Gå till innehåll

Krabba / räka eller kräfta som flyttar korall.


StatusQ

Rekommenderade inlägg

Jag upptäckte en dag att min Sarcopyhton helt plötsligt drog in alla polyper samtidigt, därefter började den sloka, därefter började den falla ner mot botten. Den sitter på en liten sten som jag kilat in i några springor.

Så jag beslutade mig för att rätta till den, och när jag försökte trycka ner den igen tog något emot, så jag lyfte ur den ur springan och såg en liten klo som var röd och vitrandig, samt en arm som snabbt drogs ner djupar i hålet. Detta är då inget djur jag införskaffat och efter lite sökande på reeflex tror jag att det är något av dessa djur:

Lissocarcinus laevis

eller

Alpheus randalli

grejen är att jag ibland hör ett knäppande i akvariet och jag har läst en massa skräcktrådar om mantis hit och mantis dit som äter elefantbäbisar till frukost och akvariefiskar till mellanmål. Jag tror dock inte att jag har en mantis för det är inget som dött än så länge. Förutom en turbo som faktiskt skulle kunna blivit uppäten efter som skalet var helt rent, men det kan nog vara massa annat som varit där och pillat.

Hursomhelst, med tanke på knäppandet, flyttandet av korallen, den rödvita klon (som såg mer ut som krabban) vem är förövaren och hur gör jag för att få syn på den igen? Den verkar vara väldigt skygg, bara sett den en gång och klon var som mest 1cm stor. Båda ska tydligen vara riskfria iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju tyvärr svårt att få reda på vad det är efter som det aldrig visar sig, att jag ens såg den första gången var ren tur efter som jag kollade ner i hålet istället för på korallen.

Nån som har nått tips på hur man kan locka fram den rödvita kloförsedda varelsen?

Kul grej, andra gången den puttade undan korallen så stängde jag av pumparna och stack ner fingrarna och lyfte upp korallen, precis när stenen kom ur hålet var det något som bet mig i fingret (trodde jag) visade sig dock bara vara en putsarräka som ville kolla om jag hade nå smarriga parasiter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att du såg en klov så tipper jag på att det är en pistolräka!

Grattis i så fall :)

Kan gärna tänka mig att ta över den annars om du inte vill ha den :P

Pistolräkan jag har idag är inte speciellt skygg av sig, men där imot den förra jag hade såg man inte ofta.

Kan ju även va så att du har en mantis / pistolräka plus liftande krabbor.

Lycka till med jakten på varelsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du, vet inte vad de kan vara men den har iaf slutat flytta på sarcophytonen så jag antar att den inte trivdes precis under den. Däremot finns det en enorm grotta i lsen där jag såg den så jag antar att den är där inne. Grejen är att den dock aldrig synns utanför, oavsett natt eller dag (jag har tittat under dygnets alla timmar).

Krabba känns ju mer troligt efter som de brukar vara skyggare än pistolräkor som vanligtvis brukar gräva i sanden.. eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah jag har kilat fast den där så den går nog inte att flytta på nå mer, och grottan har fler ingångar så det är inge synd om whatever som bor därnere.. Grillpinnar kanske vore något, men frågan är om den inte bara gömmer sig ännu mer då istället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha en röd lampa modell försvarsmakten tidigt på morgonen innan man gick till jobbet (04:00) resulterade i att förövaren fastställts tillhöra släktet krabbor.

Vilken sorts krabba det är är svårt och jag kan tyvärr inte hitta något som ser ut som den på reeflex. Den har rödaktiga/randiga klor och ben men skiftar åt det brunspräckliga på kroppen.

Satt med halva sidan nerstucken i hålan och tittade ut under sarcopythonen i morse.

Rött ljus brydde den sig inte om men när jag ändrade till vanligt ljus för att se vad den hade för färger försvann den ner i hålet.

Det är ju helt omöjligt att se en röd krabba med rött ljus förövrigt :/

Så.. iaf... Vad kan det tänkas vara och borde den få stanna? Inget har dött i akvariet förutom en turbo som jag inte vet om den kolade av hjärtattack eller av någon annan anledning (fastställd dödsorsak: förtärd av en krabba R.I.P?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

svårt att säga när man inte vet vilken krabba det är. finns ju krabbor som är helt "ofarliga" och "farliga" för akvariet och allt emellan. problemet är ju om du skulle märka att det är något som går och nyperr i koraller eller sådant så kan det ju vara ett problem att få ut den. jag skulle vänta och se, märker du av något. gör dig av med den men de flesta krabbor är fredliga :-) så han kan ju kanske vara ett färgglatt litet tillskott till akvariet :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle ju vara kul att iaf studera den i normalt ljus istället för rött ljus då inga färger syns, den är ju extremt skygg och gömmer sig hela dagarna. Alla de fem senaste nätterna har den inte visat sig trots att jag suttit alla tider på dygnet med röd lampa. Såg en skymt av ryggen igår kväll innan jag gick och la mig och nu i morse då den satt vid foten av sarcopython och tittade ut.

Får väl se om den kanske börjar bli lite modigare nu och tittar ut på kvällen eller liknande utan att man ska behöva scanna grottorna efter den. Annars är det väl en fälla som gäller men det är ju svårt när man inte vet vad den äter..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alla krabbor är skygga och är inte direkt några djur som är framme. jag fick med en mitrax krabba når jag köpte en korall en gång och den ser jag kanske 2 gånger i månaden. krabor är som eremiter och äter allt från stenen så någon slags speciell föda är troligen knappast något att inrikta sig på. du får se den som en uppplockare av ev. rester från andra djur som hjälper till att hålla balansen :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alla krabbor är skygga och är inte direkt några djur som är framme. jag fick med en mitrax krabba når jag köpte en korall en gång och den ser jag kanske 2 gånger i månaden. krabor är som eremiter och äter allt från stenen så någon slags speciell föda är troligen knappast något att inrikta sig på. du får se den som en uppplockare av ev. rester från andra djur som hjälper till att hålla balansen :-)

Min mitrax krabba är framme dag som natt så honom ser jag varje dag, inte speciellt skygg av sig :)

Och snäll imot revets andra djur, men tror inte min käkfisk uppskattar den, då krabba har en förmåga att krypa ner i samma håla som käkfisken bor i och och mummsa efter alger som finns på stenen, och sedan förstöra hålan hehe..

Där imot så har jag andra invånare som bara är framme på natten.

Kul StatusQ, hur stor är den ungefär ?

Har du hittat någon bild som liknar den då ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas inte att jag nyss såg vad jag tror jag såg men krabban stack upp en arm ur hålan och skrapade ytan på sarcopyhtonen som den sedan stoppade i munnen. Vilket ger mig en liten blinkande larmlampa någonstans i mitt inte så överdrivet stora hjärna.

Den kanske bor under maten helt enkelt... och isf ska den antagligen inte få bo kvar där speciellt länge...

Brukar krabbor normalt ge sig på koraller eller föredrar den att äta andra levande saker i första hand? Min firefish sover på botten bakom lsen och jag vill inte att de ska bli krabbmat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är väl en 2-3 cm bred, vit och brunkspräcklig med svart knipdel på klorna och prickig på själva klon, benen är randiga brun/röd. Sitter under sarcopythonens sten och sticker upp en klo som den skrapar på ytan med och sen tar och stoppar i munnen. Såg den igen igår och i morse. Ska plocka upp korallen och kolla om den är skadad eller om det är så att den kanske äter nå alger eller nått som växer på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Galdrin är helt klart inne på rätt spår, dock inte lika klar färgteckning som den sista.

ser mer ut som:

http://www.flmnh.ufl.edu/reefs/guamimg/crustacea/xanthidae/Pages/Image30.html

eller:

http://www.flmnh.ufl.edu/reefs/guamimg/crustacea/xanthidae/Pages/Image50.html

Svart "knipdel" på klorna stämmer, randiga ben stämmer, ryggskölden stämmer inte riktigt.. Och det är svårt att se om den har prickat på klorna på de bilderna.

klorna ser lite ut som ryggskölden på denna:

http://www.flmnh.ufl.edu/reefs/guamimg/crustacea/xanthidae/Pages/Image52.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa Xanthidae äter polyper, andra äter till och med fisk. Jag vet inte vad din äter men håll ett öga på den. WetWebMedia skriver om krabbor av släktet "they are omnivorous with a strong inclination to be carnivores" (http://www.wetwebmedia.com/swcrabidfaqs.htm) mitt på sidan ungefär.

Men som med det mesta så är jag nybörjare så lyssna mer på de som har varit i branchen längre :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mm jag läste samma sak, därför jag var lite orolig för firefishen som sover på botten bakom LSen, dock en bit ifrån där krabban bor men man vet ju aldrig. Ska lyfta Sarcophytonen och försöka peta ur krabbuslingen ur sitt hål om det visar sig att den tuggat på korallen.

Därefter blir det en kort studie för att avgöra om han ska få bo kvar eller förpassas till de sällan jaktmarkerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan han hamnar i porslinakvariet så kolla om inte någon vill ha den till sin sump. Om krabban inte kan komma åt att äta polyper eller fisk så tvingas den till alger och matrester (tror jag i alla fall) och då borde den bli ett nyttodjur i en sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...