Gå till innehåll

8*24w T5 amatur


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

Efter som jag inte kunde hitta någon vättig amatur till mitt kar i rätt pris så bestämmde jag mej för att bygga en själv.

har inte kommit så långt men själva huven blev färdig i dag och nu ska alla delar beställas..

amaturen kommer ha motten 600*580*100 så får hoppas allt får platts,

här är några bilder på det påbörjade projektet:

post-3353-14468917914345_thumb.jpg

post-3353-14468917914452_thumb.jpg

post-3353-14468917914565_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Najs plåtslageri!

Är det egenhändigt snickrat eller har du anlitat någon?

Själv har jag lite DIY-planer och skulle nog behöva något liknande.

tack =) nej har faktist inte byggt den själv.

Fick gjort den inne på värkstan på jobbet.

får se när jag får dom andra sakerna ska bli kul att sätta hopa,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg Marcus! Den kommer bli kanon! :)

Tack:nöjd: Ja de får jag hoppas att det ble bra orolig att inte ljuset ska räckatill för att komma ner enna till botten.

När skulle du få reflektorerna? fundera på att betala dej redan nu även med dom..

När tror du att du kan hjälpa mej att köpa hem Hf-donen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tängkte att jag skulle köpa hem fyrkantsrör med motten 10*10mm kan ju vara perfekt att fästa alla socklarna i. för annars moste jag poppnita fast varenda en i taket i huven villket kommer bli bvälldigt många, så om jag fäster alla socklar i röret och sedan fäster upp röret i taket på huven med två svarta poppnitar.

eventuelt göra likadant med Hf-donen.

kan inte det vara en bra ide? eller ni kanske inte hängermed hur jag menar?

post-3353-14468917926205_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

njo dom är 8cm breda så det kommer bli tajt riktigt tajt i västa fall får ett rör vara utan reflektor får se hur allt passar när alla grejor kommer.

kommit fram till en sak i dag F*n vad rören är dyra 300:- st phuu aja

Det lät ju lite väl dyrt för 24wT5, strax över 200 brukar väl normala rör gå på?

Men visst det är inte billigt om man börjar räkna med en livslängd på 8-12månader.

Bygget ser riktigt proffsigt ut hittils, själv hade jag nog gått på budjetalternativet med Mh.

Hur har du tänkt kyla ner allting?

Jag såg inga hål för fläktar och det verkar bli ruggit kompakt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lät ju lite väl dyrt för 24wT5, strax över 200 brukar väl normala rör gå på?

Men visst det är inte billigt om man börjar räkna med en livslängd på 8-12månader.

Bygget ser riktigt proffsigt ut hittils, själv hade jag nog gått på budjetalternativet med Mh.

Hur har du tänkt kyla ner allting?

Jag såg inga hål för fläktar och det verkar bli ruggit kompakt.

//NiXoN

njo har fott tippsom att jag ska kolla i lite andra affärer..

kylningen har jag inte ens tängt på tror du det behövs?

annars får jag ta upp två st 60mm hål i taket och sätta data fläcktar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tängkte att jag skulle köpa hem fyrkantsrör med motten 10*10mm kan ju vara perfekt att fästa alla socklarna i. för annars moste jag poppnita fast varenda en i taket i huven villket kommer bli bvälldigt många, så om jag fäster alla socklar i röret och sedan fäster upp röret i taket på huven med två svarta poppnitar.

eventuelt göra likadant med Hf-donen.

kan inte det vara en bra ide? eller ni kanske inte hängermed hur jag menar?

Jo jag hånger med kör du med detta så kan du ju borra hål och trä in kabeln så får du denna gömd oxså. Själv körde jag med en 15x3mm aluminiumlist som jag skruvade fast socklarna i. Borrade med 3,2mm borr å sedan M4 skruv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

njo har fott tippsom att jag ska kolla i lite andra affärer..

kylningen har jag inte ens tängt på tror du det behövs?

annars får jag ta upp två st 60mm hål i taket och sätta data fläcktar.

Min personliga erfarenhet är att man inte skall köra en stängd ramp utan fläcktar.

Rörens livslängd förkortas drastiskt enligt vad jag fick erfara, samt så märker jag skillnad även på effekt/tillväxt.

Drosslen mår inte heller speciellt bra om dom får för mycket värme under en längre tid.

Jag skulle föreslå sida till sida ventilation längsmed rören....

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag hånger med kör du med detta så kan du ju borra hål och trä in kabeln så får du denna gömd oxså. Själv körde jag med en 15x3mm aluminiumlist som jag skruvade fast socklarna i. Borrade med 3,2mm borr å sedan M4 skruv.

De har du rätt i fan vad smart gömmer man alla kablar där i perfekt =)

Jag har varit runt lite i olika afärer och letat efter svarta hönnsarövar att dra kablarna igenom i amaturen någon som vet var man kan köpa? hittar bara grå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min personliga erfarenhet är att man inte skall köra en stängd ramp utan fläcktar.

Rörens livslängd förkortas drastiskt enligt vad jag fick erfara, samt så märker jag skillnad även på effekt/tillväxt.

Drosslen mår inte heller speciellt bra om dom får för mycket värme under en längre tid.

Jag skulle föreslå sida till sida ventilation längsmed rören....

//NiXoN

okej!!

Men då är det ju likabra att sätta två fläktar inga konstigehetr ju, bara till att offra en mobil laddare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I dag var jag och skulle handla lite grejor fick inte med mej allt eftersom de var slut.

fick bara med mej hem 6st socklar och 2 meter 10*10mm profilrör.

nu när jag kommer hem blir jag ganska snabbt klok på att det kommer bli trångt bland rören välldigt trångt.

reflektroerna som jag får snart är 80mm breda villket blir 640mm brett.

tror ni man kan trycka iihopa dom så att dom enbart blir 65mm eller man förstör dom då?

då hadde det räkt att jag hadde haft ca 60mm mellan socklarna.

hmm annars får jag sälja reflektorerna igen och försöka fåtag på några smalare i fall det finns?

bilder:

post-3353-1446891795162_thumb.jpg

post-3353-14468917951717_thumb.jpg

post-3353-14468917951811_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I dag var jag och skulle handla lite grejor fick inte med mej allt eftersom de var slut.

fick bara med mej hem 6st socklar och 2 meter 10*10mm profilrör.

nu när jag kommer hem blir jag ganska snabbt klok på att det kommer bli trångt bland rören välldigt trångt.

reflektroerna som jag får snart är 80mm breda villket blir 640mm brett.

tror ni man kan trycka iihopa dom så att dom enbart blir 65mm eller man förstör dom då?

då hadde det räkt att jag hadde haft ca 60mm mellan socklarna.

hmm annars får jag sälja reflektorerna igen och försöka fåtag på några smalare i fall det finns?

bilder:

tycker två val

1. Antingen kör med 6x24watt och kanske en extra 1x24watt så kan du ju ändå ha samma reflektorer

2. Skaffa nya måsvinge reflektorer som är 6cm breda. Det finns!

Kolla med stigigemla eller http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/zprislista&page=belysning

Klipp inte i reflektorena eller böjihop dom har testat båda resultaten å fick det så att man tappade effekt och man lika gärna kunde gått ner med antalen lysrör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker två val

1. Antingen kör med 6x24watt och kanske en extra 1x24watt så kan du ju ändå ha samma reflektorer

2. Skaffa nya måsvinge reflektorer som är 6cm breda. Det finns!

Kolla med stigigemla eller http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/zprislista&page=belysning

Klipp inte i reflektorena eller böjihop dom har testat båda resultaten å fick det så att man tappade effekt och man lika gärna kunde gått ner med antalen lysrör

så de kan göra så mycket att man pressar ihopa dom lite? där ser man aja jag får se hur allt passar när jag fått alla grejor det löser sej säkert på något sätt =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med vartannat blått och vartannat vit, kanske lägg in ett röd/rosa för att få fram lite av de färgerna också.

Ballasterna är beställda, så nu är det bara o vänta. ;)

tror inte att de blir för mycket blå då? ja så gutt hoppas dom kommer ibörjan på nästa vecka då är amatutern klar till nästa helg =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen skulle jag köra 5-6 blårör, 2 fijipurple och ev 1 vitt. När vi bytte uppsättning skaffade vi 3 KZ-NG (vita) och 3st Kz FP.

Numera kör vi 3 vita, 2 "rosa" och 1 blått. I mina ögon alldeles för vitt ljus. Kommer köra 4 blå och 2 purlpe vid nästa byte.

Korallerna får en helt annan lyster när bara 2 rör är igång på morgon och sist på kvällen (1 blått + 1 purple).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...