Gå till innehåll

Hur länge klarar sig akvariumet utan ström?


Yodelking

Rekommenderade inlägg

Beror ju mycket på hur mycket man har i karet som förbrukar syre, som fiskar och aeroba bakterier, skulle anta att ett kar som doseras med kolkälla klarar sig kortare tid t.ex.. Mitt kar har under låg belastning klarat sig ca 7 timmar utan några som helst problem. Det finns särskilda UPS:er anpassade för akvariebruk och både Tunze och Vortech har enheter för att koppla in batterier till deras lågspänningspumpar, det tycker jag kan vara en vettig investering om man bor nånstans där strömavbrott är vanliga, bara man har nån pump som cirkulerar vatten så det blir rörelse på ytan så kan det klara sig många dagar om det inte är väldigt belastat.

Sen är det ju frågan om det är syrebrist eller en ackumulation av restprodukter som ammoniak som är det som är faran (sånt här är lasse med flera mycket mer kompetenta att förklara), för oss människor t.ex. är det ju inte syrebrist som gör att vi blir dåsiga och trötta i huvudet om man är för många i en lokal med dålig ventilation utan koldioxid och andra kemikalier som gör det. Och vi dör av koldioxid/koloxid-förgiftning och inte syrebrist om vi är fast i ett lufttätt utrymme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns några gamla trådar från stormarna Gudrun och Per. Jag var strömlös i mer än 70 timmar under Gudrun men innan Per hade jag ett nödströmaggregat och nu har jag dessutom ett par vedeldade kaminer och känner mig ganska trygg.

Gör ett par sökningar här på guiden efter Gudrun, Per, strömavbrott mm så hittar du mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kollade för skojs skull på jula..

Dieseldrivet elverk 4600 W!Med automatisk spänningsjustering som ger en jämn strömleverans. Automatisk avstängning av motorn vid kritisk oljenivå. Kompakt design och låg ljudnivå. Nominell effekt: 4,2 kW. maximal effekt: 4,6 kW. Utgång växelström: 230/400 V. Utgång likström: 12 V, 8,8 A. Encylindrig, luftkyld dieselmotor. Drifttid: ca 6,5h. Ljudnivå: 86 dB. Varvtal: 3000-3600 v/min. Tankvolym: 12,5 l. Motor: 406 cc. Effekt: 8,8 Hk. Vikt: 93 kg. B700xH600xD450 mm. (Artnr: 740026)

hm.. lite huvudräkning.. 12.5/6.5 l/h = 2l diesel i timmen.. ~20kr timmen, ~400kr/dagen, sa du 70 dagar? 28 000kr i diesel?

Törs man fråga vad du har för nödströmsaggregat stig?

det är lite overkill att köra på 4,6kws aggregat.. men ett kul räkneexempel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter, det är inte riktigt så illa. 6,5l/h är när aggr. är maxbelastat dvs. 4,6kW. Om förbrukningen är lägre drar aggregatet betydligt mindre.

Sen vet jag inte om 4,2kw är så himla mycket overkill. Det motsvarar drygt 7,5A c:a, alltså mindre än vad som ofta hänger på en 10A säkring :)

Jag skulle satsa på ett aggregat på minst det dubbla eller helst ett på c:a 20 kVA (16kW eller 29A) för att då kunna hänga lite mer på generatorn :)

Men sedan är väl jag lite skadad av mitt jobb oxå :) Största aggregatet jag byggt var på 1600kVA, dvs. 1280kW och 2320A. MachoMacho prylar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett som i bästa fall klarar 10 A 230v. Om belastningen är fasförskjuten klarar den mindre ström så under stormen Per kunde jag belasta ungefär 7 A. Men på den strömmen klarade jag en helhög akvarier. Nästan inget ljus och ingen matning men skummare UVC och den mesta cirkulationen snurrade på.

/Stig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej,

Lasse; satt och räknade så också, men jag har haft fel förut..

Stig; tack för inputen, ja nä, gäller att hushålla, det är nog något som jag ska ha i åtanke om jag sätter upp ett större dyrare system.. 130L RSM i lägenhet, nödströmsaggregat på balkongen.. overkill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit utan ström i tre dygn som längst och trots fotogenkaminer var jag nere i tolv grader i kåken. I akvarierna hände inget men en orm dog efter lång tid, den kom aldrig igång. Axolotlarna däremot gillade nedkylningen och lekte energiskt.

Fotogenkamin för att hålla värmen och batteriluftpump kommer man faktiskt rätt långt med. Sen skall man ju komma ihåg att det inte är så att alla problem är ur världen när väl strömmen kommer tillbaka. Det är då det kan hända saker. Alla timers står förmodligen fel så ljuset kan tändas på natten och det är inte självklart att en pump som stått behagar starta utan övertalning. Startar pumpar kan det vara illa det också, det som finns i ett ytterfilter som stått still några timmar är rakt inget som behöver vara trevligt att pumpa ut i akvariet. Den chocken kan ta värre än det som varit under perioden med strömlöshet.

Det är alltså en klar fördel om man kan övervaka det hela när strömmen kommer tillbaka och försöka i görligaste mån få tillbaka cirkulation, ljus och värme gradvis så att det inte går galet just när man tror att allt löser sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter som jag bor i tätbebyggt område är jag inte så orolig för längre avbrott pga nedrivna ledningar od. Min oro är att ett åskoväder ska slå ut strömmen och kanske säkringar på sommaren när jag är bortrest. Har funderat över lösningar med bl.a. UPSer men dom fungerar ju bara en väldigt kort stund.

Häromdagen hittatde jag dock på Tunzes hemsida vad jag ska ha till nästa sommar. dom har en liten låda (relä) som slår om deras streampumpar till batteribackup om strömmen försvinner. En sån, ett Husvagnsbatteri och ev kompl med solceller för underhållsladdning så kan nog karet stå i flera dagar på sommaren utan problem.

Till nästa år....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sitter just nu å kollar på batteri backup nu när hösten nalkas ...

Du har 2 alternativ. Antingen skaffar du en UPS med sinusvåg i utgången, eller så skaffar du bara lågströmspumpar. Inget av det är en optimal lösning, men det är klart bättre än att försöka köra vanliga 230v pumpar på 4'kantsvåg.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har 2 alternativ. Antingen skaffar du en UPS med sinusvåg i utgången, eller så skaffar du bara lågströmspumpar. Inget av det är en optimal lösning, men det är klart bättre än att försöka köra vanliga 230v pumpar på 4'kantsvåg.

B!

Och varför skulle det vara något fel på 12/24v pumpar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är absolut inget fel på 12/24 volts pumpar, vilket var varför jag rekomenderade dem, men fortfarande är grejerna gjorda för att drivas av en sinusvåg, och inte en 4'kantsvåg, vilket oftast ger vissa bieffekter. (Då i form av förkortad driftstid, ökat värmeutsläpp, osv)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...