Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Min skivanemon har lossnat från sin sten och flyter nu fritt i karet. På dess gamla plats sitter nu en ny liten skivanemon.

Är den gamla stora död eller kan jag få den att överleva?

Brukar dom lossna och ge sig iväg?

Den började se konstig ut (skrynkla ihop sig)för en vecka sedan och då trodde jag kanske att det var för strömmt för den så jag vred om pumparna och läade med en sten.

Mina värden

Salt 1.027 lite högt, kanske ska sänka det lite

Mg= 1320

No3= 0

Po4= 0

Ca= 460

Kh= 9,9

Postat

har den lite små små sten under sig på foten så prova superattack lim. 5g tub typ..

dutta lite på en mindre sten o sen lite på själva skivans småsten o sen lägger du på skivan på den lite större stenen o låter det stå någon minut.. sen i karet igen på en lugn plats.

mvh manne

Postat

ta ett mindre glas och fyll upp till hälften med småsten , i med skivan , på med ett nät typ från en håv tex, sätt nätet med ett gummiband runt toppen på glaset, sätt glaset i en lugn del av karet.

mvh manne

Postat

Jag snodde fast en med gummiband runt en liten sten. Sen limmade jag fast stenen på plats i karet. Det verkade funka, den växer fint och gummibandet syns inte.

//Magnus

Postat
mina skivisar lossnar och förflyttar sig hej villt i karet.

en del i deras sätt att föröka sig typ

Och du brukar låta dessa sköta sig själv? Eller hjälper du dem på traven?

Postat

Mina brukar jag låta sköta sig själv, lossnar oftast om dom inte trivs helt, för min del oftast för strömt eller för ljust, och då brukar det vara precis som du säger, dom drar ihop sig och lossnar efter nån vecka på jakt efter bättre läge och brukar ofta hitta bra ställen själv, även om det ibland är lite knasiga lägen :P

Postat

några av dem har jag sammlat och startat en ny koloni med, andra har jag låtit vara. Dom stannar tillsist på nått mindre strömt ställe, sen växer dom fast där på egen hand.

sen kan ju detta variera beroende på vilken sorts skivis förstås

Postat

Flytta stenen.

Allvarligt talat gör jag ofta så.

Om man lägger småstenar - fraggstenar så att de går emot foten på skivanemonen brukar de klättra över självmant. Litet jobbigt för en skivanemon att sitta i kläm.

Postat

Sitter den fast på en större sten så kan man ibland kunna hjälpa den bort med en powerhead riktad emot basen på skivan.

Har man sen en mindre sten bredvid så kan man få den att flytta sig i den riktningen och hoppas på att få den till o fastna där istället.

• 3 månader senare...
Postat

Lånar tråden lite, jag har några skivor som sitter på min bakgrund i karet, dessa skulle jag vilja ha över till sten men då det är svårt att fästa stenar lodrätt och rikta pumpar så undrar jag om det finns något enklare sätt att flytta dom?

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...