Gå till innehåll

Ett tyst akvarium


Aquaman

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har aldrig haft ett saltvattenskar innan men är nu väldigt sugen på att skaffa ett. Jag har inte utrymme nog för att skaffa mig ett stort akvarium som jag egentligen skulle vilja utan jag tänkte satsa på något i stil med ett moddat Mollyhotell eller en JBJ Nanocube.

Det som helt och hållet styr mitt val eller ens gör det möjligt för mig att skaffa ett saltvattenskar är om jag även kan få det tyst i drift.

Därför undrar jag om det är någon som har erfarenhet av något saltvattenskar i denna storlek och kan rekommendera något, samt om ni har några bra tips på hur man kan göra det så tyst i drift som möjligt.

Hade varit jättebra med lite tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv har kastat in handduken vad gäller sump så jag satsar på en extern skummare där skummarpumpen sitter nere i skåpet och tar in vatten via överrinningskammare i ena hörnet på akvariet. En Eheim 1250 är dessutom en av dom tystaste, så med ljudisolering och venturiventil på skummaren så räknar jag med tystnad.

Jag till och med köpte på mig en Deltec HLP4040 tänkt för cirkulation, men jag försöker blicka mot Vortech pumpar som sägs vara tysta streamers.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv har kastat in handduken vad gäller sump så jag satsar på en extern skummare där skummarpumpen sitter nere i skåpet och tar in vatten via överrinningskammare i ena hörnet på akvariet. En Eheim 1250 är dessutom en av dom tystaste, så med ljudisolering och venturiventil på skummaren så räknar jag med tystnad.

Jag till och med köpte på mig en Deltec HLP4040 tänkt för cirkulation, men jag försöker blicka mot Vortech pumpar som sägs vara tysta streamers.

Jag hade nog satsat på Deltecen som cirkulation istället för vortec pumpar om du vill ha det riktigt tyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...