Gå till innehåll

Vårt 250 liters kar


Strumpan

Rekommenderade inlägg

Hallå!

Då var man tillbaka igen :ler:

Lade ner vårat 250 liters kar för ca 2-2½ år sen pga flytt,har sedan dess endast kört nano men man tröttnar rätt snabbt på ett litet kar och vill ha större.

Så har äntligen plockat fram karet igen,blandat vatten och låtit det stått ca en vecka,köpt nya pumpar och ny MH.

Stenen kom idag efter mycket krångel,fick ringa land och rike runt och efterlysa min sten,höll på att få en smärre hjärnblödning när affären paketet skulle komma till sa att dom antagligen inte skulle få in paketet idag pga förseningar.

Men efter många om och men så hade den äntligen kommit fram så nu ligger den i karet och kan förhoppningsvis inte tappas bort mer :smiley20:

Har suttit framför butten ett tag och studerat,har hittat en massa skoj och hittade även 3 små roliga filurer,3 st krabbor,2 har vi identifierat medans vi inte har en susning om vad den tredje krabban kan vara för något.

Påminner väldigt mycket om krabban på den här bilden och undrar om nån vet något om den Nigra

Har dessutom hittat en ormsjöstjärna av något slag,har inte lyckats hitta någon som liknar denna och bild går ej att få men den är ca 2cm,lite småluden på benen och brun och vit randig.

Någon som vet vad det kan vara för något och om den är fredlig?

Funderar även över om jag kan slänga över den i nanokaret som är ingått och färdigt så att den överlever.

Bilder kommer upp i tråden senare när jag möblerat och slängt på bakgrund.

Har endast lagt ner stenen nu så det ser ut som ett bombnedslag :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm,ser ut som vårat saltvatten blev ett krabbkar,har hittat ett tiotal krabbor av åtminstone 4 olika sorter.

Hittade en borstmask igår och även lite annat skoj.

Tänkte slänga upp några bilder på saker jag undrar om någon skulle kunna identifiera,ska även ta några bilder på hela karet och slänga upp lite senare.

Bara bakgrunden som ska på nu och skummaren ska i,måste bara inhandla ny luftpump då den andra valde att sluta fungera.

post-4708-14468917936524_thumb.jpg

post-4708-14468917936823_thumb.jpg

post-4708-14468917937019_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bild 1. en knappolyp (sök på knappar så hittar du massa info)

bild 2. ser ut att vara en majano i babysize. Detta är saker man inte vill ha i karet då det förökar sig som pest. (dock svårt att avgöra på bilden)

bild 3. antingen en svamp, kan även vara porites, alltså en stenkorall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försökte ta bättre bild på bild nummer 2 i förra inlägget så kanske går att avgöra bättre nu.

Slänger även upp en bild på hela karet,måste bara slänga på en bakgrund,inte så snyggt med tapeter och sladdarna i bakgrunden :skrattar:

Är inte nöjd med möbleringen heller så det ska göras om och ska även i med sand när möbleringen är klar.

post-4708-14468917939417_thumb.jpg

post-4708-14468917939634_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föressten hur mycket sand/grus tror ni skulle bli bra i ett 250 liters kar,vart kan man få tag i det billigt på nätet?

Förra sanden köpte jag i en butik några mil härifrån men har ingen lust att handla där igen.

Har ingen lust att åka 30 mil för lite sand heller :)

Vad blir bäst levande eller död :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Föressten hur mycket sand/grus tror ni skulle bli bra i ett 250 liters kar,vart kan man få tag i det billigt på nätet?

Förra sanden köpte jag i en butik några mil härifrån men har ingen lust att handla där igen.

Har ingen lust att åka 30 mil för lite sand heller :)

Vad blir bäst levande eller död :)

skulle rekomendera levande sand

räkna ut din bottenyta, och sen räknar du ut vad volymen blir med ca 3 cm sand...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt med ett till kar i närheten! :)

Har ett percula 90 igång just nu (320l inklusive sump) men håller på att uppgradera till ett 500l kar bara jag får tillgång till lägenheten i Mora. :)

Blir kanske till att byta fraggar i framtiden ;) ska hålla ett koll på denna tråden så länge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Ojoj här var det länge sen man skrev.

Har inte hänt så mycket med karet pga beställningar som aldrig kommit + att

vi har en liten bit till närmsta saltaffär.

Har fått i 2 st ocellaris och en ynka liten frökenfisk då den bestämde sig för att äta upp sina kompisar :smiley3:

Allt i karet växer och frodas tyvärr även algerna så nu är det dags för en tur till sthlm och shoppa loss.

Problemet är bara att Triton inte lagt ut någon lagerlista så om någon vart där nyligen får ni gärna tala om om det finns något inne annars får jag ta och slå en pling och höra efter dagen innan vi åker.

Ska försöka att uppdatera tråden liiiite oftare denna gång :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slänger upp lite bilder också,bry er inte så mycket om algerna,dom ska snart utrotas ändå :nöjd:

Nån som vet vad bild nr 2 kan vara för något,svårt att ta ett bra foto så hoppas ni kan se något

Undrar även om bild nr 3 är Xenia eller något annat.

La upp en bild på 3:an här förut då trodde ni Xenia men slänger upp en nu när dom växt till sig lite

post-4708-14468919202658_thumb.jpg

post-4708-14468919202788_thumb.jpg

post-4708-14468919202964_thumb.jpg

post-4708-14468919203142_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vaknade imorse och gick upp yrvaken för att sätta på kaffe,gick ut för att kika till karet,det har på nått vis blivit tradition varje morgon att kika till det.

Stod och funderade på vad som inte stämde,det kopplade bara inte när jag var nyvaken men nått var fel.

Efter närmare funderingar så hittade jag felet,nån hade raserat en del av möbleringen och en stooor kluns ls på 4-5kg hade trillat och var absolut inte där den skulle.

Hittade även igen en bortsprungen astraea som var stendöd då jag råkat begrava den i stenmassorna när jag möblerade om.

Antar att den skyldige till detta är någon av våra terminator krabbor som har vuxit till sig en del sen starten,jag visste att dom kunde flytta runt småstenar och fraggar men absolut inte en sån stor kluns.

Jaja bara det inte händer igen är jag glad.

Har förlängt ljustiden också för några dagar sedan,har inte haft det lysande så länge tidigare eftersom vi inte haft någon riktig städpatrull men nu när vi ska till triton på onsdag och shoppa lite så tänkte vi förlänga lite,det syns tyvärr på algerna och även på vattnet som gulnat :arg:

Ska ta lite tester idag och se hur det ser ut,var ett litet tag sen man testade nu.

Ska även göra ett litet vattenbyte tror jag.

Nånting som är positivt iaf är att våran kära frökenfisk verkar ha lugnat ner sig och är inte alls så jobbig på våra clowner längre,däremot verkar clownerna småtjaffsa med varann istället lol

Den ena clownen har fått en rispa i det främre strecket men det ser inte så allvarligt ut,inte sårigt utan mer som om man skulle ritat ett streck på den eller nått,lite svårt att förklara på ett vettigt sätt :)

Den äter iaf bra och är pigg,man märker inget konstigt med den.

Återkommer kanske senare med värdena när jag testat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen var mätningen klar.

Men herregud måste jag säga,vilket förbannat kemilabb.

Man får ju nästan för sig att man när som helst kommer skapa en

explosion.

Jag tror att det blev rätt i slutändan,jag vet att allt vart rätt men är

aningens osäker på KH testet som drev både mej och sambon till vansinne.

1 droppe här 10 droppar där och 3 droppar här,man kan ju bli snurrig för mindre :snurrig:

Som om man inte vore tillräckligt snurrig så kräver dom att man ska kunna

matematik också.

Jaja det här kom jag fram till,testade allt jag ägde och hade.

Nitrit 0

Nitrat 0

Mg 1100

Ph 8,2

Ca 400

KH 6,2

Som sagt vet ju inte om Kh vart rätt men om vi nu lyckades mäta och räkna rätt,behöver vi höja det och hur isåfall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår gav vi oss iväg på vår 35 mil långa resa till sthlm i det otroligt fina vädret som vädergubbarna lovat oss.

Snöstorm och drivis,det var tydligen otroligt fint väder enligt vädergubbarna :smiley24:

Åkte hemifrån kl 10 och vi trodde vi skulle vara framme vid 14 -14:30 tiden men vi blev en timme försenade efter några stopp,det fina vädret och ett par blådårar efter vägen.

Hade skrivit ut en fin vägbeskrivning eftersom vi inte kom ihåg riktigt hur vi skulle åka,det var ju ett tag sen vi var där sist.

Vore ju väldigt bra om vägbeskrivningen hade stämt,men icke,vi cirkulerade runt i ca 1½ timme och försökte hitta rätt väg,vi åkte i samma rondell 10 gånger men rätt väg hittade vi ändå inte.

Klockan närmade sig 17 och vi fick panik,Triton skulle stänga om en timme och hur skulle vi hinna dit när vi hela tiden kom fel.

Både jag och killen gick in på mobilen och skulle försöka få en bättre vägbeskrivning men ingen wap funkade för nån av oss :smiley22:

Ringde hem till syrran och bad henne slänga igång datorn och försöka hjälpa oss,men hon svamlade om en massa väderstreck och inte vart vi nå klokare av det,jag ville ha en vägbeskrivning som stämde men hon kunde inte ge mej en vettig,klockan var nu 17:40 och jag fick ännu mera panik.

Då klack det till att jag kunde ju faktiskt vara så smart och ringa till Triton och fråga efter vägen,varför hade vi inte tänkt på det liiiite tidigare.

Sagt och gjort så ringde jag dit 17:45 och presenterade mej och talade om att vi stod mitt i täby men inte hittade dit,att vi hade åkt 35 mil och att jag nu var livrädd att vi inte skulle hinna dit.

Fick en fin vägbeskrivning och ca 5-10 min senare var vi framme.

Killarna fick jobba lite övertid men var glada,trevliga och hjälpsamma ändå.

Ett STORT tack till er för hjälpen och för att ni tog er lite extra tid att ta hand om oss.

Ni ska även ha tack för vägvisningen ut från Täby,ni killar är verkligen guld :smiley20:

Det vi fick med oss var

Ett gäng turbos

Några eremiter

2 Pepparminträkor

1 Rörmask

1 sjöborre

1 Amblygobius stethophthalmus

Zoanthus

Acropora med lila toppar

Hystrix

Klockan 4 inatt kunde vi äntligen gå och lägga oss efter att vi hade fått ner allt i karet.

Möbleringen av koraller och rörmask skulle vi fixa idag,vilket vi också har gjort.

Undertiden jag stod och höll på med att försöka hitta ett lämpligare ställe att sätta stenen med skivisar på så kommer sjöborren farandes mot min hand,utan att tänka på vad jag gjorde så råkade dunka till den med fingret och det var inte direkt det trevligaste jag vart med om.

Inom loppet av en minut så började fingret dunka,pulsera,hetta och göra allmänt ont.

Nu har det svullnat upp och ser bokstavligt talat ut som en prinskorv och jag kan inte greppa om saker med den handen.

Det var första och sista gången jag överhuvudtaget pillar nånstans i närheten av en sjöborre.

Jag hoppas bara att fingret går över snart.

Försöker slänga upp lite bilder imorgon bara jag laddat batterierna till kameran igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slänger upp lite bilder,tyvärr ganska kassa bilder,fick inte till det alls.

Korallerna ser bara bleka ut på bilderna.

Fick ingen bra bild på acroporan heller så ska försöka ta nya och lägga upp sen.

Tänkte ta en bild på hela karet också men eftersom vår gobi satt och sprutade sand för fulla muggar just då så struntade jag i det eftersom det enda ni skulle sett var ett kar fullt med damm.

Nu har den lugnat sig lite så kanske får en bra bild på karet senare eller imorn.

Är det föressten nån som vet hur länge fingret/handen brukar vara svullen och ömma efter att man blivit stucken av en sjöborre,är över ett dygn sen jag gjorde det nu och än har det inte blivit bra.

post-4708-14468919256733_thumb.jpg

post-4708-14468919256944_thumb.jpg

post-4708-14468919257132_thumb.jpg

post-4708-14468919257313_thumb.jpg

post-4708-14468919257482_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att säga. Är det bara giftet på taggen du fått i fingret är det nog bättre när du läser detta men har du fått en del av taggen i fingret tar det ofta lång tid. Diadema sjöborrar har hullingar på taggarna så att de är svåra att dra ut.

När jag var på Madeira 1974 stack jag mig i hälen på en Diadema genom simfenans fot och 6mm neoprensocka. Det som kom igenom detta in i hälen hade jag kvar i månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå det känns lite bättre nu men är inte helt bra,det liksom kryper och ömmar på ett konstigt sätt.

Är fortfarande svullen men det känns iaf lite bättre.

Lite roligt att läsa att taggen gick igenom så mycket,jag som satt och gnällde över att den lyckades sticka mej genom en diskhandske och tyckte det var mycket,det var tydligen inte så mycket :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...