Gå till innehåll

Förkortningar, Sps? Lps? softies?


maltemus

Rekommenderade inlägg

Jag gillar att kalla dem för Large Polyp Stony(eller ibland Scleractinian) samt Small Polyp Stony(Scleractinian)... Tycker dessa förkortningar är bättre då det finns storpolypiga(LPS) koraller som har kortare polyper än en del småpolypiga (SPS) så det kan ge en viss förvirring hos nybörjare tycker jag...

Och softies är som sagt mjukkoraller som saknar en del strukturer som koraller under Scleractinia har.

Om man nu ska vara ännu mer teknisk så (hoppa över detta om ni inte är intresserade av diverse teoretiskt babbel):

Men man ska vara klar på att det egentligen inte finns något som talar för en uppdelning till SPS och LPS och det är egentligen bara i hobbyn som man talar i dessa termer som jag förstått. Det är bara att det är lätt för oss hobbyister att tala om det i dessa termer då det är lätt att säga LPS och SPS, men det finns stora svagheter i den fördelningen, som frågan över när blir en SPS en LPS. Att Euphyllia, Cynaria och Scolymia är LPS är enkelt att se och att Montipora är LPS är lätt att se, men det blir svårare med Hydnopora, Turbinaria med fler... Och det är lätt att man som jag själv var ny tro att det är nån tydlig gräns, men den verkar ganska godtycklig har jag upptäckt vilket leder till förvirring hos många. Om nån vet en bra tydlig definition av SPS och LPS så är jag väldigt intresserad av den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...