Gå till innehåll

Hjälp att besatämma inkoppling av UVC; 2x20W


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har 2st. 20W Deltec UVC som jag ska koppla in i mitt kommande akvarium, och tanken först var att sätta dem parallellt med varandra, likt de man kan köpa färdiga, men sen slog det mig att det kanske blir större effektivitet ifall man kopplar dem i serie, så att man maximerar bestrålingstiden.

Vad tror ni andra om denna lösningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du borde väl tappa kapacitet i form av halverat flöde om du kopplar dem i serie eller tänker jag fel?

fel, parallellt blir halverat flöde..

lagge om du sätter dom i serie så så kan du dubblera flödet o parasiterna ska ändå stryka med.. men gissar att dom flesta kör med lite marginal.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog sätte de parallellt då det ger en kontinuerlig belysning utan något avbort under belysningstiden. Sätter man de i serie så blir det ju ett kortare avbrott vid övergången mellan enehterna. Det kanske är helt betydelselöst men det jag tänker är att; kanske hinner en parasit hämta sig lite under den korta tiden utan belysning.

Och som du säger så brukar ju de färdiga koppligar som finns vara parallella.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är kanske lika bra att koppla in dem parallellt som jag planerade från början. Blir lite fler rördelar, men det hela bygger väl på att man spar platsen och slipper mecka allt för mycket om ett rör behöver bytas, då plockar man ur det som en enhet istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det ju ändå 20w så personligen hade jag satt dem på att ta vatten från två skillda ställen och jobba på ett perfekt flöde. Då täcker du in tanken bättre tror jag.

Eller varför inte köra en på sump och en på tank...? Båda i serie eller parallellt och ta vatten från samma ställe verkar som slöseri med fin utrustning :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill ha så lite teknik som möjligt ovan ytan i karet, där ska helst bara belysningen finnas.

Att jag kör båda från samma intagskälla ser jag bara som att det gör ett bättre jobb. Vill inte ha igenom några parasiter på utloppet från UVC't, och ifall jag säkerställer det genom att köra dem ihop, ja då får det bli så. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du tänkt att använda originalkopplingarna så är det mycket bättre med parallellkoppling eftersom tilledningarna är så tunna. Det var nästan omöjligt att få optimalt flöde (2000 l/tim) i 39 wattarna hos mig genom originalkopplingarnaså jag har satt dit grövre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser det som siffror för kapacitet, och restriktioner i flödet, med andra ord hur mycket att pumpens kapacitet som går åt för att driva filterna. Parallellt vs serie ger exakt samma strålningseffekt, men parallellt ger lägre motstånd, så det hade jag kört på. Att det sen kan anses vara irrelevant om man styr flödet genom UV-C'na med en kran är ju en annan femma.

Jag hade kopplat filterna som retur, och en bypass med kran på för att styra flödet genom dem. Förutsatt att returen inte är väldigt klen är det sannolikt det bästa för flödet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...