Gå till innehåll

Hjälp med val av 12v transformator


MatCan

Rekommenderade inlägg

Håller på att planera för nytt kar och möbel.

Funderar på att ha en 12v installation i möbeln för diverse prylar, tex fläktar för kylning, pump för osmosvatten och säkert nått mer.

Planerar att sätta upp en trafo och bygga en liten förgreningsbox där jag kan koppla in utrustningen med nån form av kontakter.

Hittade följande trafo.

http://shop.conrad.se/websale7/Transformator-60-VA.htm?Ctx={ver%2f7%2fver}{st%2f3eb%2fst}{cmd%2f0%2fcmd}{m%2fwebsale%2fm}{s%2fconrad-swe%2fs}{l%2f01-aa%2fl}{mi%2fSHOP_AREA_22537_1900720%2fmi}{pi%2f610270%2fpi}{po%2f2%2fpo}{fc%2fx%2ffc}{p1%2f9b2e08cf3636ccde700d8ef4a065099f%2fp1}{md5%2f5c826316722831a9e2651e5386f21637%2fmd5}

Duger denna? Tänkte med avseende på IP-klassning, effekt osv. Blir lite osäker på det här med effekten. Om jag inte missminner mig är VA = W = P*I.

Pumpen jag har drar 12v*2A = 24W = 24VA?

Då borde jag alltså ha 36VA = 3A kvar till tex fläktar.

Har jag tänkt rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, du räknar rätt med effekten. Dock lyder Ohms lag som följer: P = U * I med rätt beteckningar, dvs effekten = spänningen * strömmen (utan hänsyn till fasförskjutning). Men tänk på om du behöver växelspänning eller likspänning till dina applikationer. Jag antar att transformatorn du länkade till ger växelspänning eftersom inget annat var angivet.

Det finns transformatorer med ännu högre klassning, t.ex. denna IP68-modell. Å andra sidan, om du sätter transformatorn i en box utanför akvariet/sumpen så spelar ju IP-klassningen mindre roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ouch.

Tänkte inte på att den kanske levererar växelspänning.

Det är inte omöjligt att den gör det eftersom den egentligen är avsedd för belysning.

Hmm. Har lite svårt att hitta en 12v trafo som lämnar tillräckligt många ampere. Dom flesta ligger under på eller under 1000mA.

Jag får nog leta vidare då. Tips emottages tacksamt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart :-)

Den här pumpen får det bli för osmosen http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=87648

Den drar 2A, vet inte om den drar det kontinuerligt dock.

Vad det gäller fläktar så blir det nog 120mm datorfläktar. Dom drar som sagt var inte mycket st, typ 5 till antalet.

Kommer kanske eventuellt driva lite månljus på det också. Lysdioder, drar inte heller så mycket, men allt som allt så blir det mer än vad en "vanlig" batterieliminator klarar (typ såna man alltid sparar när man slänger nån elektronisk pryl).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...