Gå till innehåll

Glasskärare?


-=Mr_B=-

Rekommenderade inlägg

Typiskt min tur. Samtidigt som jag bestämmer mig för att jag behöver en vettigare glasskärare än den som ligger någonstans här hemma och skräpar (6 hårdmetall trissor i revolver fäste, träskaft) så slutar de enda jag vet som sålt en vettig till ett rimligt pris sälja sin.

Classe hade "riktiga" glasskärare, med oljereservoar i skaftet, utbytbart huvud, osv. helt rätt, för priset 200 spänn.

Någon som vet var man får tag i motsvarande nu?

(Det är alltså en sådan som den översta i bild som eftersöks. Den i mitten är en sådan jag har, någonstans.)

306851_0142_1406_B_2006-07-04_131909_575.jpg

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en gul/orange liknande den som är överst på bilden men fått min utav en glasmästare.

Hittar jag den i flyttlådorna så kan du få den för en 50lapp + frakt men vill inte lova att jag hittar den men tror jag är ganska säker på vart den befinner sig..

Vet tyvärr ingen sida som säljer så där jag kan inte hjälpa dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glasmästare.. där sa du något.

Om man snackar med stadens glasmästerier kanske man kan köpa en ny genom dem. (hårdmetallskären slits så förr eller senare behöver man ett nytt huvud i alla fall)

Jag ska kolla med ett par glasmästare, har jag ingen tur är det möjligt jag ber dig skicka din ;- )

Det är tydligen till och med så illa att skärhuvudena slits efter vem som använder dem, så man ska inte låna ut ett skär, och man ska alltid hålla skäret likadant.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det kan inte spela någon roll om man inte skall skära flera meter glas...?

Ska man inte skära flera meter glas använder man den billiga med revolver fästet för skärtrissorna. :- )

Helt ärligt har jag ingen aning. Styvfars bror var glasnisse, och exakt hur mycket glas hans kolleger behövde skära med hans skärare, eller tvärt om, för att resultatet skulle bli sämre vet jag inte, men att de hade privata glasskärare var inte bara för att de ville verka petiga... Eller, ja, så sa de i alla fall. Eftersom jag inte längre har någon styvfar (mor skilde sig) så har jag inte riktigt någon möjlighet att fråga mer i ämnet, och på den tiden var jag inte jätte intresserad... Minns bara att det tjafsades om det jämt och ständigt, teorin bakom har jag lixom inte fått koll på.

Synd det där med skilsmässan, hade varit kanon och ha en privat glasmästare för akvariebyggen...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en med diamant jag köpt på Jula. Men diamanten är felmonterad på något sätt så den ger ett orent snitt. Mycket, mycket svår att använda. Clas Ohlsons med 6 trissor däremot är skaplig. Med den har jag gjort ungefär 30 kar + några extra omgångar täckglas. Rekommenderas dock bara upp till 6mm glas. 8mm går bra men för att göra det bra behöver man öva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den understa med diamant är toppen. Kostar en 250 spänn på claes ohlsson tror jag.
Utgått. Den enda som finns kvar på Classe här i stan är revolvern. Kostar bara 49 pengar, men i alla fall...
Clas Ohlsons med 6 trissor däremot är skaplig. Med den har jag gjort ungefär 30 kar + några extra omgångar täckglas. Rekommenderas dock bara upp till 6mm glas. 8mm går bra men för att göra det bra behöver man öva.
Mm, den fungerar hyfsat, om man ser till att doppa den i symaskinsolja, eller riktig glasskärningsolja. Men jag ska skära lite kraftigare glas, och en del pilliga bitar, så jag ville ha tag i något mer "ordentligt".

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...