Gå till innehåll

Vad är detta för problemalg?


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

Ska köpa ett akvarium och medföljande sten är fulla med alger. Nån som vet vad det kan vara för alger och hur man får bort dom? Undrar om det är bättre att köpa helt ny sten i detta fall?

Stenen är ca 2 år gammal och akvariets ägare använder vatten direkt från kranen.

Mvh,

Elin

post-3366-14468918186613_thumb.jpg

post-3366-14468918186811_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen har ju massa porer, kör du med osmos vatten så försvinner allt skit rätt så snabbt då bakterierna i stenen filtrerar vattnet, lägg dem så strömt som möjligt. Jag tror inte att stenen "lagrar" silikater och fosfater, bakterierna filtrerar det(förbrukar det), därför köper man ju levande sten.

Rätta mig om jag har fel, detta är en teori grundad på info jag läst.

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har i stort sett bara begagnad sten. Fosfat får du bort med remover. Effektivast är aluminiumbaserad t.ex Ultra phos alu eller Korallen Zuchts. Men den tar inte silikat. Där vet jag två fabrikat Ultra phos sil och Silikarbon. De är betydligt långsammare. Räkna med att det tar ett halvår eller ett år innan stenen är kurerad. Att fosfatvärdet är nära noll innebär inte att stenen är klar. Det betyder bara att removern tar upp det som stenen avger.

Varför skall man då kurera sten?

Levande sten finns det bara begränsade mängder av och den går under Cites.

Det är alltså begränsad exportmängd under ett licensförfarande för att hindra rovdrift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren. Kommer att komplettera den sten jag redan har i mitt befintliga kar med ny fräsh LS i det nya karet. Kommer inte att använda denna sten, vill inte ödsla tid på att kurera den. Stenen kommer dock inte att slängas utan användas i annat kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...