Galdrin Postat 1 oktober 2009 Dela Postat 1 oktober 2009 Hej,För en vecka sedan var mina värden inte så bra när det gäller KH och Kalcium. Ett KH på 6.9 och kalcium på 450+ så i lördags började jag dosera bikarbonat i en mängd som skulle lyfta KH i karet med knappt 2 på en vecka (förbrukning inräknad). Idag 6 dagar senare har KH stigit till 7.5 däremot har kalcium ramlat ner till 400. Min tolkning är att den ökade tillgången på bikarbonat hjälper korallerna att binda kalcium till sitt skelett och därför har kalcium sjunkit istället för att KH stiger i den grad jag önskade. Jag drar slutsatsen att om jag nu börjar tillföra kalcium i lämplig dos så bör jag kunna balansera KH & kalcium samtidigt som detta inte blir den begränsande faktorn för tillväxt. Om jag å andra sidan inte tillför kalcium så kommer förbrukningen av Kalcium att avta ganska snart medans KH brakar genom taket.Är jag någorlunda på rätt spår? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mrbrandin Postat 1 oktober 2009 Dela Postat 1 oktober 2009 kolla här. ladda ner pdf, här får du förklarat hur allt håller sig till varannat.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14496 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Galdrin Postat 1 oktober 2009 Författare Dela Postat 1 oktober 2009 Tack, det var där jag läste det första gången. Efter att jag har dubbelkollat så känns som om jag är på rätt väg även om jag inte följer den guidens rekomendationer på buffertlösning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 2 oktober 2009 Dela Postat 2 oktober 2009 Du verkar vara på helt rätt spår i inlägg 1. Men hur blandar du din buffer? Jag är nyfiken för min egen del = funderar på att blanda i natriumkarbonat för att höja pH (mot cyano) eller tar man bara in mer koldioxid genom skummaren då?+betyder det höjda pH:t att fosfat fäller ut i stenen och sanden i stället för i fosfatremovern? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Galdrin Postat 2 oktober 2009 Författare Dela Postat 2 oktober 2009 Min KH buffer är 80g/l av NaHCO3 och av denna tillsätter jag just nu 14 ml per dygn med vanlig sprutaMin Ca buffert blandade jag till igår. 800g/l CaCl2+2H2O, tillsätter 3 ml per dygn med spruta.Magnesiumbuffert börjar jag med i helgen om värdet har sjunkit tillräckligt.Min pH har inte rört sig under denna första veckan med buffer, vi får se vad som händer framöver. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 2 oktober 2009 Dela Postat 2 oktober 2009 Det är alltid bra att försäkra sig om att man har önskvärd densitet innan man börja mäta och dosera för Mg, Ca och KH. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Galdrin Postat 2 oktober 2009 Författare Dela Postat 2 oktober 2009 Den dubbelkollade jag strax efter att temperaturen i karet sjönk och den visade då strax under 1,025 och inga större åtgärder har gjorts sedan dess. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stensson Postat 20 juni 2011 Dela Postat 20 juni 2011 En gammal tråd.Mätte just kh och ca, kh är 6,1 och ca +500Är det en dubbelbuffring som skall göras då?Vill få uppvärdet för kh och enligt dummies sid 19 så läser jagLågt KH + högt CA tillsätt buffertlösning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 20 juni 2011 Dela Postat 20 juni 2011 Det vore nog bra att kolla salthalten först.Hur står det till med magnesiumhalten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stensson Postat 20 juni 2011 Dela Postat 20 juni 2011 salthalten är ok, magnesium ok/lite hög. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 20 juni 2011 Dela Postat 20 juni 2011 På sidan 9 i detta dokument börjar en liten guide för att hantera felaktiga värden:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=51596&d=1293544947I princip är lösningen att dosera natriumbikarbonat som höjer KH men inte kalciumvärdet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 20 juni 2011 Dela Postat 20 juni 2011 Bara att tillsätta bikarbonat. Men ta det lugnt. Du har en bra guide i programmet Aquacalc som man laddar hem från mathgame.de(Lugn bara det är översatt till svenska). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stensson Postat 20 juni 2011 Dela Postat 20 juni 2011 Stort tack!Det är alltså inte dubbelbuffert jag skall tillsätta ,utan endast bikarbonat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 20 juni 2011 Dela Postat 20 juni 2011 Om pH:t är något så när OK går det bra med bara bikarbonat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.