Gå till innehåll

Har jag uppfattat detta om KH och Kalcium rätt?


Galdrin

Rekommenderade inlägg

Hej,

För en vecka sedan var mina värden inte så bra när det gäller KH och Kalcium. Ett KH på 6.9 och kalcium på 450+ så i lördags började jag dosera bikarbonat i en mängd som skulle lyfta KH i karet med knappt 2 på en vecka (förbrukning inräknad). Idag 6 dagar senare har KH stigit till 7.5 däremot har kalcium ramlat ner till 400. Min tolkning är att den ökade tillgången på bikarbonat hjälper korallerna att binda kalcium till sitt skelett och därför har kalcium sjunkit istället för att KH stiger i den grad jag önskade. Jag drar slutsatsen att om jag nu börjar tillföra kalcium i lämplig dos så bör jag kunna balansera KH & kalcium samtidigt som detta inte blir den begränsande faktorn för tillväxt. Om jag å andra sidan inte tillför kalcium så kommer förbrukningen av Kalcium att avta ganska snart medans KH brakar genom taket.

Är jag någorlunda på rätt spår?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du verkar vara på helt rätt spår i inlägg 1. Men hur blandar du din buffer?

Jag är nyfiken för min egen del = funderar på att blanda i natriumkarbonat för att höja pH (mot cyano) eller tar man bara in mer koldioxid genom skummaren då?

+betyder det höjda pH:t att fosfat fäller ut i stenen och sanden i stället för i fosfatremovern?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min KH buffer är 80g/l av NaHCO3 och av denna tillsätter jag just nu 14 ml per dygn med vanlig spruta

Min Ca buffert blandade jag till igår. 800g/l CaCl2+2H2O, tillsätter 3 ml per dygn med spruta.

Magnesiumbuffert börjar jag med i helgen om värdet har sjunkit tillräckligt.

Min pH har inte rört sig under denna första veckan med buffer, vi får se vad som händer framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...