Stjerna Postat 18 september 2009 Postat 18 september 2009 Hej! Jo jag har en fråga, jag har en refraktometer och jag håller på att testa salthalten men det ger inga utslag efter jag Kalibrerat den. Kan det va så att jag har haft för lite salt i karet? eller är det jag som inte kan med refraktometern? Jag e grön på detta så ni vet! :=) och hur ska jag veta hur mycket salt jag ska lägga i nu. Använde mig utav Aqua calculator.Vill ju få rätt salt halt så jag kan köpa LS i helgen:=)Mvh Henrik Citera
NiXoN Postat 18 september 2009 Postat 18 september 2009 Det är inte så att du skruvade för mycket?Vad använde du för vätska till kalibreringen?Om du är helt grön så kan det vara bra om du beskriver hur du använder refraktometern så man kan avskriva handhavandefel;)//NiXoN Citera
Stjerna Postat 18 september 2009 Författare Postat 18 september 2009 Det är inte så att du skruvade för mycket?Vad använde du för vätska till kalibreringen?Om du är helt grön så kan det vara bra om du beskriver hur du använder refraktometern så man kan avskriva handhavandefel;)//NiXoNJo de va så att jag fick med ett papper, och de stod att jag skulle ta saltvatten droppa 2-3 droppar kolla genom ögat och sedan ställa in den på noll:=) och sedan skulle jag torka av ytan och droppa 2-3 droppar saltvatten och sedan kolla värdet.. jag e som sagt nybörjare vad gör jag fel?/Mvh Henrik Citera
Datate Postat 18 september 2009 Postat 18 september 2009 Där har du felet!När du skall kalibrera refraktometern skall du droppa några droppar osmosvatten!!!Sen när du ställt den på noll gör du rent den och testar saltvattnet...då blir det nog mer utslag ska du se! Citera
Laggeman Postat 18 september 2009 Postat 18 september 2009 Nollställa den ska du INTE göra med saltvatten utan med kranvatten.Gör om gör rätt. Citera
Stjerna Postat 18 september 2009 Författare Postat 18 september 2009 Nollställa den ska du INTE göra med saltvatten utan med kranvatten.Gör om gör rätt.Tack för hjälpen, funkade mycket bättre nu :=) hehe hade dock för liten salthalt så blir att höja lite.Ännu en gång tack för hjälpen..Mvh Henrik Citera
DaTrucka Postat 18 september 2009 Postat 18 september 2009 Tänk på att dom flesta refraktometrar ska kalibreras vid 20 grader, (det brukar stå på den vid vilken temp den ska kalibreras).Då är det mätarens temperatur som avses inte vattnets.Är den inte kalibrerad vid rätt temperatur så kan den visa lite fel. Citera
stigigemla Postat 18 september 2009 Postat 18 september 2009 Det är så litet vatten på refraktometern så de får snabbt samma temperatur. Man bör alltså akta på temperaturen för refraktometern. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.