Gå till innehåll

Extrapris 400W MH


Bygert

Rekommenderade inlägg

Granngården (fd Lantmännen) har kampanj på lampa:

http://www.granngarden.se/justnu/produkt.asp?id=2334&g=&ug=

Även om texten är virrig så tyder allt på att det är en MH. Man kanske får byta till en lämpligare glödlampa men det blir ju klart billigare än i zooaffären i alla fall. Sen går det kanske att hitta ännu billigare om man leter bland elfirmor för att inte tala om priset hos ens lokala hälare (som man rakt inte skall gynna) men kanske nån kan vara intresserad ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det är en Natriumlampa men för all del, så virrigt som de skrivit så kanske man inte skall ta nåt för givet. Slutsatsen blir väl ändå att funderar man på att köpa så skall man fråga ordentligt exakt vad det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jorå - det finns under beteckning zon - men det finns också metallhalogen med E40. De borde skrivit högtrycksnatrium eller Zon om de menat detta. Sedan går vissa högtrycksnatriumlampor att köra med åtmistone Osrams powerball metallhalogen - det handlar om vilken tändare som finns.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag passar på att haka på den här tråden med en fråga som jag gått och funderat på, nämligen om det är någon skillnad på de MH lampor (inkl. armatur) man köper specifikt i akvariesyfte, och de MH lampor som ses ovan, d.v.s. som du i princip kan köpa på vilket byggvaruhus som helst? Jag tänker t.ex. på brinntid, vattentäthet etc.?

Om inte så betalar man ett rejält överpris för designen!!:) Teoretisk sett skulle man ju isf precis som Bygert skriver ovan kunna använda en "bygglampa" över akvariet och komma rejält mycket billigare undan! Gör man sedan en egen upphägning och huv så kan det ju till och med bli rätt snyggt!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...