Gå till innehåll

Jurgonh´s 300 literskar...


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Ja nu lämnar jag planeringsstadiet och startar då en "riktig" tråd om mitt akvarium...

Bakgrund:

Jag har varit intresserad av akvaristik ända sedan mellanstadiet och jag tror jag skaffade mitt första akvarium i högstadiet. det var ett 50-liters med sötvatten.. efter ett par månader inhandes ett 250 liters... först hade jag sällskapsfisk där och sedan uppgraderade jag till Malawiciklider... när jag besökte Guldfisken (En lokal butik som idag är nerlagd, som hade saltvatten också) så blev jag fullständigt tagen av hur fantastiskt mäktigt och imponerande med saltvatten det var.. så snabbt hade jag gjort om mitt 250 liters till salt.

detta var 1998... jag hade bara en skummare och ett ytterilter som jag körde kol i.. inget annat... hade akvariet igång i strax över ett år.. hade en hel del fisk, koraller, musslor och annat trevlig.. men en dag köptde jag en anemon till mina clowner.. efter ett par veckor dog den och tog med sig ALLT annat i akvariet.. efter detta nederlag så la jag hobbyn på is ett tag...

För tre år sedan kom jag tillbaka och startade ett 540 liters akvarium.. nu som hängt på forumet vet vem jag är.. dock så var det inte lämpligt med 600 watts MH belysning över ett 540 liters kar i en 20 kvm lägenhet utan ventilation.. VÄRME.. FUKT... så jag la ner karet nästan direkt i väntan på en bättre lägenhet....

Nu så har jag en större och svalare lägenhet och har investeriat i en AC.. har just nu startat igång mitt 3:e saltkar alltså, och tänker dokumentera det i denna tråd...

För att följa mina tankar och planering fram till starten kolla in denna tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=29766

Nu till akvariet...

Akvarium:

Helglasat akvarium med måtten 100x60x50 = 300 liter

Skummare:

Deltec MCE600 påhänsskummare

Ozon:

Hailea HLO 100

UVC

Deltec 20 watt

Cirkulation:

1 x Tunze 6000 l/h

1 x Tunze Streamkit 12.000 l/h

Belysning:

Aquastyle 250w MH + 2x24w T5

GLO 2x39w T5 (Totalt ca 380 Watt)

Levande sten

ca 55 kg levande sten och 18 kg levande sand

Övrigt:

Jag kör aktivt kol & fosfatremover i en strumpa i filterfacket på skummaren

Kommer även att köra på proddibios bakterieampuller och kolkälla

Kommer också köra balingsmetoden, först manuellt men lär köpa till doserpumpar längre fram.

Uppstart:

Lassemetoden!

Inriktningen kommer vara revvänliga fiskar, en jävla massa olika lägre djur och i korallväg blir det fokus på mjukkoraller och LPSer men någon revlig SPS lär också slinka in =)

Jo jag vet att många hävdar att man inte kan ha mjuk och stenkoraller tillsammans, men det skiter jag i för jag har haft det förut och det funkade fint! =)

Invånare från start:

25 turbosnäckor

1 st eremitkräfta

2 st ormstjöstjärnor

2 st ocellarisclowner

Diverse skivanemoner och mjukkoraller

Startade akvariet med hjälp och inspiration av Lasse och hans metoder

Startade med 50% gammalt och 50% nytt vatten.

50% inkörd sten och 50% nyimporterad sten.

i söndags la jag i sten, levande sand och alla djur.

Satt igång full belysning.

Har sedan dess tillsatt full dos nitrifieringsbakterier varje dag samt matat extremt sparsamt...

Här kommer jag alltså att dokumtera med text och bild utvecklingen av detta kar och mina tankar kring det osv osv... mycket feedback önskas =)

3972925376_c48dbdd521_b.jpg

vill du se bilderna i hög upplösning.. besök min flickr:

http://www.flickr.com/photos/xjurghx

Ändrat av Jurgonh
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Här kommer lite bilder som jag tagit idag... ni får gärna hjälpa mig att identifiera arter och så...

3972157101_ea83175ef8.jpg

Mina Ocellarisclowner

3972157019_a5ca27b3c6.jpg

En eremit.. nån som vet vad det kan vara för sort.. den är inte blå eller rödbent.. den har typ bruna men.. däremot är ögonen blåa.. ruskigt dålig bild dock.. ska försöka ta en bättre så man ser.

3972156619_e39524b806.jpg

Min ena ormstjöstjärna.. sort?

Bilden är tagen direkt efter ikoppningen.. sen har jag inte sett den

3972924900_4752d40955.jpg

Min andra ormstrjöstjärna.. sort?

Denna taggiga sak är inte alls lika skygg utan syns mest hels tiden även om den gömmer själva kroppen så är alltid armarna framme

3972157223_84c6823331.jpg

Skivanemoner.. Ricordea? med lila toppar... köpte dessa till mitt förra 540-liters och sedan har dom varit inakorderade i 3 år hos en polare.. kärt återseende.

3972157423_42575fa6ee.jpg

Två mjukkoraller och en liten knappkoloni..

Antar att svampen är en Sarcopyton och den andra en sinularia.

3972925838_4212e8d88c.jpg

Röda skivanemoner... sort?

3972925920_ed39e45cb7.jpg

3 sorters skivanemoner... den ensamma i mitten är en ricordea tycker jag det ser ut som.. nån som vill gissa på dom andra?

korallen uppe till höger sägs vara en Xenia..

3972926122_8d101de331.jpg

Närbild på skivor och xenia

3972926332_6225421cc9.jpg

Antar att det gula är någon form av svamp

Sen en viktigt fråga... det ända ställe jag fått alger på är på denna sten med stjärnpolyper... det är luftbubblor i.. så antar att det är cyano?

Men angående stjärnpolypen.. bara en utslagen.. resten har som mörknat och blivit täckt av detta... kommer polyperna att klara sig tro? eller är dom dödsdömda.. har dock hört att det ska vara en tålig korall..

3972925478_d06c66e60f_b.jpg

Slutligen.... en filmsnutt från akvariet:

http://www.flickr.com/photos/xjurghx/3972164023/

Som jag skrivit i första inlägget.. vill du se bilderna i hög upplösning.. besök min flickr:

http://www.flickr.com/photos/xjurghx

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar tackar =)

planerna för närmsta tiden, ett par veckor bort, är att inhandla ca 20 snäckor och ett gäng eremiter och nån till stjöstjärna och stjöborre... gillar mycket lägre djur och det är bara för renhållningen..

Sen om en månad kanske om allt ser stabilt ut och jag har trappat upp matningen blir det att koppa in mina kirurger.. en gul och en palett som jag har inakorderat i min lokala saltvattensbutik Aquawarehouse..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gasbubblor får du från alla alger - inte bara från cyano. Det är restprodukt (syrgas) från fotosyntesen. Det går inte på din bild se vad det är. Vad gäller stjärnpolyper så är de ibland jäkligt kinkiga - kan ta veckor innan de visar polyperna.

Annars ser det bra ut

Eremiten är troligtvis den som går under beteckningen blåögd eremit och är väldig bra på att ta kiselalger på sand

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okidoki..

Algerna är iaf brunaktiga och finns än så länge på den stenen med stjärnpolyper samt fläckvis på sanden på dom ställen där det är lite lugnare vatten samt några fläckar på rutorna... ska se om jag kan få nån bättre bild.

googlade på blue eyed hermit och det ser precis ut som den här:

http://www.flickr.com/photos/billadams/196600267/

Dock så sitter den på samma sten hela tiden och rör sig knappt ur fläcken.. jag flyttade den en gång för hand för att se om den var skadad eller så. då gick den till min hög med tomma skal och bytte skal (Då jag tog bilden) och sen gick den tillbaka till samma sten igen och där har den suttit nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske inte vill flytta hemifrån sin sten;P

Tycker karet är snyggt och kör själv lps-sps samt en massa mjukisar utan problem.Jo ett missöde rikta om pumparna och min froggspawn landa rätt på en sten med skivor som jag ej kommer på namnet på nu och brände skivorna rätt regält men dom är på G igen då jag flytta dom till hörnkaret.

Lägre djur är vad som gör karet.Det skall vara en massa liv.Hoppas själv på att dom har lite att sälja till mig på aquawarehouse när jag skall dit.

Har inte helt koll på sjötjärnor men jag undrar välter dom mycket koraller ormisarna eller håller dom sig undan och är mestadels på botten?

Har sett ett par snygga när man vart ner till stockholm osv.

MVH.Ted

PS:Blir kul att få se det live ;P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske inte vill flytta hemifrån sin sten;P

Tycker karet är snyggt och kör själv lps-sps samt en massa mjukisar utan problem.Jo ett missöde rikta om pumparna och min froggspawn landa rätt på en sten med skivor som jag ej kommer på namnet på nu och brände skivorna rätt regält men dom är på G igen då jag flytta dom till hörnkaret.

Lägre djur är vad som gör karet.Det skall vara en massa liv.Hoppas själv på att dom har lite att sälja till mig på aquawarehouse när jag skall dit.

Har inte helt koll på sjötjärnor men jag undrar välter dom mycket koraller ormisarna eller håller dom sig undan och är mestadels på botten?

Har sett ett par snygga när man vart ner till stockholm osv.

MVH.Ted

PS:Blir kul att få se det live ;P

Precis.. jag har sett många fina kar med blandade koraller så jag förstår itne varför så många här hävdar att det inte går..

Jo, jag tycker att lägre djur är det roligaste med salt.. det går före fiskar tycker jag =)

Angående orsstjöstjärnor så lever mina bland levande stenen och bara armarna sticker upp i väntan på lite mat.. den taggiga är mer synlig än den andra.. men tror inte du behöver oroa dig för välta koraller för dom är alldrig uppe på stenröset..

Du är så välkommen när du kommer upp =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering..

Här har jag tagit en bättre bild på algerna... när jag googlat runt så ser jag att det nog är kiselalgerna, och jag jänner igen dom nu när dom spridit sig på gruset att jag haft sådana i mina tidigare två kar också under uppstarten.. så det är väl bara att vänta ut.. snart kommer det i fler städdjur också som kan mumsa i sig dessa..

Men angående renhållning av grus... i mitt första kar hade jag en gobi som silade sand i käften och höll gruset vitt och fint... men det finn ju även sandstjärnor och sandsniglar... vad rekomenderar ni andra? för och nackdelar med dom olika osv? =)

Mätte vattenvärdena häromdagen.. ser ut såhär nu:

Temp: fortfarande glömt att köpa termometer.. :/

Densitet: 1.025

No2: 0

No3: 25

po4: 0.30

ph: 8.2

kH 5.6 (har mätt med ett riktigt test nu)

ca: 410

Mg: ej inskaffat än

Lite funderingar kring detta...

fosfaten är ju för hög.. det märkliga är att jag kör fosfatremover i en strumpa i skummaren och jag hr även mätt utvattnet från skummaren och det är samma fosfathalt i det vattnet.. det borde ju vara mycket lägre när det just passerat fosfatremovern? Använder fauna marins

Nitraten är också hög och det är lite märkligt när karet är helt nystartat och värderna var nästan noll i det gamla vatten jag använt.. kan ju vara som Lasse säger att dessa test inte är tillförlitliga.. så kanske inte ska lägga för stor vikt vid det.

Och så är ju kht väl lågt... men alla andra värden verkar ju vara rätt bra... har förstått att om man bara ska höja kh så är det bikarbonad som gäller... jag har en påse bikarbonat från kryddhyllan på affären.. kan jag använda det? hur ska jag dosera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite fler bilder:

3976869923_58df434b27.jpg

Här är en bild på gruset på algerna som jag nu fått, ca en vecka efter uppstart.. kisel?

3977634520_808f3be23e.jpg

Provade att lägga dit mitt blåögda eremit för att se om den villa mumsa alger.. den mumsade i 1 minut och begav sig direkt tillbaka till sin sten där den bott sen jag la i den

3976870781_33b18c4f25.jpg

Tillbaka på plats :P

3976871511_020744ddc2.jpg

Observerade detta idag.. ser ut som pyttesmå ormstjöstjärnsarmar... kan jag ha fått med mig ett par ormstjöstjärnor med stenen tro? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okidoki.. ja mina två ormstjöstjärnor verkar väldigt fredlig.. dom bor bägge två i samma grotta som clownerna sover i på natten och dom lever då än =)

Nån som har nån feedback på mina funderingar kring vattenvärdena här ovan.. tänkte tex kring fosfaten.. varför det är lika högt fosfatvärde i utvattnet från skummaren där jag kör fosfatremover.. har nån en förklaring? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inge3n aning varför posfate inte går ner när du kör phos remover.Själv har jag dock aldrig kört det själv dock har jag en burk med samma märke oöppnad följde med hörnkaret.

Jag är ju lite av en latmask eller man skall nog inte kalla mig det heller.Utan jag låter karen gå utan att mäta värden mer en densitet och ph 2 veckor efter jag har gort vattenbyte för att se om det behövs ett igen.Byter vatten var 3-4e vecka.

Kör i spårelement varje dag vid matning om jag kommer ihåg.

Ibland får jag kiselalger med men dom försvinner rätt snabt igen.

Mot kiselalger tycker jag sandsjötjärnan funkar bra samt i hörnkaret är det Salarisen som tar det mesta på sanden.Men jag har hört att även sandvändande sniglar är kanon och rör om som små raketer i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Lasse säger: Nitrattestet visar ofta fel. Men jag tror att det bara är i nystartade kar för hos mig visar det rätt. Jag tillsätter nitrat och jämför ofta före och efter. Tillsatsen stämmer med Saliferts test. (-50 + 100% som är tillräckligt bra för mig.) Så jag skulle tro att om en månad får du ett betydligt lägre värde.

När det gäller sandvändande djur brukar fiskarna pudra koraller med sand och sandsjöstjärnan svälta ihjäl på ett halvår eller kanske ibland ett år.

Den gröna ormsjöstjärnan är nog ganska oskyldig till dess armarna är 15 - 20 cm.

När jag hade fosfatremovern i strumpa knådade jag strupan en eller ett par gånger i veckan så att ytan inte skulle sätta igen. Kanske inbillning men jag tror den verkade längre så. Nu är det ju så att det finns en jämvikt mellan fosfat som är upplagrad i sten och sand och den i vattnet. Det betyder att med färsk fosfatremover kan man mäta praktiskt taget noll och värdet kan stiga efter en vecka när mer fosfat lakas ur stenen.

Men knådar du strumpan bör nog fosfatvärdet sjunka ett par dagar.

Nu har jag min strumpa i ett innerfilter Aqua El 650 som motsvarar Fluval 3 ungefär. Det räcker för 1550 + 860 liter hos mig. Och suget i pumpen är så starkt att jag inte behöver röra strumpan mellan removerbytena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att nitrattesterna visar fel i nystartade kar beror bland annat på att de är mycket känsliga för bara en gnutta nitrit. Nitrit stör testen genom att ge ett alltför högt värde. De visar fortfarande fel i gamla kar men där är det kloriderna som stör - ger allmänt för lågt värde. Jag tror att fabrikanterna försökt lösa detta genom att "kallibrera" färgskalan mot ett känd kloridkoncentration. Alltså så avgör salthalten hur fel testen visar och åt vilket håll. Vilken salthalt det är kallibrerat på är dock svårt att veta. Ligger man då under "kallibreringssalthalten" så visar testen för mycket och ligger man över så visar den för litet (observera att störningen är negativ). Och ligger man mitt på så blir det rätt - kanske, kanske - det finns andra störjoner också :) Har du sett något som kan understryka eller förkasta ovanstående Stig?

Appropå sjöstjärnorna så gäller det alltså att se till att sanden innehåller så mycket organiskt material så att de överlever - ingen sandsugning i onödan!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ett gäng mini ormsjöstjärnor i mitt kar, kan va så att nå liftade me din sten du hade i mitt kar men de tär inte omöjligt att du fått me din andra sten heller och du köte ju även en del beg den kan kommit me.

Inte omöjligt.. jag har nämligen observerat dom under stenen som gick i ditt kar så dom kommer säkert från dig.. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Lasse säger: Nitrattestet visar ofta fel. Men jag tror att det bara är i nystartade kar för hos mig visar det rätt. Jag tillsätter nitrat och jämför ofta före och efter. Tillsatsen stämmer med Saliferts test. (-50 + 100% som är tillräckligt bra för mig.) Så jag skulle tro att om en månad får du ett betydligt lägre värde.

När det gäller sandvändande djur brukar fiskarna pudra koraller med sand och sandsjöstjärnan svälta ihjäl på ett halvår eller kanske ibland ett år.

Den gröna ormsjöstjärnan är nog ganska oskyldig till dess armarna är 15 - 20 cm.

När jag hade fosfatremovern i strumpa knådade jag strupan en eller ett par gånger i veckan så att ytan inte skulle sätta igen. Kanske inbillning men jag tror den verkade längre så. Nu är det ju så att det finns en jämvikt mellan fosfat som är upplagrad i sten och sand och den i vattnet. Det betyder att med färsk fosfatremover kan man mäta praktiskt taget noll och värdet kan stiga efter en vecka när mer fosfat lakas ur stenen.

Men knådar du strumpan bör nog fosfatvärdet sjunka ett par dagar.

Nu har jag min strumpa i ett innerfilter Aqua El 650 som motsvarar Fluval 3 ungefär. Det räcker för 1550 + 860 liter hos mig. Och suget i pumpen är så starkt att jag inte behöver röra strumpan mellan removerbytena.

Tack för ditt svar...

Jag ska prova att krama strumpan.. kan vara det som är fel för hela strumpan var nu täckt av ett lager dam från gruset som virvlat upp.. så nu har jag kramat den så får vi se.. tyckte just att det var så konstigt att det inte var lägre halt fosfat i utvattnet från fosfatstrumpan mot för resten av akvariet så nu ska jag prova mäta ikväll...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...