Gå till innehåll

Kör du utan osmos i Sthlm?


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Jag har gjort det i drygt ett år och tyckte att det funkade bra, stötte sedan problem som troligtvis inte hade med det att göra men bestämde mig ändå för att börja använda osmos efter det.

När jag väl körde osmosen första gången sparade jag slaskvattnet i en genomskinlig plastbalja och osmosvattnet i en annan likadan balja... jag kunde inte tro mina ögon vilken skillnad man kunde se på färgen i de två baljorna... slaskvattnet var ordentligt pissgult när man jämförde med osmosvattnet som var helt färglöst.

Så om du funderar på att använda kranvatten se till att lyckas få se skillnaden i färg mellan kranvatten och osmosvatten så kommer du inte vilja stoppa i kranvatten i akvariet (tyvärr kan det även ta ett par dagar innan man vill dricka det igen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor i hus i centrala Uppsala och där innehåller vattnet en heldel nitrat. Fick endel alger när jag var lat och fyllde på med kranvatten istället för att hämta osmos från källaren. Nitratet steg och jag testade vattnet.

Tror personligen att kranvatten kan fungera men det kan bli kostsamt.

Skulle inte köra utan osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har alltid kört med osmos tidigare. Då och då hör man om personer som kör helt utan osmos och har gjort det i flera år. Men lyckat resultat. Sen finns det möjligen aspekter som "långtidslagringar" av ämnen vi inte vill ha i burken e t c.

Fosfat, nitrat och kisel är väl sånt man kan se ganska snart reslutat av.

Men ändå, intressant att bolla tanken.

Nån mer i Sthlm som har erfarenheter av att köra utan osmos?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor i stockholm och har kört i ett år, det har gått bra. har provat lite olika saltsorter. nu kör jag en blandning av olika saltsorter.

Kranvatten eller osmos ? vad du än väljer är det bra att känna till vad man slutligen stoppar i akvariet. Stockholm vatten renar mitt vatten i norsborg. Det finns raporter att ladda ner med "innehålsförteckning" på vattnet. bra saker som bla magnesium följer med men även sämre som kvicksilver bly och koppar, om än i extremt små mänder.

Vad gäller tungmetallerna vet vi ju att dessa lagras och är skadliga i längden. Men som sagt jag har kört kranvatten i ett år och upplever att akvariets invånare bara mår bättre och bättre. någon som hållit på längre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Själv bor jag i Malmö och det gäller detsamma här, vårt komunala vatten lär vara ytterst fint att köra med och efter att ha talat med en erfaren akvarist som kört det i över 25 år både privat och i sin affär (Matte på f&f) så var valet enkelt. Det blev kranvatten med vilket jag kört i över 1 år och även om jag inte har något att jämföra med ser det finfint ut.

Har dessutom alltid haft 0 värden på både nitrit, nitrat och fosfat ända sedan day 1!

Vad som bör tilläggas är att jag mest har enklare fiskar och koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...