-=Mr_B=- Postat 21 november 2011 Dela Postat 21 november 2011 4-4.5 timmar är inte ett problem i våra kar. Det är värre med stora ytterfilter, populära i sötvattensbaljor, eftersom syresättningen uteblir helt där, men våra kar klarar sig "hyfsat". Är man orolig är det bara till att skicka runt ett par hinkar vatten i systemet, runt halva tiden eller så... Trist om man inte är vaken förstås.B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vandal Postat 22 november 2011 Dela Postat 22 november 2011 Med undantag för om man har en dsb då... Räcker oftast med ytvattenrörelse vid strömavbrott... Jag har en pentrypump från biltema som jag kan driva med vanliga ficklampsbatterier... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 22 november 2011 Dela Postat 22 november 2011 Får vara ärlig och säga att en remote-DSB vet jag inte hur den tar det, men DSB i karet bör inte göra varesig från eller till. Bör...B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 22 november 2011 Dela Postat 22 november 2011 Jag har ofrivilligt testat några rejäla strömavbrott uppåt 6-8 h när husets varmvattenberedare började få slumpmässiga jordfel (produktfel på elpatronen). Det gick förvånansvärt bra trots att akvariet stod helt utan cirkulation. Inga förluster eller negativa effekter vad jag kunde se. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 22 november 2011 Dela Postat 22 november 2011 Doserar man kolkälla ska man kanske hålla igen på detta just den dagen.Jag har fått total fiskdöd pga vad jag tror var syrebrist då jag bara timmen innan doserat VSV i mitt kar. Observera, det är alltså vad jag tror var orsaken i mitt kar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 26 november 2011 Dela Postat 26 november 2011 Kan säga att det märktes inget i karet dagen efter strömavbrottet, vet dock inte hur länge det varade då jag och fiskarna låg o sov Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 26 november 2011 Dela Postat 26 november 2011 Jag har varit ytterst nära att krascha mitt kar i samband med strömavbrott. Då använde jag kolkälla. När jag upptäckte det hela flöt fiskarna omkring upp och ner fritt svävandes i den mer eller mindre stillastående vattenkolumnen. Jag hade riktigt tur den gången, till synes döende fiskar piggnade till på kort tid när cirkulationen äntligen kom igång igen. Minns jag rätt så var det inget ofrivilligt strömavbrott, el-nissarna var hemma och bytte elskåp. Strömmen var nog avstängd max 30-60 minuter. Mina erfarenheter påminner om Laggemans inlägg ovan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 26 november 2011 Dela Postat 26 november 2011 kolkälla - mycket heterotrofa bakterier - stor syrekonsumtion - strömsstopp - syre slut - bakterier går över till anaerob andning - nitrat slut - sulfat används i processen - svavelväte - fisk (och annat) döttMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.