Gå till innehåll

Galdrin's RSM 130


Galdrin

Rekommenderade inlägg

  • Svar 182
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag flyttade eremiten 30 centimeter och det är som om clownerna totalt glömde bort eremiten. Däremot var de på min hand hela tiden som jag hade den i karet för att flytta eremiten. Jag observerade att det var den lite mindre fisken (hanen om jag har gjort min hemläxa) som aldrig var mer än 5 centimeter från eremiten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Euphyllia har små utväxter i förgreningarna. Jag försökte få en bild av en, hoppas ni kan se den. Det känns inte som om det är en ny knopp som är på väg. Någon som kan upplysa mig om vad det är jag ser?

Lägger också upp en bild på vandalen i mitt kar. Välter allt som är löst, äter allt som är nytt, älskar att dra och klämma i den rosa 2-komponents pastan för fraggar. Det är till och med så att han välter undan fraggar innan den rosa "leran" har stelnat för att kunna roa sig kungligt. Ibland känns det klart som om 130 liter är aldeles för litet för honom.

post-4586-14468918023736_thumb.jpg

post-4586-14468918023983_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahaa ... jag har läst någonstanns om det tror jag. Är detta det som kallas buddying? gemmation? Om det är det har jag för mig att de små polyperna kommer att släppa och flyta iväg och har de tur, även om det är osannolikt, så kommer de att bilda en ny koloni.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min montipora-pinne (tror det är en Montipora) växer så det knakar. Ungefär 5 mm per gren på 3 veckor och om man tittar vid basen så ser man att den har börjat växa "tillbaka" över epoxyn som håller den på plats. Sedan tog jag en bild på min Lobophytum sp som jag inte tror jag har presenterat tidigare eftersom den tog lite tid på sig innan den var glad igen efter flytten.

post-4586-1446891806374_thumb.jpg

post-4586-14468918063931_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När montipororna får fart kan det gå fort. Tror nästan jag har 0,5 cm i veckan på mina. Inte riktigt kanske, men åt det hållet. Lobophyton tål nästan vad som helst, men kan ta ett tag på sig att piggna till.

Den kommer att säcka ihop och ömsa slemlager samt byta vatten lite då och då, men det är normalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hittat något som jag tror är en röd macroalg. Ur en sten har det senaste veckorna växt fram 4 små blad som är vinröda med massor av gröna prickar. Algen ser inte "köttig" ut utan mer som salladsblad. Den växer 2-3 mm i veckan just nu. Finns det någon anledning att bekämpa detta innan det växer till sig mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försökte få en bild på rödalgen jag har hittat idag. Tyvärr hade jag lite problem med att fokusera på något så litet så nära stenen. Se själva om ni kan få ut något av de 2 första bilderna. Algen ser ut att vara röd-grön flammig med lila prickar (jag svär!) och jag har hittat 3 nya blad sedan igår. Om någon anser att den är ett potentiellt framtida problem så är jag tacksam för en kommentar.

Sedan fick jag en ok bild på min Canary Blenny när han jagar småkryp i min LS.

Och till slut en helbild. Jag har dragit mig för helbilden eftersom jag inte har varit nöjd med planeringen men efter att jag köpte lite ny LS idag så tog jag tag i det hela och flyttade runt lite i baljan. Några skivisar är inte riktigt nöjda med att ha blivit delade men jag tror de klarar sig. En extra bonus är att blennyn har börjat jaga inne i stenen nu efter omorganisationen, inte bara på framsidan av stenarna. Tyvärr har håralgerna vunnit över mitt städteam nu, vet inte om en tillfällig dipp i KH kan påverka, men det blir till att skaffa flera turbosar. Min Eremit har helt övergivit algerna på stenen och blivit en "sandvändande" eremit.

post-4586-14468918123667_thumb.jpg

post-4586-14468918123893_thumb.jpg

post-4586-14468918124083_thumb.jpg

post-4586-14468918124258_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick min Cannary Blenny att äta vanligt flingfoder idag :) Det var inget som var tänkt utan han råkade vara rakt under där jag släppte ner flingorna och högg rent instinktivt när de landade, tog bara en sekund för honom att fatta att det var ätbart och sedan var han i full fart och högg så det skvätter mot allt som flöt på ytan. Jag har matat med flingor tidigare men blennyn har aldrig brytt sig om det tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Såg precis att jag förlorat slaget om mina macroalger. Min eremit har satt i sig allt trevligt som började komma ur stenen, det inte så trevliga som kommer ur stenen bryr han sig inte om, förutom några små bubbelalger som han verkar ha satt i sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg idag att mina clowner börjar bli vänskapliga med min Euphyllia parancora. De simmar dit tillsammans, turas om att gnugga sig lite i polyperna, tar en patrull runt i karet för att några minuter senare vara vid Euphyllian igen. Som tur är verkar inte Euphyllian bry sig så värst mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick idag tag på ett litet akvarium med de udda måtten 55 cm bred, 40 cm djup och 25 cm hög. Detta karet passar perfekt i skåpet under ett RSM130 så jag har på allvar börjat fundera på en större sump under karet.

Originalsumpen skall användas för aktivt kol mm.

Anledningen till sumpen i skåpet är för att:

1. öka vattenmängden något med förhoppningsvis stabilare värden som följd.

2. Skapa ett litet refugium bestående av så mycket LS som är praktiskt med förhoppningen att det kommer fiskar som plockar på stenen i karet till nytta.

3. Näringsexport? Måste läsa på men DSB (?) och/eller macroalger.

4. flytta skummaren och fixa fläktar till nästa sommar. Enklare att jobba med det när det är utan lock och om det är i skåpet så är det fortfarande skyddat mot barnen.

Är tankarna sunda?

Sedan undrar jag lite över design av sumpen. Jag vill ha en enkel och fungerande design och planerar för skummarfack m. inlopp, bubbelfälla, refugium, returfack, ev. färskvattensfack. Är det någon som har någon ide om lämplig uppdelning av 40-45 liter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...