rantzow Postat 30 september 2009 Postat 30 september 2009 Hej!Jag har ett kar på 125L som vatt igång över en månad.Skummare och pumpar går som det ska, men min ls börjar bli alt mer brun. (översta lagret på sanden blir alt mer mörkbrun)Även min ena pump börjar få brunt skit på sig. Alla värde är perfekta. I karet har jag en Segelfisk, två turbosniglar och en putsarräka. Har inte mycket alger eller så på mina stenar.Matar med fryst foder då min segelfisk vägrar äta pellets m.m.Vad kan detta vara, bara skit eller?Bör jag införskaffa nån sorts fisk som håller rent detta? Citera
HyperBamse Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Tillhör lite av inkörningsperioden tyvärr...Vanliga tips brukar vara att sänka ljustiden, mata lite mindre eller att byta lite vatten men det bästa brukar vara att vänta ut det lite... vänta med att inför mer fisk eller liknande och ta tiden till att läsa på mer, man lär sig alltid något nytt...Om du matar med frystfoder kan du tina det i ett glas och sedan hälla det genom en vit, finmaskig håv så du bara får med maten och inte så mycket av vattnet då det innehåller mycket phosfor. Citera
stigigemla Postat 1 oktober 2009 Postat 1 oktober 2009 Är du säker på att du har en segelfisk?http://hem.passagen.se/kent.andersson/I.segelfisk.htmEller är det en segelfenskirurg? Citera
rantzow Postat 4 oktober 2009 Författare Postat 4 oktober 2009 Här är bild på spektaklet iallafall.http://www.ladda-upp.com/bilder/24881/bild1Är detta något som hör till inkörningsperioden och försvinner eller kan jag införskaffa någon fisk som käkar detta?Stigigemla: Jag ber om ursäkt där, ska givetvis vara en vimpelfisk Har haft segelfisk i huvudet sen de sa så i djuraffärn. Citera
mrbrandin Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Det bruna är nog Cyano, ta bort det A:S:A:P. sug upp det med en slang. Citera
DaTrucka Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Alltid lättare att hjälpa till om det kommer lite mer information.Vad har du för vattenvärden, framförallt Nitrat, Silikat, fosfat, salthalt. Finns fler men det är väl det som är intressant just för tillfället.Använder du osmosvatten?Hur länge är lyset på, och vad har du för ljus?Har du snäckor, och hur många, vilken sort?Det är med största sannolikhet kiselalger, dom brukar komma en period vid start.Dom brukar försvinna inom några månader. Citera
Norgren Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Moorish Idol? Behöver se snoken på honom men fenor och färg stämmer för övrigtSegelfisk - då får du nog skaffa ett galet stort akvarium Citera
milk Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 är ingen Moorish Idol utan en vanlig vimpelfisk. den blir i samma storlek som en moorish idol dock. en sjöhare betar av alger i 160 så en sådan kanske vore att införskaffa? Citera
stigigemla Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 Det är väl mer jag som skall be om ursäkt men jag tyckte bilden var kul där. Citera
amatören Postat 4 oktober 2009 Postat 4 oktober 2009 ser ut som kisel alger i mina ögon....v.strigata funkade bra för mig. Citera
Ted Camenius Postat 16 oktober 2009 Postat 16 oktober 2009 Fisken är en heniochus acuminatus, vimpelfiskAlgerna ser ut som kiselalger. Kommer ofta i uppstarten.. Har du något som vänder runt i sanden? Sandsjöstjärnor,fisk eller nassarius snäckor. De håller sanden vit åt dig. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.