Gå till innehåll

Någon som vet vad det här kan vara?


alex t

Rekommenderade inlägg

Fick det för en vecka sen. trodde först att det var kiselalger som börjar dö, men nu har det hållit på varje dag.

Jag har haft en påse med Aqua Crown i sumpen men ändå lyckats ha fosfat på 0.25. nitrat på 3 men ändå är mina koraller finare än någonsin!

Matar bara en gång per dag, har 14 fiskar i 600 l + 140 liter sump.

Nu har jag skaffat fosfatfilter få se om det hjälper...

Jag har ökat belysningen ganska så intensivt, MH höjde jag med 1 h per dag... Nu funderar jag på mörkläggning i 1-2 dagar och se hur det går...

Någon som kan ge mig råd eller vet vad det kan vara?

post-4434-1446891768789_thumb.jpg

post-4434-14468917688109_thumb.jpg

post-4434-14468917688219_thumb.jpg

post-4434-14468917687778_thumb.jpg

post-4434-14468917688_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det ser sunt och fint ut.

Det naturliga på ett korallrev är att alger tar över om algätarna försvinner.

På din bild ser jag ett antal olika alger vilket borde betyda att vattenvärdena är sådana att inget speciellt algsläkte gynnas. Det borde betyda perfekta värden eller åtminstone nära. Ett lämpligt antal algätare bara så blir det perfekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är antigen nitrat eller ljuset som har orsakat dessa... Speciellt eftersom algerna är bara på "döda" stenar men inget på de gamla från mitt förra akvarium...

Jag mätte värderna nyss och nitratet är på 10 och fosfat på 0...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bubblorna, om de är glasklara, är syrgas som produceras som en restproduktion av fotosyntesen. Fotosyntesen är algernas "ätande". Gör som Stig säger - skaffa lämpliga algätare, snäckor, eremiter, sjöborrar eller algätande fisk så slår du två flugor i en smäll. Alger som växer och förbrukar kväve och fosfor samt djur som växer pga detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack tack, jag uppskattar det verkligen! Blev lite orolig över att man ska börja kämpa mot alger nu...

jag har hela städpatrullen dock för få snäckor, dem finns inte att köpa någonstans under sommaren.

Får väl leta mer...

Ang. sjöborrar är det inte så att dem klättrar på koraller mm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack tack, jag uppskattar det verkligen! Blev lite orolig över att man ska börja kämpa mot alger nu...

jag har hela städpatrullen dock för få snäckor, dem finns inte att köpa någonstans under sommaren.

Får väl leta mer...

Ang. sjöborrar är det inte så att dem klättrar på koraller mm?

Nu finns det säkert några sjöborrar som är riktigt bra men jag har bara negativa erfarenheter utav dem då dem har knuffat ner fraggar/koraller i andra koraller som gjort att dem dött/dödats..

Den ena utav dem jag har äter dessutom kalkalger så han lämnar som fula vita fläckar efter sig på den lila stenen..

Låter det som roliga o trevliga djur så har jag 2st sjöborrar att skänka bort ;D (ingen utav dem får gå i karet sedan X månader tbx)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en "penslate urchin" i mitt kar, den har aldrig vält en fragg eller annat. Den håller sig på bakgrunden och på en del LS, tuggar iofs kalkalger, men är hyfsat långsam, så det växer på rätt snabbt igen.

*Edit: Jag brottas lite med Dinoflagelater för tillfället, och där blir det också en del luftbubblor.

Ändrat av Laggeman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en "penslate urchin" i mitt kar, den har aldrig vält en fragg eller annat. Den håller sig på bakgrunden och på en del LS, tuggar iofs kalkalger, men är hyfsat långsam, så det växer på rätt snabbt igen.

*Edit: Jag brottas lite med Dinoflagelater för tillfället, och där blir det också en del luftbubblor.

Hur ser dina ut? är dem lika mina?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dinos är det inte. cyano känns mer som en matta eller moln och det är inte mitt än...

Kan vara då cyano men i det tidiga stadiet.

Får väl avvakta.

Tack för hjälpen! :)

Jag tror du kan slappna av Alex, köp bara fler snäckor när du hittar (Korallrevet i Södertälje har tydligen fått in några sorter). Jag fick likadana alger ca 2 veckor efter uppstart som försvann när städpatrullen släpptes in.

post-4339-14468917703674_thumb.jpg

post-4339-14468917703364_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...