Gå till innehåll

Timerfunktion till dimmbar t5-armatur?


Scubahawk

Rekommenderade inlägg

Skulle inte tro det. Det systemet fungerar troligtvis genom att spänningen ökas kontinuerligt och får på så sätt en vanlig glödlampa att lysa mer och mer. Dimbara T5 armaturer styrs ettdera av en styrspänning på 1-10 V eller en digital signal - en helt annorlunda teknik.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. :( Det var synd. Har ju dessa dimmbara don men saknar bara en timer som kan styra det hela. Vill ju helst inte lägga flera tusen på en akvariedator. Men antar att man kanske måste satsa på en GHL profilux II light då om man inte kan lösa det billigare. Är ju inte så händig med små-el tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är en analog ballast du har så kan du göra en styrenhet om du kan få tag i något som kan automatiskt variera en styrström mellan 1 och 10 V.

MVH Lasse

PS Manne - den verkar vara manuell. En vridpot som ger mellan 1-10 V gör samma sak. Men det kan ju vara bra att ha något som är mer automatiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.pwss.se/product.php?productid=4188&cat=1143&page=1

försök hitta lite info om denna pryl , är ju till för akvarie rör.

mvh manne

Jag tänkte precis tipsa om den, men hittade ingen vettig länk. Det är iaf en 1-10 Volts styrning men verkar ha klara nackdelar som att inte kunna ställa hur lång en dag är (fixt 12 timmar) och att den stannar på lägsta nivå under natten som moonlight (vilket kanske blir väl ljust).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syrran har något liknande, utan vred på (om jag minns rätt), jag ska försöka få tag på henne och kolla upp vad det är för något, och vad den kostade (hon jobbar i danmark, på något snabbköpszoo. Fan om jag minns vad det heter...)

Ska sno den av henne eftersom hon inte använder den i alla fall...

Ska även passa på och mäta den, för jag inbillar mig att den har någon egen speciell grej för sig, eftersom den enbart är "lämplig" till deras egna ramper...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kopplar en ostabiliserad väggbula som lämnar 9 volt till den den dimmade 230 volten bör du kunna få 0 till 10 volt att styra en 1 till 10 volts reglerbar ballast med.

Den lämnar litet högre spänning som obelastad. Du måste också koppla in en vanlig glödlampa t.ex 230v 25w till dimmern för att den skall fungera rätt.

(Svar på inlägg 1).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...