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...