Gå till innehåll

Kostnad för att starta saltvattensakvarium


rezz

Rekommenderade inlägg

tror han vill ha ett high tech Rev pool :=) på 15m3 :=)

neee men som sagt allt är relativt .. man börjar me nått som plånboken passar ...

sen om du vill ha massa extra så går det alltid å stoppa in mer pengar på teknik med mer

som sagt allt från 1000:- till oändligt mycket pengar ... :=)

hoppas jag inte skrämmer dig men tror jag lagt ner 45tusen detta år snart på saltvattens akvarium....

å då är det inte stopp :=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35000 slutar inte mitt p120 men då ska jag ha det värsta oxå ... hehe

sen så köpte jag jue ett rsm till frugan då hon ville ha ett salt vatten ... men det slutade att jag tog över det å köpte ett p120 som idagarna ska kopplas in

som sagt plånboken styr hur stort å utrustat man vill ha sitt akvarium .. finns alltid saker som är dyrare å billigare ,... alltid bra å köpa begat om man inte är säker på att man vill hålla på med salt.

lycka till hoppas du kommer in i denna underbara värld ... för mig är det värt varenda krona ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja min burk på 450l kosta mig ungefär 9500 att starta upp sen har de väl tillkommit mer i efterhand kanske kommit upp till 14000. Jag har som sagt köpt allt begnant och gjort en hel del klipp.

Men köp gärna eller låna nån bra bok först och främst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt 220-liters har hittills kostat:

Sötvattenskar sedan innan: 0kr

Belysning sedan innan: 0kr

Värmare sedan innan: 0kr

Cirkulationspump sedan innan: 0kr

Sand sedan innan: 0kr

Salt: ca 800kr

Begagnad skummare: 1200kr

Levandesten: 3500kr

Hydrometer: 100kr

Streamers: 900kr

Två clowner: 340kr

Två snäckor: 200kr

Totalt: 7040kr för ett nybörjarakvarium

Ändrat av Whistler
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt 220-liters har hittills kostat:

Sötvattenskar sedan innan: 0kr

Belysning sedan innan: 0kr

Värmare sedan innan: 0kr

Cirkulationspump sedan innan: 0kr

Sand sedan innan: 0kr

Begagnad skummare: 1200kr

Levandesten: 3500kr

Hydrometer: 100kr

Streamers: 900kr

Två clowner: 340kr

Två snäckor: 200kr

Totalt: 6240kr för ett nybörjarakvarium

är det inte lite missvisande totalsumma ? med tanke på akvariet, belysning, värmare, cirkulationspump, sand, gissar att även dessa prylar har kostat en del en gång i tiden när det inköptes från första början.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt 220-liters har hittills kostat:

Sötvattenskar sedan innan: 0kr

Belysning sedan innan: 0kr

Värmare sedan innan: 0kr

Cirkulationspump sedan innan: 0kr

Sand sedan innan: 0kr

Begagnad skummare: 1200kr

Levandesten: 3500kr

Hydrometer: 100kr

Streamers: 900kr

Två clowner: 340kr

Två snäckor: 200kr

Totalt: 6240kr för ett nybörjarakvarium

Salt?

n5701027000336_MED.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag, och många med mig, kan bekräfta att regeln 100kr/liter stämmer förvånadsvärt väl. Denna summa är dock baserad på att man köper standardgrejjer och att man skaffar den utrustning som normalt behövs i ett saltkar. Köper man alltnytt hamnar man nog en bit över hundringen oxå... Givetvis blir det billigare om man har saker sedan tidigare och dyrare om man köper allt nytt och har det bästa av det mesta.

Summan i fråga är dock INTE hur mycket det kostar att starta, utan vad karet kostar efter att det är fullt igång, dvs med fisk och koraller....sen kan man ju alltid överdriva åt det ena eller andra hållet.

Har haft ett 240L, ett 420L och nu ett 830L. Summan har stämt ganska väl på alla karen, men då har jag ju behållt viss teknik och djur å koraller över bytena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

säger då det ...

flest prylar när man dör vinner =)

Jupp...ger man sig in i den här hobbyn så måste man nog vara lite lagd åt det hållet. Visst går det att köra med minimalt med teknik, men faktum är det att förvånadsvärt mycket av tekniken faktiskt är nödvändig, eller iallafall förenklar tillvaron så mycket att man undrar hur man klarade sig utan innan man köpte den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salt?

Så rätt, så rätt... Har uppdaterat mitt inledande inlägg. :)

är det inte lite missvisande totalsumma ? med tanke på akvariet, belysning, värmare, cirkulationspump, sand, gissar att även dessa prylar har kostat en del en gång i tiden när det inköptes från första början.

Han skrev att han tidigare sysslat med sötvatten och därmed bör ha de saker jag skrev "sedan tidigare" på, därför tycker jag det är mer missvisande att säga att han måste köpa allt nytt. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han skrev att han tidigare sysslat med sötvatten och därmed bör ha de saker jag skrev "sedan tidigare" på, därför tycker jag det är mer missvisande att säga att han måste köpa allt nytt.
Mycket lite, eller inget är egentligen sparat på att återanvända sötvattensgrejerna till saltvattensakvariet.
Belysning sedan innan: 0kr
Sällan eller aldrig tillräcklig, så man behöver komplettera, om inte genast så på sikt, med mer ljus.
Cirkulationspump sedan innan: 0kr
Om man alls har någon i sitt sötvattenskar, är det inte alls säkert att den är lämplig för saltvatten.
Sand sedan innan: 0kr
Sand från ett sötvattenskar är garanterat inte lämplig för saltvattensakvariet.
Hydrometer: 100kr
Ebay, eller begagnad refraktometer är ett bättre köp, och kostar ett par hundra mer bara.
Två snäckor: 200kr
2, till ett 200 liters kar?

"Vanligtvis" är det bättre ekonomi i att sälja sitt sötvatten begagnat, och köpa begagnade saltprylar att ersätta dem med. Det blir mycket dyrt om man har otur med tex pumpar. Silikat och fosfater från sötvattensakvariets sand, kan kosta en hel del på sikt. Osv.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp...ger man sig in i den här hobbyn så måste man nog vara lite lagd åt det hållet. Visst går det att köra med minimalt med teknik, men faktum är det att förvånadsvärt mycket av tekniken faktiskt är nödvändig, eller iallafall förenklar tillvaron så mycket att man undrar hur man klarade sig utan innan man köpte den.

Word up .. börjar bli lite lat nästan nu när man har alla prylar liggandes framför en sprillans nya ...

tror nog min p120 hamnar på 150-200kr litern när det är klart ,...

å då är inte levande saker inräknade förrutom LS ..

men som sagts innan .. allt handlar om plånboken .. köpa nytt eller beggat är jue frågan ,... har man stor plånbok så kan man stoppa in så sjukt mycket i sin burk så man kan få mardrömmar som vanlig knegare ,...

måste nog nästan jämföra denna hobby med min gammla som paintball spelare... under 2 års tid la jag ut över 100k på den hobbyn.

blir man fäst så blir man då spelar inte priset nån roll i slutet utan man vill att djuren mår bra och att det finns mindre risker med sjukdomar med mer ,...

dock är allt detta min åsikt å ingen annans ...

bon apetit alles nu blir det kebab rulle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt kubakvarium på 270 liter ligger runt 25.000 med teknik och levande sten osv. går att hitta begangnat osv till rimliga priser om plånboken är tajt. bara du har koll på vad som behövs för att starta upp ett akvarium i grunden så pengarna helt enkelt inte tar slut och så kan man inte ens starta upp det, lite surt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...