Gå till innehåll

Galdrin's RSM 130


Galdrin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 182
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sune kom till räddning och bytte en liten eremit mot min något förstora och på köpet fick jag några små fraggar. Jag postar bilder här för framtida tillväxtkoll. Hårdingarna är gul-grön montipora och Pavona cactus. Mjukisarna är Sinularia och okänd. De behöver nog lite tid på sig att växa till sig innan man med säkerhet kan säga vad det är :)

post-4586-14468918335798_thumb.jpg

post-4586-14468918335964_thumb.jpg

post-4586-14468918336119_thumb.jpg

post-4586-14468918336322_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade vad jag tror är den första glasrosen i mitt akvarium. Jag skall låta den växa lite till så jag är säker på vad det är innan jag plockar upp stenen som den sitter på. Enklast att göra ren stenen tror jag då det är en liten 3*5 cm sten som den sitter på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min eldräka hade igår ihjäl min sjöhare. Vid matdags så gick den rakt till sjöhare och slet ut gälarna eller vad det nu var ur hålet sjöharen har på ryggen. Det hela gick på några sekunder och sjöharen rörde sig aldrig mer efter det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag officielt sett fraggat min första korall :)

Min Sinularia dura och en liten Cladiella hamnade pga en eremit lite för nära varandra och började till slut röra vid varandra. Enklast att lösa det genom att klippa bort en bit av Sinularian som nu sitter på en liten sten med tandpetare och gummiband enligt konstens alla regler.

Dessutom verkar min Xenia knoppa av sig både lite här och där så om någon är intresserad så kan jag försöka få någon av dom att sätta sig på en liten sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det närma sig. Trotts att tummen sitter där den sitter så har jag limmat mellanväggar i sumpen och till slut även fått in den i skåpet. Har även lyckats böjja till ett "U-rör" utan att det verkar hindra vattenflödet nämnvärt.

25 liter nytt saltvatten snurrar i mörker nu så förhoppningsvis får jag på plats pump, UV, överrinning och ATO under veckan.

post-4586-14468918464721_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en liten Eheim 1250 och det är inga problem för overflowboxen. På väg upp från sumpen passerar vattnet även en 11W UV-C. Returflödet går igenom en hemmagjort "U-rör" som går nästan hela vägen till botten i den inbyggda sumpen så jag inte riskerar att få näst intill stillastående vatten där då både aktivt kol och fosfatremover finns här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en liten Eheim 1250 och det är inga problem för overflowboxen. På väg upp från sumpen passerar vattnet även en 11W UV-C. Returflödet går igenom en hemmagjort "U-rör" som går nästan hela vägen till botten i den inbyggda sumpen så jag inte riskerar att få näst intill stillastående vatten där då både aktivt kol och fosfatremover finns här.

med tanke på returen nästan ner i botten, hur har du gjort för att bryta häverten som blir där om allt stannar ? smidigt med ett uvc på vägen..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måtten för en tunze går ju att hitta på nätet, men nog var det en halv chansning. Dock var priset lågt på overflowboxen begagnat så det var bara att testa :)

Överrinningskammen från boxen fick tas bort och röret som hämtar vatten från botten fick kortas med 10 cm. Om du lyfter på lilla locket i en RSM och räknar 4 set av "ribbor" som är där för att göra plasten styvare så har jag skurit bort allt mellan 1 och 4 samt ungefär lika djupt som ribborna är långa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...