Gå till innehåll

Jurgonh´s 300 literskar...


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Läste någonstanns att man kan bestämma om det är florida eller yuma på hur nära inpå munnen som bubblorna kommer. Jag har ett par yuma och på dom växer bubblorna nästan ända in i munnen. Dock vet jag inte om det stämmer, någon annan som har hört samma sak?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna informationen har jag hittat på flera ställen på nätet i lite olika tappning. Dock är alla platser entusiastforum så några hårda fakta har jag inte:

The difference in Yumas and Florida ricrdea are polyp thickness ( Yumas are MUCH thicker and less transparent),

the tenticles on Florida R only go up to the mouth and stop leaving an exposed area all around the mouth.

The tenticles on Pacific Yumas go all the way on and around the mouth.

Yumas also have a much more pronounced and thicker base /"foot".

The over all size comparison with a yuma and FLorida r is completely different as well.

Yumas ALWAYS grow in a circular pattern tothe point of total cemitry.

Florida rics grow in circular, oval, hourglass what ever shape they feel like.

Yumas are generaly much much larger than a Florida ricordea as well.

Florida ricordea do get large from time to time but they never stay large, they split. Yumas get large and stay large. They do not split ( at least I have never seen one split).

They reproduce via leaving a little bit of thier foot behind as they move.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mandarinen har repat sig nu iaf och bor inne i revet men tittar fram väldigt ofta så man får se den oerhört granna fisken.. kul =)

Håller också på men en liten plan för tillfället.. jag håller på att skaffa på mig lite prylar och är på jakt efter ett kar i 100-150 liters klassen..

tänker starta ett till kar och flytta över alla mjukisar och skiver och så.. har blivit överbevisad om att man inte ska blanda sten och mjuk samt att det börjar bli ont om utrymme i karet.. så kommer starta ett lowtech kar och flytta över alla mjukisar och ha nån roligt fisk där.. funderar på en lite drake eller nått..

Så kommer detta kar bli ett renodlat stenkorallskar.. ev lite knappar och ricordeor som får gå i detta också =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Detta kar är nu omgjort till ett mjujkorallskar och alla stenkoraller är flyttat till ett nytt 400 liters kar..

Så har startat två nya trådar för respektiva kar och kommer inte att uppdatera denna tråd något mer då infot i denna tråd är inaktuell...

Se länkar till dom nya trådarna i min signatur!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

pc130381.jpg

Såhär sittert jag ganska många timmar i veckan

Helt sjukt.. man kan sitta ett timme och bara titta på sitt vackra kar.. jag må säga att av mina tidigare kar så är jag helt klart mest nöjd över detta... hur jag fått till det =) Och startat med Lassemetoden, med gammal sten, och hälften gammalt vatten, lowtechutrustning och en massa andra saker som folk varnat för.. dom andra karen som jag startat "by the book" har haft väldigt mycket fler problem och alger och så...

Kul.. =)

Har du halksockar???? :o Vuxna karl... Finns det i så stora storlekar?? :P

Tråkigt annars att du lagt ner ett sånt fint akvarium :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...