Gå till innehåll

Fisklista med priser och bilder


HyperBamse

Rekommenderade inlägg

Har också använt mig av LiveAquaria och det brukar fungera bra som riktvärde(och dom har ju de flesta djuren i olika storlekar och vildfångade/odlade mm). Som flera här säger, det är så många faktorer som spelar in, i såfall måste man ju ha en massa olika fall för storlek, odlad eller importerad, och så vidare så det blir ju ett väldigt stort projekt som jag har svårt att tänka mig att någon orkar underhålla nån längre tid och den tillslut börjar förfalla.

Det kan ju vara vettigt att sätta väldigt grova indelningar på priset på djuren (för jag tycker om man ska göra detta så ska det ju inte bara vara för fiskar utan även för andra djur). De indelningar jag kan komma på är ju i grovleken Billig, Medel, Dyr, Mycket dyr.. Det blir ju ganska stora överlapp mellan de olika nivåerna även med denna grova indelning, man kan ju få betala mer för en fullvuxen odlad Medel-dyr fisk än en Dyr vildfångad juvenil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att iden om prissätningen är rätt döfödd om jag refererar till vad jag vet om det hela;)

Till en mycket stor del påverkas priset på dom valigare fiskarterna av fraktkostnaden, dvs inköpspriset för själva djuret brukar vara väldigt lågt.

Därav kan priserna variera beroende på hur fisken packats, dvs stor fisk mycket vatten=högt pris.

Dethär är dom enklaste problemen med prissätning, det finns fler variabler precis som många andra redan anget.

Så om man lägger en prisstege så kan den gå från 400-2000 för samma art lite beroende på...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja tanken är väl inte att man skall sitta och jämföra internet priser med sin lokala handlare. vad åtminstone jag menar är om man hittar en läcker fisk på Reeflex så kan man se om en sån skulle ligga på 2-3 hundra eller 2-3 tusen innan man springer ner till sin lokala handlare och beställer.

Visst kan man sen surfa runt och hitta en prisbild själv, men om det går att lägga in direkt så är det ju bara bra för en latjävel som mig tex ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte bara göra en enkel funktion vid arten där man kan klicka i vad man själv köpt sin fisk för, typ en skroll där man kan välja vad man själv betalat och sen kan alla gå in och kolla... det ska alltså inte finns chans till kommentarer eller från vilken affär... så får man vad folk verkligen betalar för fiskarna och inte vad de som värst kan kosta...

Finns ju ingen rimlighet i varför man ska betala flera tusen för en fisk som i vanliga fall kostar under 500kr bara för att den kommer från något bra ställe, kan inte tänka mig att man står och tvekar mellan två likadan fiskar som det skiljer typ 2000kr i mellan bara för en ska vara från något jätte bra ställe... Då tar man väl en chansning och köper den billiga iallafall, den dyra finns det ju inga garantier för i alla fall...

så skulle i alla fall jag gjort... hur skulle ni andra gjort och varför?

(Det finns väl inga rätt och fel?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja tanken är väl inte att man skall sitta och jämföra internet priser med sin lokala handlare. vad åtminstone jag menar är om man hittar en läcker fisk på Reeflex så kan man se om en sån skulle ligga på 2-3 hundra eller 2-3 tusen innan man springer ner till sin lokala handlare och beställer.

Visst kan man sen surfa runt och hitta en prisbild själv, men om det går att lägga in direkt så är det ju bara bra för en latjävel som mig tex ;)

Kan bara instämma :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen med Reeflex, om det är nu där ni vill ha denna funktionen, är att vi inte är de som äger denna sidan utan enbart står för den svenska översättningen av den så att fler kan ta del av det jobb som tyskarna lägger på sidan.

Har ni idéer om hur de kan utveckla den så kanske ni skulle ta och maila dem och höra vad de tycker, det är ändå de som får ta det steget först och främst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen delar jag uppfattning med Vargklo Nixon med flera som påtalar saker som påvärkar priset kraftigt. Jag håller dessutom med Halogen som här påtalar att det äör en rellativt liten kostnad i det hela med fisken om man inte är inte i de riktigt dyra arterna och då har man ändå inte någon nytta av prisguiden då det kan variera kraftfullt och då handlar det om vad du är beredd att betala.

Nästa frå¨ga är om ni tror att det kommer uppdateras i denna prisguide? Kolla hur det ser ut i produktguiden, inte många som lägger in synpunkter där vilket tyder på att vi inte har ett tillräckligt intresse, den guiden ser jag ändå som lättare att uppdatera!

Själv söker jag nog runt lite för att se dagspriserna istället för att kolla här på en guide vilket gör att jag själv skulle uppskatta att länkregistret uppdaterades med intressanta försäljningställen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också använt mig av LiveAquaria och det brukar fungera bra som riktvärde(och dom har ju de flesta djuren i olika storlekar och vildfångade/odlade mm). Som flera här säger, det är så många faktorer som spelar in, i såfall måste man ju ha en massa olika fall för storlek, odlad eller importerad, och så vidare så det blir ju ett väldigt stort projekt som jag har svårt att tänka mig att någon orkar underhålla nån längre tid och den tillslut börjar förfalla.

Jag håller helt med. Vi har många funktioner på SG, allt från artregister till produktguide. Register av olika slag måste kontinuerligt underhållas för att ha ett värde. Gammal data kan snabbt bli inaktuell, och då kan det ge mer skada än nytta att ha data publicerad som inte längre stämmer.

Anta att en art helt plötsligt finns som odlar i Europa, då kan priset ändras snabbt. Åt andra hållet kan en annan art snabbt få exportförbud från de primära fångstställena, och då sticker priset upp direkt. Det är säkert flera som skulle tycka det vore smidigt om datan fanns i aktuellt format, men jag ser det som osannolikt att någon kommer att orka ta ansvaret för detta. Bättre i så fall att få en snabb blick på LiveAquaria eller liknande ställe för att få en känsla för om det är en "billig", "medeldyr" eller "mycket dyr" fisk.

Finns ju ingen rimlighet i varför man ska betala flera tusen för en fisk som i vanliga fall kostar under 500kr bara för att den kommer från något bra ställe, kan inte tänka mig att man står och tvekar mellan två likadan fiskar som det skiljer typ 2000kr i mellan bara för en ska vara från något jätte bra ställe... Då tar man väl en chansning och köper den billiga iallafall, den dyra finns det ju inga garantier för i alla fall...

Smaken är som baken när det gäller detta. Jag respekterar din åsikt, men jag håller inte med. Det finns många som faktiskt betalar de extra pengarna för att kanske köpa MAC-certifierad fisk eller fisk där handlaren är seriös med karantän. Det finns också berättelser om handlare som säljer fisk i påse bara timmar efter det att leveransen ankommit till flygplatsen. Visst, priset blir billigt, och några kunder föredrar det billiga priset. Men det finns många andra som inte gör det. Levande djur är helt enkelt inte samma sak som tekniska prylar. Att hålla fisk hemma är djurhållning, och det finns en mängd etiska aspekter förknippat med detta (se andra trådar om detta tema). Jag har respekt för den som vill shoppa runt och hitta billigaste skummaren, det kan vara sunt att pressa konkurrensen emellanåt. Men det känns olustigt för mig att se fiskar som något man ska köpa till billigaste pris oavsett härkomst, karantänsförhållanden, hälsotillstånd mm.

Nästa frå¨ga är om ni tror att det kommer uppdateras i denna prisguide? Kolla hur det ser ut i produktguiden, inte många som lägger in synpunkter där vilket tyder på att vi inte har ett tillräckligt intresse, den guiden ser jag ändå som lättare att uppdatera!

Enig, se svar ovan. Reeflex har ju varit på tapeten tidigare i tråden. Vi har fortfarande bara hunnit översätta en mindre del av Reeflex till svenska, och det ser jag som ett ännu mer prioriterat projekt. Om det finns engagemang och frivilliga krafter som vill göra något för oss akvarister, så tar vi tacksamt emot nya anmälningar till Reeflexteamet. Innan vi kommit längre med översättningen känns nya funktioner helt enkelt inte aktuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om butiken köper av en grossit som har karatän kan jag inte förstå varför butiken också ska ha karatän, kaka på kaka och mer stress för fisken. Lika så om man köper fisken i påsen då är det ju upp till dig själv att kolla kvaliten innan du köper men man hoppar ju över en till stressfaktor, genom att koppa in fisken flera gånger och att börja jaga fisken i butiken med...

Tror att det finns mycket som bara är snack med och det man ska inrikta sig på är väl den vanliga svensson kunden som är majoritet av handlarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om butiken köper av en grossit som har karatän kan jag inte förstå varför butiken också ska ha karatän, kaka på kaka och mer stress för fisken. Lika så om man köper fisken i påsen då är det ju upp till dig själv att kolla kvaliten innan du köper men man hoppar ju över en till stressfaktor, genom att koppa in fisken flera gånger och att börja jaga fisken i butiken med...

Tror att det finns mycket som bara är snack med och det man ska inrikta sig på är väl den vanliga svensson kunden som är majoritet av handlarna.

Även om fisken varit karantän hålld hos en grossist och sedan packats om för en transport till butik kan det vara en utlösande faktor för att fisken ska bli sjuk.Kaka på kaka säger du men om du har fiskar för några tusen simmandes i burken hemma så spelar du ett högt pris på att stoppa ner en ny kommen fisk från en oseriös handlare som struntar i hur det kommer drabba fisken och dom du har hemma.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om fisken varit karantän hålld hos en grossist och sedan packats om för en transport till butik kan det vara en utlösande faktor för att fisken ska bli sjuk.Kaka på kaka säger du men om du har fiskar för några tusen simmandes i burken hemma så spelar du ett högt pris på att stoppa ner en ny kommen fisk från en oseriös handlare som struntar i hur det kommer drabba fisken och dom du har hemma.Patrik

Då finns ju samma risk när den packas från butik till akvarium. Handel med levande är alltid ett risktagande kan man väl säga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då finns ju samma risk när den packas från butik till akvarium. Handel med levande är alltid ett risktagande kan man väl säga...

Då ska du bo riktig långt från butiken om du ska få ett sådant ph dropp som det är vanlig när dom kommer från andra sidan jorden.Du säger att det alltid är ett risktagande med det levande,mitt tips då e att du handlar fisk som gått i karantän i butiken och att du kollar att fisken äter innan du köper den då har du flyttat risktagandet från dig till butiken för kanske någon 100 lapp.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ska du bo riktig långt från butiken om du ska få ett sådant ph dropp som det är vanlig när dom kommer från andra sidan jorden.Du säger att det alltid är ett risktagande med det levande,mitt tips då e att du handlar fisk som gått i karantän i butiken och att du kollar att fisken äter innan du köper den då har du flyttat risktagandet från dig till butiken för kanske någon 100 lapp.Patrik

Jo men de flesta butiker ligger tyvärr en bit bort :)

Ska man handla dyrare fiskar som är känsliga med maten så kollar man väl alltid det...

Det jag menar är ju att det inte finns några garantier när man handlar med levande och det är ju igentligen dina vatten värden och fiskarna där i som styr hur stor chans fisken har att överleva... en fisk kan ju vara sjuk när den kommer och bli frisk lika så vara helt frisk kan tyckas när man tar hem den och att sjukdomen bryter ut direkt där...

Som det verkar så ska vi väl inte prata om priser här och att det inte kommer läggas till någon funktion så tråden kan ju lika gärna stoppas innan det spårar ur helt.

Alla har olika åsikter och det är ju något man måste acceptera & respektera så detta verkar ju inte leda någonstans. Som jag sagt förut så är det okej om ni låser tråden.

Tack för alla synpunkter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man bara är ute efter en ungefärlig prisbild, vilket de flesta av er ser ut att vara, så finns det ju webshopar i USA med bra sortiment som kan tjäna som riktmärke för vilka fiskar som är dyra resp. billiga. Se t.ex. Liveaquaria.com, som jag själv brukar använda mig av för att få en snabb bild över om en fisk. Lägg på en lämplig korrigeringsfaktor, så får ni en ungefärlig prisnivå i Europa. Spontant känner jag det som att informationen här skulle täcka de flesta av era behov :)

Den sidan tycker jag är mycket bra. Jag har själv använt den under lång tid för bl.a. detta ändamål, samt annan info. Förutom dollarkursen bör man tänka på att deras priser på viltfångade djur som kommer från USA med omnejd bör korrigeras med en höjning av priset, jämfört med djur från övriga världsdelar. Orsaken är att det normalt tillkommer ytterligare omkostnader att få hit dem till vår världsdel jämfört med om de säljs i samma världsdel eller nära den del av världen som de har fångats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den sidan tycker jag är mycket bra. Jag har själv använt den under lång tid för bl.a. detta ändamål, samt annan info. Förutom dollarkursen bör man tänka på att deras priser på viltfångade djur som kommer från USA med omnejd bör korrigeras med en höjning av priset, jämfört med djur från övriga världsdelar. Orsaken är att det normalt tillkommer ytterligare omkostnader att få hit dem till vår världsdel jämfört med om de säljs i samma världsdel eller nära den del av världen som de har fångats.

precis som max säger finns det några faktorer som man bör ta hänsyn till när det gäller priserna på den utmärkta sidan liveaquaria

T.ex fisk från carribien/hawaii är ju billig där jämfört med här på grund av att det nästan är cykelavstånd till fångststationerna, medan djur från Indiska oceanen oftast är dyrare än hos oss.

En väldigt stor del av priset på fiskar, utgörs just av fraktkostnader

Billig fisk som t.ex damseller kostar oftast mer i frakt än i inköp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...