Gå till innehåll

ECO-Lamps VS 'Vanligt' till ett Elos 120cm


maltemus

Rekommenderade inlägg

Startar en ny tråd då det blev lite annat mått på karet + jag vet ungefär vad jag tänker köpa.

Beställde ett Elos kar igår med måtten 120*50*50 (Deras förra standard då 57 hade blivit för djupt för mig)

Ska nu beställa lyse till karet.

Antingen blir det:

GIESEMANN INFINITI 2x 150 W + 2x 54 W T5

Eller

GIESEMANN INFINITI 2x 150 W + 4x 54 W T5

Alltid gillat det senaste inom teknik och snubblade på Eco-lamps LED.

Finns en KR91 och KR92. Skiljer ganska mycket i pris, men om jag läst ut rätt så är KR92 ett riktigt bra alternativ, dock ganska dyrt.

Vad tror ni, är det att kasta pengarna i skön att satsa på en eco-lamp, eller ska jag göra ett tryggt köp med en Giesemann?

Hade egentligen vilja fäst lampan direkt på karet, iofs kanske det förstör hela grejen med ett Elos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående länken till bildena - Det verkar vara bra tryck i dioderna så jag tvekar inte alls på att detta är en finfin armatur. 220 Lumen på ett avstånd av 1" är bra, men jag undrar om dom använder 1W eller 3W LED? Oviktigt egentligen, men dom allra senaste LED-typerna har betydligt högre Lumen/Watt output och syns i slutändan på din elräkning.

Alldeles oavsett tror jag att du kommer finna KR92:an imponerande i funktioner, medan Giesemann armaturen är "bara en vanlig lampa" i jämförelse. Det går kanske att räkna hem en del på elräkningen också, men har inte riktigt tid för det just nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roliga men dyra svar ;)

Frågan är väl om KR92 är så mkt bättre än KR91? Det skiljer som sagt rejält i pris.

Iofs åker man väl ändå på att köpa KR91 varianten med timer som är lite dyrare.

Edit:

Hittade en massa bilder på KR91 för den som gillar sådant http://www.tuarrecife.com/foros/11-equipos-iluminacion/76627-mi-pantalla-de-led-eco-lamps-kr-91-de-36q

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som slår mig av bilderna är att armaturen är rätt så smal, samt med (vad det verkar) inte tillräckligt breda linser, vilket gör att ljuset visserligen blir intensivare "rakt ner" i karet, men skuggeffekten i översta delen på bakre glaset blir signifikant. Detta syns speciellt på bilderna på KR91:an och man får nog anta att samma effekt blir på främre glaset. Huruvida detta är nånting att bry sig om kan man fråga sig, men för korallerna tror jag inte att det har någon betydelse om du inte har några som växer långt upp i ditt mini-rev och nära bakre glaset.

Designen talar sitt språk och det känns rätt självklart att man får stå ut med smalare linser på dioderna för att få ut mer effekt på det stället i karet man vill få ner ljuset i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kontaktade en återförsäljare för eco-lamps. Vet inte om han ville sälja KR91 eller.

"92 is equivalent to running 250w halide so very bright, the KR91 is similar to 150w halide so not as bright but IMO more than adequate for a lot of tanks. It is now thought that a lot of corals/fish actually benefit from less lighting. Our corals showed far more growth and general wellbeing under KR91 than they ever did under halides and the KR91 was actually brighter than 4 x T5’s we tried over the tanks. So depending on what you are keeping it may be the KR91 are sufficient."

Känns onödigt att betala dubblapriset om man inte behöver. Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

VILKET NATURLIGT LJUS!

Enligt tillverkaren så ger denna lampa 40000lm vid ytan.T5/HQI go home.

Bullshit! -poop-

Japp vid ytan men där har väll man INGA koraller eller?

Kom igen då du vet mer vad det är vid botten eller olika zoner ikaret.

Mkt intressant Björn. Du måste inte köpa från USA:

kolla med

Electrokit Sweden AB

Posta pics när du är färdig, så kan man jämför pris och ljus.

Hittar inga led lampor på den sidan?

electrokit.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den skickas runt den 20:e från hong kong. Vet inte om det är intressant men jag kan självklart lägga upp lite bilder, har dock inget att mäta ljusstyrkan på. Mitt kar skickas om ca 2 veckor också, så det blir nog ganska lagom.

Får hoppas lampan är bra nu! Var lite inne på KR91 men lyckas få lite % på KR92:an och då tvekade jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...