Mattias Postat 6 september 2009 Postat 6 september 2009 Hur länge står det sig i väl försluten dunk ? Citera
Lasse Postat 6 september 2009 Postat 6 september 2009 Osmosvatten står sig länge i en väl försluten dunk. Är den fylld ända upp och ordentligt blandad så står sig färdigt saltvatten nästan lika länge. Problemet med det blandade är att om det tillåts dunsta så blir till slut koncentrationen av kalcium och karbonater så hög att kalksten fälls ut. Länge i detta fall är flera år för osmosen.MVH Lasse Citera
Mattias Postat 6 september 2009 Författare Postat 6 september 2009 Tack, det handlar om max 2 v. Så då lär det inte vara några bekymmer. Citera
turboadde Postat 7 september 2009 Postat 7 september 2009 Skulle man kunna blanda upp 25liter saltvatten i dunk och sen ta 5liter i veckan utan att det skulle bli förstört i slutet om det förvaras mörkt?MVH Andreas Citera
turboadde Postat 7 september 2009 Postat 7 september 2009 Absolut.Tackar kommer att underlätta en massa Citera
Nybörjarclown Postat 7 september 2009 Postat 7 september 2009 vi har vatten som vi köpt, för ca 2 veckor. han tog då hälften av vattnet från ett akvarium de hade där dvs kultiverat och hälften nysatt. (?)kan vi använda detta nu när vi skall byta 10% vatten?Vad är osmosvatten? Citera
Lasse Postat 7 september 2009 Postat 7 september 2009 Nej - det använda vattnet innehåller näringsämnen som kan ha förstört vattnet om du inte har haft cirkulation i det under tiden och då har i så fall mycket dunstat så du har för hög salthalt. Blanda till nytt.MVH Lasse Citera
Lasse Postat 7 september 2009 Postat 7 september 2009 Absolut.Vill tillägga att du måste ha kärlet slutet så det inte dunstar med ökande salthalt som följd.MVH Lasse Citera
Nybörjarclown Postat 7 september 2009 Postat 7 september 2009 jo då det är helt förslutet.... menar du att det då kanske skulle funka att använda? eller gäller det fortf att hela tiden ha cirkulation i det? Citera
-=Mr_B=- Postat 7 september 2009 Postat 7 september 2009 Lasses kommentar angående vatten som förvaras förslutet är vatten med lågt organiskt innehåll. Altså, få, eller inga näringsämnen, bakterier osv. Nyblandat saltvatten / osmos vatten.Osmos vatten är för övrigt namnet på vatten som producerats med Reverse Osmosis filter. I princip är det det samma som destilerat vatten.B! Citera
Lasse Postat 7 september 2009 Postat 7 september 2009 Det använda vattnet kan ha för högt organiskt innehåll om det är förslutet och du kan ha fått en nedbrytning i det med dåligt vatten som följd. Enda sättet att förvara ett sådant vatten är med cirkulation och syresättning men då å andra sidan kommer det att dunsta och bli oanvändbart ändå Det var det jag försökte säga och Björn försökte förtydliga MVH Lasse Citera
Jurgonh Postat 7 september 2009 Postat 7 september 2009 lånar trådenJag har fått inkört vatten ikväll av lite akvarister i denna stad...förvarar det i 70 liters tunnor i väntan på mitt kar..måste jag alltså ha cirkulation i tunnorna för att det ska gå att anvnända?Jag har lock till dom och kan ersätta dunstat vaten med osmosvatten..men vad händer alltså om man inte har cirkulation.. på vilket sätt blir vattnet dåligt om det är gammalt vatten som står still? Citera
Mattias Postat 8 september 2009 Författare Postat 8 september 2009 Vet inte vad som händer rent kemiskt, men det blir sunkigt. Tänk "stillastående vatten i grund & varm havsvik" så förstår du hur vattnet blir. Sedan skulle jag nog rekomendera att du kör 50/50 när du fyller ditt nya kar, om inte ett vattenbyte var gjort alldeles nyligen i det kar du fått vatten ifrån. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.