Gå till innehåll

Vad händer med mina clowner...?


Don J

Rekommenderade inlägg

Har 2 odlade Ocellaris, köpta som "bäbisar" (ca:2cm) i min 750 liters tank. Båda växer, äter, håller sig till varandra och verkar tycka att livet är ganska bra! Efter 2 månader i karet har den ena blivit ca:3,5 cm och den andra ca: 4,5 cm vilket verkar tyda på att könsrollerna är uppklarade.

Nu till problemet: Den större var bara borta för 5 dagar sedan. Dagen efter var den mindre lite slö och låg på sidan precis vid vattenytan. Snabbt som tusan kollade jag igenom alla vattenvärden men allt var kanon. Dagen efter var även den mindre borta. Jag har en fripassagerare, "mantis" som hittills inte har ställt till någon oreda men nu var ju tanken att de fått spö av honom då båda familjerna bor i det vänstra revet på tredje våningen...

Jag var lite deppad då jag trodde det var mitt första dödsfall så snacka om familjelycka när jag i förrgår hittade båda clownerna i sumpen:-). Den ena vid skummaren och den andra vid returen. Efter mycket om och men, tillbaka i karet och nu var det fest! De höll på och fjanta sig och lämnade inte varandra på hela kvällen!

Men vad är det jag ser nu imorse... båda tillbaka i sumpen...

Vad fan är det som händer...?

// Jonas

PS. Jag har kammar som går upp 2cm över ytavrinningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vattenrutshbana?

Nej vars men dom kan hoppa när dom blir skrämda av t.ex mantis eller andra fiskar.

har själv haft både clowner o chromis i ytavrinningen däremot så kommer dem inte ned i sumpen hos mig då det ej är ett hål rakt ned dit...

Har du några som helst planer på att göra dig av med mantis så tveka inte på att höra av dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först måste de hoppa över kammen på 2 cm vilket inte verkar vara något problem. Sedan börjar de med skruven, för att sedan gå över till fritt fall för att sist avsluta med vikingagungan.

Mantisen tänkte jag ha kvar om den inte börjar ställa till för mycket oreda.

Kan man få clownerna att byta revir...?

// J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först måste de hoppa över kammen på 2 cm vilket inte verkar vara något problem. Sedan börjar de med skruven, för att sedan gå över till fritt fall för att sist avsluta med vikingagungan.

// J

Insane -skrattar hysteriskt

Kanske en strategiskt placerad anemon kan få clownerna att flytta på sig? Fast om anemonen får för sig att promenera runt, kan det ju också bli problem... En euphyllia istället? Om nu clownerna bryr sig om den... Mina tre odlade svart-vita clowner har haft en euphyllia rakt under sig i tre månader snart, utan att fatta att de kan flytta in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har funderat på att skaffa en anemon med en "Wild-clown". Det skall tydligen gör susen!

Men att fenomenet uppdagas efter ca 2 månader...

Jag har flyttat ner två stenar så att mantisen hamnar på plan 2, kanske blir bättre.

// J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla bara så att du får rätt anemonart. Alla anemoner passar inte för ocellaris. Och ha en lampa tänd bredvid karet de första nätterna. Det händer ibland att anemoner äter upp nyinsatta clowner nattetid så det kanske kan vara riskabelt med ny anemon till gamla clowner också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På tal om boende så har för egen räkning en Sinularis agerat hem för mina 2 clowner under snart 2 år. Hade en anemon i karet under en period men de fattade inget tycke för den. De verkar hyffsat nöjda och leker med jämna mellanrum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej igen,

Det har nu gått ca: 3 veckor sedan prison-break och de små clownerna är ff i karet. Inga nya flyktförsök! Jag fattar inte vad som hände... Min mantis tycks oxå leva sitt egna lilla liv och verkar tycka livet som singel är kanon. Han bökar och stökar runt en del men bråkar inte med någon bara han få vara ifred.

Clownerna verka ha börjat med någon form av resa då de åker runt en del och utforskar nya delar av karet.

Angående anemon så kom gärna med förslag. Det verkar som den där

"röda-bubbeltippen" är högsta mode just nu, men om den passar med ocellaris, ingen aning. Som sagt var kom gärna med föslag!

/ J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående anemon så kom gärna med förslag. Det verkar som den där

"röda-bubbeltippen" är högsta mode just nu, men om den passar med ocellaris, ingen aning. Som sagt var kom gärna med föslag!

/ J

Har förut hittat något som heter Symbiotic Map of Clowns & Anemones (kommer tyvärr inte ihåg var:smiley9:). Där står det att Ocellaris är symbiotiska med Heteractis Magnifica, Stichodactyla Gigantea och Stichodactyla Mertensii.

Är det Leffe som berättade att röda bta är så populära? Får i så fall sluta tjata på honom så mycket om att ta hem en sådan åt mig :skrattar:... Har också ocellaris, men tänkte försöka med en bubbeltip ändå - mina är odlade och aldrig sett en anemon i hela sitt liv, så då fattar de kanske inte skillnaden ;). Och jag har fått för mig att svarta clowner i en röd bta skulle bli riktigt snyggt :skrattar:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har förut hittat något som heter Symbiotic Map of Clowns & Anemones (kommer tyvärr inte ihåg var:smiley9:). Där står det att Ocellaris är symbiotiska med Heteractis Magnifica, Stichodactyla Gigantea och Stichodactyla Mertensii.

Är det Leffe som berättade att röda bta är så populära? Får i så fall sluta tjata på honom så mycket om att ta hem en sådan åt mig :skrattar:... Har också ocellaris, men tänkte försöka med en bubbeltip ändå - mina är odlade och aldrig sett en anemon i hela sitt liv, så då fattar de kanske inte skillnaden ;). Och jag har fått för mig att svarta clowner i en röd bta skulle bli riktigt snyggt :skrattar:.

finns 2 st röda anemoner på triton, dock är de bokade....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv problem med mina, mina clowner har beslagtagit min goniopora så den slår aldrig ut sig. ska försöka få dem att välja någon annan men har inte lyckats så bra. gonioproan när den inte är utslagen är ju nästan helt slät så kanske en carpet anemon? annars känns det som att odlade clowner kan ta lite vad som för att de inte vet bättre men att de har en instink efter att bosätta sig någonstans :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...