Gå till innehåll

"Pastellkoraller"


Datate

Rekommenderade inlägg

Går det att uppnå de typiska zeovitkorallerna (pastellkoraller) även om man har lite mer näringsämnen i karet.

Hade tidigare en riktigt superljusblå acro som verkligen lös i ljusblått över hela korallen.

Denna är nu mörkt gråblå med ljusa toppar. Samtidigt har alla våra montiporor återfått sina mörkare och klarare färger.

Gissningsvis beror detta till viss del på att vi gått upp en aning i näringsämnen i karet, dock fortfarande näst intill omätbart i nitrat och fosfat.

Tidigare körde vi B-balance, men efter att nästan stressat ihjäl vissa koraller (var iofs mestadels under perioden då vi körde både B-balance och SPG samtidigt).

Några månader efter att vi slutade med båda så blev korallerna mörkare. Nu kör vi Zeospur2 ungefär var 3e vecka. Dock har jag aldrig vågat mig på full dos ännu. Zeospuren ger vissa förbättringar, men är ändå inte helt nöjd...

Frågan är då (trots ett aningen rörigt inlägg), hur återfår man pastellfärgerna på acros utan att stressa ihjäl dom, samtidigt som man behåller färgerna på montiporor. Är det ens möjligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

NU var det så länge sen så jag knappt kommer ihåg, och jag hittar inte heller tråden där jag la in bilder på korallerna.

Minns jag inte helt fel så var det mycket dålig polypexpansion samt att det blev grå fält på min Enzman samt att det blev viss vävnadsförlust med ditväxande alger.

Tror det var Magnus som ställde diagnosen att flera av korallerna i burken var väldigt stressade.

Efter att jag slutade SPG och B-balance så fick korallerna sakterliga ett mer välmående utseende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Loyden...nog duger dina koraller alla gånger hehe, men normalt går ju zeovitmetoden ut på att dra ner näringsämnena maximalt och tillsätta föda istället.

Skulle mycket gärna vilja slippa alla tillsatser och ändå få ett snyggt kar. Zeovit är ju inte direkt billigt! Dock vet jag inte riktigt hur jag skall lyckas....pastellkoraller är ju snygga, men inte kul när man får kompromissa med montipororna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med zeovit blir korallerna ljusare = blekare tycker jag .Men det finns koraller som ska vara i zeovit gula acroporor och acroporor med vit botten dom blir inte fina i nitrat, men för övrigt så tycker jag det blir mera pastell=färg med nitrat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag kan ju inte säga annat än att du har en del riktigt snygga koraller. Hade gärna sett en enkel metod för att få snygga koraller till ett vettigt pris, men har ännu inte fastnat helt för någon metod, trots att jag testat både nitratfilter, zeovit och probidio.

Hade gärna sett att man slapp stoppa i preparat för flera hundra i månaden och ändå lyckas få ett färgsprakande kar med ordentlig tillväxt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men det finns ju billigare alternativ,

grotech är betydligt billigare än korallenzucht, bioted har bra sortiment på det,

sen så, ocean akvarium har någon serie preparat de (han) säljer för balling, väldigt prisvärd..

just nu kör jag med många TM-preparat, men det är mest för att jag fortfarande är i en kraftig inlärningsfas om hur kemi och biologi fungerar i karet, så har jag inte hunnit börja laborera med andra preparat,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PeterGG: Vi brukar köra TM-BioCalcium och TM Jod. Dock kör vi i nuläget TM-BioCalcium-balling då C-life hade slut på pulvret senast. Hoppas dock att vi med tiden skall kunna köra reaktor. Har en Deltec PF-601s ståedens i sumpen. Dyr, stor och enligt många extremt effektiv och bra. Har bara haft stora problem med att få rätt flöde ur reaktorn då vi saknar doseringspump. Slut på Co2 dessutom...

ramq: Jo, det vore väl en idé...dock är jag lite nervös över det preparatet...men hitintills har det gått bra. Dax för en ny dos imorron eller på söndag. Då ska jag testa en full dos, då alla småfraggar har fått några veckor på sig att "aklimatisera sig".

Bengan: Har inte hittat bilderna ännu (är ju några sidor att läsa igenom...minst sagt), men skall bli intressant att skåda. Vad tillsatte du utöver zeospur2 när ditt kar gick som allra bäst? Körde du zeospur och b-balance sammtidigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bengan: Har inte hittat bilderna ännu (är ju några sidor att läsa igenom...minst sagt), men skall bli intressant att skåda. Vad tillsatte du utöver zeospur2 när ditt kar gick som allra bäst? Körde du zeospur och b-balance sammtidigt?

Kolla på bilderna här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22535&page=27

Det är dagen efter jag doserat 2.5ml Zeopsur2 i mitt 250L kar. Jag har inte doserat något mer än zeospur. När jag började dosera zeopur fick jag inget resultat. Jag tror det hänger ihop med hur höga näringsvärden man har i karet, men är inte säker. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar! Förstod jag dig rätt med att du endast doserade zeospur...dvs du kör inte längre med några andra zeovit-produkter?

Om så är fallet borde man alltså lika gärna kunna köra zeospur ihop med probidio eller vodka, nitrat/fosfat-filter eller liknande metoder som drar ner näringsnivåerna... Var lite osäker på om zeospur var anpassat för att just fungera ihop med zeolith på något vänster.

Skulle alltså egentligen tillsätta 7.5-8ml i mitt kar. Har doserat zeospur 2 ggr hitintills med några veckors mellanrum 3.5ml första gången och 5ml senaste gången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Nu när du säger det så...har inte läst den på länge även om jag tar fram den då å då...trevlig katalog haha

Med andra ord borde man rent teoretiskt kunna få dessa "pastellkoraller" utan att köra zeovit fullt ut.

Nu ska jag väl akta mig för att använda ordet pastellkoraller för mycket. Jag vill inte ha ett 70-talsdisco, utan snarare lite ljusare, klarare och mer lysande färger. Känns som jag ber om att bli missförstådd när jag använder det lite kontroversiella uttrycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror bara det finns zeospur2. Kostar 395kr för 500ml (rea just nu på 1000ml för 495kr). Minns jag rätt är det MAX 1ml/100L var annan eller var tredje vecka.

En 1000ml-flaska skulle räcka i 250-375v eller 5-7 år till mitt 800L-system. Så dyrt vete tusan....sen hur länge en flaska håller är en annan sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...