Gå till innehåll

Hållbarhet Osmosvatten/blandat saltvatten ?


Mattias

Rekommenderade inlägg

Osmosvatten står sig länge i en väl försluten dunk. Är den fylld ända upp och ordentligt blandad så står sig färdigt saltvatten nästan lika länge. Problemet med det blandade är att om det tillåts dunsta så blir till slut koncentrationen av kalcium och karbonater så hög att kalksten fälls ut. Länge i detta fall är flera år för osmosen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasses kommentar angående vatten som förvaras förslutet är vatten med lågt organiskt innehåll. Altså, få, eller inga näringsämnen, bakterier osv. Nyblandat saltvatten / osmos vatten.

Osmos vatten är för övrigt namnet på vatten som producerats med Reverse Osmosis filter. I princip är det det samma som destilerat vatten.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det använda vattnet kan ha för högt organiskt innehåll om det är förslutet och du kan ha fått en nedbrytning i det med dåligt vatten som följd. Enda sättet att förvara ett sådant vatten är med cirkulation och syresättning men då å andra sidan kommer det att dunsta och bli oanvändbart ändå :) Det var det jag försökte säga och Björn försökte förtydliga :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lånar tråden

Jag har fått inkört vatten ikväll av lite akvarister i denna stad...

förvarar det i 70 liters tunnor i väntan på mitt kar..

måste jag alltså ha cirkulation i tunnorna för att det ska gå att anvnända?

Jag har lock till dom och kan ersätta dunstat vaten med osmosvatten..

men vad händer alltså om man inte har cirkulation.. på vilket sätt blir vattnet dåligt om det är gammalt vatten som står still?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad som händer rent kemiskt, men det blir sunkigt. Tänk "stillastående vatten i grund & varm havsvik" så förstår du hur vattnet blir. Sedan skulle jag nog rekomendera att du kör 50/50 när du fyller ditt nya kar, om inte ett vattenbyte var gjort alldeles nyligen i det kar du fått vatten ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...