Gå till innehåll

Galdrin's RSM 130


Galdrin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 182
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

kassa bilder, jag vet, men iphonen var det jag hade hemma och där kanske inte de vackra färgnyanserna jag vill visa :)

Bild1: Här ser ni hur jag har sågat ner i plasten för att göra plats för avrinningsboxen

Bild2: Returen till RSM's inbyggda sump. Jag gjorde u-röret och valde att låta den gå djupt så nu har jag aldrig mer skräp som samlas på botten i detta facket. Avrinning och retur till detta facket gör (enligt mina beräkningar) en vattencirklation på ca 2400 l/h på volymen 20 liter vilket jag utnyttjar till fosfatremover och aktivt kol. Hoppas jag har tänkt rätt här.

Bild3: Retur från sump via UVC. Snodde en ide från forumet och drog en silikonsträng på varje sida på pumpen så den är helt ljudlös. Dock skulle den säkert halka omkring om det inte vore för den korta slangen.

Bild4: Tillflöde till sumpen och skummarfacket. Facket är avpassat för skummaren så ställer jag den på botten i facket så har jag automatiskt rätt vattennivå. Tillflödet är nog det ända jag ev. kommer att byta ut så slangen ger upphov till ett porlande ljud, vilket i och för sig har avtagit en hel del över de sista 3 dagarna.

ATO återstår fortfarande att montera, men som det nu är har jag ett tusch-streck på glaset som hjälper mig hålla en bra nivå.

Lärdommar jag gärna delar med mig av är viss försiktighet med begagnade prylar. Min överrinningslåda var begagnad och fungerar klanderfritt dock var den ganska full med döda alger när jag fick den. Trotts en hyffsat nogrann rengöring så fick jag med något som började brytas ned vilket orsakade en rejäl nitrit/nitrat top i karet. Under fyra dagar var jag säker på att mina euphyllior var mer eller mindre döda, en monti digitata är väldigt blek även om jag fortfarande ser minimal polypexpansion. En sacro har däremot aldrig varit så glad tidigare ...

post-4586-14468918514277_thumb.jpg

post-4586-14468918514541_thumb.jpg

post-4586-14468918514733_thumb.jpg

post-4586-14468918514932_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pga klantigheterna med begagnad hårdvara för ett par veckor sedan så fick jag en kraftig nitrit/nitrat top i karet och eftersom jag var långsam att förstå vad som var felet så hade bakterierna redan fått upp farten när jag förstod problemet varför jag fattade beslutet att göra så lite som möjligt utöver att skumma ganska blött. Fel eller rätt beslut kan jag inte avgöra men alla mina koraller utom mina euphyllia paraancora är i god form igen. Jag har funderat lite över varför mina paraancoror inte kommer i form när min glabrescens har hämtat sig och varför munnen ser ut att svälla på flera av polyperna. Indragna armar och ett mittpart som ser ut som en liten kula med något vitt i mitten är symptomen och jag hade nästan räknat dom som förlorade till idag.

Det som hände idag var att jag sög ut en del extra alger och cyano som har kommit i eftersvallet efter nitrit/nitrat toppen och råkade peta till en av mina euphyllior som nästan omedelbart öppnade upp munnen och började ryka något vitt, efter en stunds bökande i karet så hade nästan alla euphyllior släpt ut lite rök i karet.

Min fundering nu är om de drastiskt försämrade vattenvärdena i karet under toppen kan ha orsakat ett försök till sexuell fortplantning i panik? För i så fall borde de återgå till normalt så snartt de inte längre ödslar energi på fortplantningen ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Sista månaden har inte varit så kul för mig ur ett akvarieperspektiv. Pga dumhet orsakade jag en liten krash i mitt system som tog med sig alla SPS och de flesta LPS. Mjukisar klarade sig bra, likaså alla kräftdjur, snäckor och fiskar. Har senaste 2 veckorna bytt ca 20 liter vatten per dag. 10 liter på morgonen och 10 liter på kvällen vilket till slut har fått alla mina mjukisar att blåsa upp sig och skicka ut polyperna igen. Euphyllian är fortfarande ihopdragen och jag vet inte om den kommer att klara sig.

Har noterat senaste 3-4 dagarna att fulalgerna inte längre växer explosionsartat utan snarare minskar i mängd. Macroalger växer fortfarande.

Värden idag:

temp = 26 C

salinitet = 1.024

pH = 8.0

NO2 = 0.05

KH = 7.8

NO3 = 0

NH3/NH4+ = 0

MG = 1400

Ca = 450

Jag har slutat med alla tillsatser och värdena jag har kommer från vattenbytena, saltet jag använder är Red Sea Coral Pro.

När tror ni man vågar försöka sig på någon liten, tålig SPS eller LPS igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sista månaden har inte varit så kul för mig ur ett akvarieperspektiv. Pga dumhet orsakade jag en liten krash i mitt system som tog med sig alla SPS och de flesta LPS.

När tror ni man vågar försöka sig på någon liten, tålig SPS eller LPS igen?

Tråkigt men skönt att det börjar vända igen. Vad var det som hände? Kan vara lättare att svara på röda frågan om man vet varför det gick åt pipan från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mrbrandin: Bilderna är tagna 090813 och 091129 så lite över 3 månader.

mano: Det jag tror hände är att när jag utrustade min RSM130 med en sump så använde jag en begagnad Tunze overflow, mest för att inte kasta för mycket pengar i sjön om inte mina ideer skulle fungera. Jag gjorde rent overflowboxen men missade nog slangen som är av en räfflad typ. När så allt kom i kontakt med vatten igen så fick jag typ en omstart i burken fast med riktigt höga toppar. Trögtänkt som jag var så tog det ett par dagar innan jag fattade vad det var och då var det nog redan försent. Idag har alla mjukisar hämtat sig, SPSer dog och de euphyllior som fortfarande har vävnad är ihopkrumpna och utan någon som helst färg. Men värdena verkar ha stabiliserat sig nu så igår fick jag ett erbjudande på några testkoraller som jag inte kunde tacka nej till.

De nya invånarna i burken är några skivor av okänd art, en gorgonia av okänd art samt en Euphyllia. Gorgonian var ute med polyperna efter en timma och alla andra var utvecklade/uppblåsta iag när jag kom från jobbet.

post-4586-14468918719746_thumb.jpg

post-4586-1446891871992_thumb.jpg

post-4586-14468918720056_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mano: Det jag tror hände är att när jag utrustade min RSM130 med en sump så använde jag en begagnad Tunze overflow, mest för att inte kasta för mycket pengar i sjön om inte mina ideer skulle fungera. Jag gjorde rent overflowboxen men missade nog slangen som är av en räfflad typ. När så allt kom i kontakt med vatten igen så fick jag typ en omstart i burken fast med riktigt höga toppar. Trögtänkt som jag var så tog det ett par dagar innan jag fattade vad det var och då var det nog redan försent. Idag har alla mjukisar hämtat sig, SPSer dog och de euphyllior som fortfarande har vävnad är ihopkrumpna och utan någon som helst färg. Men värdena verkar ha stabiliserat sig nu så igår fick jag ett erbjudande på några testkoraller som jag inte kunde tacka nej till.

Hade inte räknat med reaktionen på lite skit i en slang men det kanske var rätt mycket skit. Tycker du gör rätt i att lägga i ett par testpiloter igen och lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testpiloterna som jag fick tag på verkar frodas i mitt akvarium så jag antar att det är stabilt igen. Försökte förstå mig på kameran idag igen men vi verkar aldrig bli vänner. Lägger hur som helst upp några bilder på testpiloter och lite gammalt som har överlevt i burken. Någon som har lust att ge ett förslap på vilken art den bruna korallen i första bilden samt den gröna i sista bilden är?

post-4586-14468918766995_thumb.jpg

post-4586-14468918767132_thumb.jpg

post-4586-14468918767275_thumb.jpg

post-4586-14468918767402_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid kul att hitta nya saker i burken. Upptäckte idag en liten rackare som satt och mumsade i sig av mina macroalger. Flyttade honom till fulalgerna och han fortsatte mumsa som om inget hade hänt. Har inte en aning om art så jag hoppas han inte har några dåliga egenskaper.

post-4586-14468918769383_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog en bild på den enda fisken i karet som sitter stilla länge nog för att jag skall hinna ta en bild.

Hittade dessutom något som jag tror är manjano men jag är väldigt osäker. Det finns både likheter och olikheter med bilder på nätet. Tycker ni jag skall plocka dom med pincett direkt eller skal jag låta dom vara och se vad de utvecklar sig till inom några veckor?

post-4586-14468918792716_thumb.jpg

post-4586-14468918792891_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hittat en mussla i mitt kar :)

Den lever på att filtrera, sitter fast i bakkant på en sten jag har haft sedan uppstart, är ca 2-3 cm stor med vit mantel och kalkalger på skalet, skall försöka få en bild på den senare. Upptäckte den efter att jag skrapat rutorna, om det sen beror på att jag återigen kunde se in i akvariet eller att musslan öppnade sig för att filtrera alger låter jag vara osagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr sitter min mussla på en sådan plats att ett fotografi i princip måste tas genom akvariets hörn. Ni får helt enkelt lite på mig när jag säger att det inringade vita med en svart fläck är musslans mantel med ett hål där den filtrerar.

Frågan är nu vad jag skall göra med den?

Den har uppenbarligen överlevt en sådär 5 månader hos mig utan ljus (för där han sitter får han inte mycket ljus).

post-4586-14468918822826_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tröttnade på att mitt kar såg ut att bara vara fyllt med sten och dessutom ville jag gärna vända på stenen med musslan så jag kan se den. Typiskt nog var det den understa stenen i hela revet. Nåja, när resten av familjen gick och lade sig så kavlade jag upp armarna och attackerade stenhögen. 2 timmar senare låg nästan hälften av all stenen i sumpen. Resultatet blev mycket mer simyta till fiskarna.

Bild 1 är ytterligare ett taffligt försök att få musslan att fastna på bild.

EDIT: Bättre bild på karet kommer strax

post-4586-14468918842681_thumb.jpg

post-4586-14468918843204_thumb.jpg

Ändrat av Galdrin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många kilo LS har du kvar nu? Jag tycker att det ser bättre ut med mindre sten men det är svårt att få till det om man samtidigt ska ha porös sten som motsvarar 10% av volymen. Själv har jag för mycket yta som tas upp av sten men det är ändå bara mellan 7-10 % av volymen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...