Postat 29 juli 200916 år Släpper kalkalger "automagiskt" om man blandar 1,2 kilo citronsyra i 450 liter sötvatten ?
Postat 29 juli 200916 år Författare haha.. var det någon som insistérade på att köpa ditt percula rent?Heh, det stod tokrent i annonsen. Det blir det nog inte med denna metod. Fast hoppas kan man ju.
Postat 29 juli 200916 år På med skurhandskarna bah! Glöm inte att ta bilder på "tvätt-tanten", Happy scrubbing!
Postat 29 juli 200916 år Författare Det blir inte så svettigt som jag trodde. De lossnar riktigt bra, bara de fetaste kräver mer än ett svep.
Postat 30 juli 200916 år Om akvariet är av glas brukar skrapa med rakblad av den typen som används för att göra rent spisar med häll fungera super!
Postat 30 juli 200916 år Kanske en idiotisk fråga men vågar man lägga i citronsyra i vattnet för att ta bort kalkalgerna på rutan för att sen åter använda vattnet till fisken????
Postat 30 juli 200916 år nä återanvända det som det är.....Lite svårt att få bort syran efter den är i va!?
Postat 30 juli 200916 år Vanligt kranvatten och citronsyra, varför skulle man vilja använda det? Vattnet lär vara fullt med smuts också.
Postat 30 juli 200916 år Det används till att rengöra saker och ting från kalkalger. Tex. pumpar och tomma kar som ska rengöras (som i detta fall).
Postat 30 juli 200916 år Varför ska du hälla citronsyra direkt i akvariet?Antagligen för att lösa upp kalkalgerna, så han slipper skrubba bort dem.Om du sedan sköljer karet noga så borde det ju funka fint.
Postat 30 juli 200916 år Citronsyra är ett gift i akvariet. Den är i och för sig biologisk nedbrytningsbar men är ändå giftig innan den brutits ned.
Postat 30 juli 200916 år Varför ska du hälla citronsyra direkt i akvariet?För att ta bort kalkalgerna på den nuvarande bakrutan....skall ju ha akvariumet som rumsavdelare och då vill jag kunna se in igenom den rutan oxå.Det används till att rengöra saker och ting från kalkalger. Tex. pumpar och tomma kar som ska rengöras (som i detta fall).Jo det förstod jag....
Postat 30 juli 200916 år För att ta bort kalkalgerna på den nuvarande bakrutan....skall ju ha akvariumet som rumsavdelare och då vill jag kunna se in igenom den rutan oxå. Ok, du måste tömma karet helt då, och skölja ordentligt efteråt. Det är somsagt giftigt för invånarna. Kan du inte det så får man bita i det sura äpplet och skrapa med rakbladsskrapa.
Postat 30 juli 200916 år ok....giftigt....tack för svaret.Kommer ju rengöra karets bakruta ändå men lat som man är så försöker man ju.
Postat 30 juli 200916 år Men sålänge inget levande är i karet är det väl inget problem om man gör rent karet innan man slänger i nytt vatten och det levande.Det fattar väl alla att det levande inte ska vara i karet när man häller i citronsyra.
Postat 30 juli 200916 år Min tanke var att ta bort allt levande....hälla i citronsyra, få bort kalkalgerna och lägga tillbaka allt igen.......Men måste ju ändå tömma karet för ombyggnad så jag skrubbar det då.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.