Gå till innehåll

8*24w T5 amatur


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

Efter att ha prövat flera kombinationer skulle jag vilja påstå att man får bättre färger och trevligare ljus med fler blårör än vita. Har även sett burkar helt utan vita rör...å de känns ännu bättre än de med vita.

Naturligtvis har det ju väldigt mycket med hur man anser att ett saltkar skall se ut, men iallafall jag tycker att ett lite blåaktigt rev är trevligare än ett "vitt".

Som sagt...smaken är som baken, men man ska nog inte vara rädd att överdriva blåljuset en aning...det blir inte så blått som man kan tro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha prövat flera kombinationer skulle jag vilja påstå att man får bättre färger och trevligare ljus med fler blårör än vita. Har även sett burkar helt utan vita rör...å de känns ännu bättre än de med vita.

Naturligtvis har det ju väldigt mycket med hur man anser att ett saltkar skall se ut, men iallafall jag tycker att ett lite blåaktigt rev är trevligare än ett "vitt".

Som sagt...smaken är som baken, men man ska nog inte vara rädd att överdriva blåljuset en aning...det blir inte så blått som man kan tro.

de jag mäst tengker på är att korallerna ska få tillräkligt med ljus med, rätta mej om jag har fel men ett blå rör lyser vell inte med lika många lumen som ett vitt/gult gör?

tycker själv med om blå ljus men allt ska trivas med=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där är jag inte kunnig nog att uttala mig, men vad jag vet så har jag sett mycket välmående musslor i ett kar på 65 eller 70 högt, där musslorna står på botten. Armaturen sitter runt 15-20cm över ytan. 8x39W har jag för mig. Mestadels eller enbart blåljus.

Är mestadels stenkoraller i den burken.

Prata med Magnus på C-life för mer exakt info (kan ha missat eller blandat ihop nått där). De har det på det viset i deras visningsburk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de jag mäst tengker på är att korallerna ska få tillräkligt med ljus med, rätta mej om jag har fel men ett blå rör lyser vell inte med lika många lumen som ett vitt/gult gör?

tycker själv med om blå ljus men allt ska trivas med=)

Det är inte riktigt så enkelt. Korallerna skiter i lumen - de är intresserade av våglängder. För oss ser inte de blåa rören ut att vara så starka men de innehåller många av de våglängder som korallerna (särskillt de som lever lite djupare) behöver. De för vårat öga svagare rören kan vara rena dynamiten för koraller.

Själv kör jag just nu med 2 blåa, 1 artinic (skall ligga i övre delarna av UV-A) , 1 FJ purple och två vita 10.000 K. Till detta har jag en 22 watts LED spott på ca 6500 Kelvin som jag kör i ena hörnet. Kan inte uttala mig om tillväxt än eftersom karet bara gått i 4 veckor men de mjukkoraller jag har ser ut att trivas bra och en stjärnpolyp har börjat att sprida sig redan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den "röda" kontakten är för inkommande späning från väggutag.

gjord , ledare , nolla.

, bilden som visar schema för lysrören , bara följ det , inget svårt , bara tänk på att det är två stift i varje ände av lysröret.

mvh manne

jodå det ska nog lösa sej nog tängte bara att det var bäst en Elektriker kunde koppla ihop allt så vet jag att det är bra gjort hehe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...