Dimorb Postat 12 augusti 2009 Postat 12 augusti 2009 Har monterat upp mitt uv-c eftersom jag tycker att kirurgerna kliar sig en aning mot stenarna.Det jag undrar över är om man kan tappa effekt av att montera uv-c liggandes istället för ståendes? Jag vet om att utloppet skall vara en liten bit högre än inlopp för att man inte skall binda luft inne i uv-c. Men det jag lurar på är om flödet genom uv-c är så pass lågt att vattnet inte täcker över hela lampan.Lägre flöde = bättre effekt eftersom belysningstiden blir längre.Men om flödet är för långsamt när man har monterat uv-c liggandes så lär ju vattennivån inte överstiga in och utlopp inuti uv-c:et och då är väl heller inte hela lampan täckt med vatten?Någon som vet?Vad tror ni förresten om möjligheterna att ha för lågt flöde genom uv-c:et? Är det en möjlighet? Rekommenderad genomströmning på mitt deltec 10 watt är 500 liter. Jag hade ingen 500 liters pump så jag har strypt min 1000 liters med en ventil och är inte säker på flödet så jag ströp lite mer för att vara på säkra sidan. mvh Andre Citera
Lasse Postat 12 augusti 2009 Postat 12 augusti 2009 Om du ser till att UV:et ligger lite lägre än pumpen och inloppet lite lägre än utloppet (och hela paket lägre än vattenytan) så kommer du få en perfekt vattenpelare utan luft inni i röret oavsett hur sakta du kör.MVH Lasse Citera
Dimorb Postat 12 augusti 2009 Författare Postat 12 augusti 2009 Men jag kan inte lägga ner det så långt ner.Jag har ingen plats till det egentligen så det är fäst i väggen vågrätt. Vad tror du om effekten av att köra det med så låg genomströmning som jag gör nu. Kan det tänkas ta bort mycket av effekten eller har det inget att säga?mvh Andre Citera
amatören Postat 12 augusti 2009 Postat 12 augusti 2009 Jag satte mitt inlopp högre än utloppet + att jag har utloppet närmast ljuset (sockeln). När jag hade kört det en stund så vaggade jag det fram och tillbaka för att få bort luften. Citera
Mrlucifer Postat 12 augusti 2009 Postat 12 augusti 2009 sitter just å kollar på detta med .. funderar på att sätta det stående ,... sen koppla så in å ut lopp är i samma höjd .. i 2 olika delar av karet ... med en 2m3 pump ... till ett 39w uc-filter ,... är jag ute å cyklar eller skulle det kunna funka ? Citera
Dimorb Postat 12 augusti 2009 Författare Postat 12 augusti 2009 Vad kan hända om man trycker in vatten med för lite flöde i uv-c:et?? Om flödet är för lågt täcks ju inte hela lampan av vatten. Finns det då någon uppenbar risk? Skulle lampan kunna bli överhettad och gå sönder? Eller det är inte värre än att man bränner lite i onödan eftersom man inte får ut hela effekten på samma tid som man skulle fått när man täcker hela? Citera
Lasse Postat 12 augusti 2009 Postat 12 augusti 2009 Andre - jag förstår inte riktigt vad du menar med att ett för litet flöde inte täcker hela lampan. Är det det UV:et jag tänker på så är ju inlopp och utlopp på samma sida vilket gör att det bildas en korresponderande kärl om du vänder anslutningarna uppåt uppåt. Skicka en bild på UV:et och hur det är monterat. För dålig cirkulation kyler inte tillräckligt men då får cirk. vara väldig låg. Ställ ditt flöde och klocka flödet med hjälp av ett litermått och ett stoppur.MVH lasse Citera
Dimorb Postat 20 april 2016 Författare Postat 20 april 2016 Hade redan tagit upp denna frågan ser jag.. kan man slå ihop denna tråden med den nya jag startade? Lasse: om man monterar uv-c liggandes eller ståendes spelar det egentligen någon roll? Om man lägger det ner med inlopp och utlopp uppåt så måste ju hela röret fyllas med vatten innan det kan ta sig ut. Eller? Tänkte bara få klarhet i det för när jag ser på uv-c batterier med flera rör så är de alltid monterade liggandes vid sidan av varandra men när jag läser i instruktionsmanualerna för mina enskilda singelrör så skall de monteras stående. Kan inte se varför det skulle vara skillnad. Citera
Lasse Postat 20 april 2016 Postat 20 april 2016 De skall monteras så ingen luft stannar kvar. Är de vågräta skall utloppet vara på ovansidan helst. MVH Lasse Citera
Dimorb Postat 22 april 2016 Författare Postat 22 april 2016 @Lasse ok.. men kan man lägga dem ner med en del under vatten? Jag har t.ex. ont om plats på höjden och tänker att jag kan lägga ner halva filtret i vattnet och bara se till att den övre halvan med elektroniken är säkert förankrad ovanför vattnet. Är det möjligt och ok eller bara en otroligt dum tanke? Citera
Lasse Postat 22 april 2016 Postat 22 april 2016 Vet inte riktigt hur ditt UV-C ser ut - om dina rör är dubbeländade eller inte MVH Lasse Citera
Dimorb Postat 22 april 2016 Författare Postat 22 april 2016 Jag har deltec.. det är ett sådant här filter. Citera
Dimorb Postat 22 april 2016 Författare Postat 22 april 2016 @Lasse@stigigemla vet du om man kan ha det under vattnet så länge den elektriska delen är över och utanför vattnet? Citera
stigigemla Postat 22 april 2016 Postat 22 april 2016 Ja i princip. Men jag har sett filter där fukt kommit in genom dragavlastningen och frätt upp kontakterna. Citera
Spooky Postat 8 maj 2016 Postat 8 maj 2016 Sätter du förstrypningen (ventilen) på utloppet så har du alltid fullt med vatten i filtret. Citera
Dimorb Postat 8 maj 2016 Författare Postat 8 maj 2016 Har lagt dem med inloppet under vatten och utloppet 2 dm högre upp.. tror det har löst luften i rören. Men det är för svagt för mina kirurger. Väntar på ett till rör. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.