Gå till innehåll

Vortec MP40w Problem..


Edward

Rekommenderade inlägg

gen 2 ska vara betydligt mycket tystare, exakt fysisk skillnad vet jag inte. kanske någon annan kan svara på.! om din pump är hyfsat ny så ta upp det med butiken där du köpt den att den både tappar fäste o för liv med sig.. har ju kostat en slant.

mvh manne

Får ju göra det om det inte löser sig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har du haft pumpen? Ecotech Marine skriver också att den kan föra lite liv under inkörningstiden, men efter någon vecka ska det ha minskat betydligt. När det börjar ha gått en tid och "gojsat till sig" med akvariets innehåll i den så lär den vara tystare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har du haft pumpen? Ecotech Marine skriver också att den kan föra lite liv under inkörningstiden, men efter någon vecka ska det ha minskat betydligt. När det börjar ha gått en tid och "gojsat till sig" med akvariets innehåll i den så lär den vara tystare.

Har haft den i sådär 2 månader nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Jag tycker tyvärr att Vortec pumparna låter påtok för mkt. Har 2st vortech 40 och de rasslar på ganska bra (Kör random och jag hör tydligt när de ökar i tryck). Har försökt flytta, flytta och flytta men de vibrerar rejält. Tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej har själv 2st MP40w och hadde själv problem med att pumpen släppte från karet

hadde då ställt in pin spacern fel har nu 1/2 till 12mm glas. Det är viktigt att ha gummit på motorsidan så inte motorn kan glida på glaset. Fick även fel-larm när motorn tappade kontakt med impellern styrenheten blinkade rött och pumparna tappade den trådlösa komunikationen, och pumparna ställde sig på lågvarv. Fick göra

en ny calibration http://ecotechmarine.com/faq/troubleshooting/my-pumps-driver-is-blinking-red-what-should-i-do/ . Angående att pumparna låter en del har jag löst genom att tillverka ett par små kåpor som jag hänger över pumparna som jag har ljudisolerat med mattor från biltema.

så att pumparna är nästan helt ljudlösa

Bild?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
verkar GALET att så dyra grejor både strular samt behöver specialbyggda kåpor...

Kanske Tunze är bättre att satsa på..

tror att alla 'märken' har måndagsex om man nu kan kalla det.. sen när det gäller oljud så är ju det från person till person.. personligen tycker jag att både tunze o vortech har kanon bra prylar. dock har ju båda sina fördelar o nackdelar..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljud är väldigt personligt.. men oftast har jag märkt att det som USA tycker är tyst kan låta mycket... tittat på några avsnitt av LA fishguy.. FYY fa..vad vissa anläggningar låter.

kan tänka mig det.! mycket kan jag tycka hänger på om man kör karet inbyggt i väggen resp som normalt fristående mot en vägg på något sätt.

då får man två helt skillda möjligheter att 'ljudisolera'

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yep, att bygga in är faktiskt något som medför fördelar samt nackdelar.

Varför jag börjar luta åt en Tunze är att man kan rikta de och på så viss rikta mot koraller som behöver lite mer skjuts. Eller är jag inne på fel spår?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yep, att bygga in är faktiskt något som medför fördelar samt nackdelar.

Varför jag börjar luta åt en Tunze är att man kan rikta de och på så viss rikta mot koraller som behöver lite mer skjuts. Eller är jag inne på fel spår?

för min del har det varit tvärtom , många av mina koraller har inte viljat växa på den sidan som det kraftiga flöde från pumparna har åstakommit så jag har kört ut pumparna i den fria/öppna delen så strålen har "studsat" en gång innan så att säga..

strålen från en vortech resp tunze är inte alls samma, vortechen har ett betydligt bredare flöde. sen om man tycker det är bra resp dåligt får man avgöra själv.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste ställa en liten fråga som jag tycker passar in här.

Hur ser man skillnad på en Vortech MP40W gen1 och gen2? Har köpt en sådan begagnad och den är i första skedet köpt hos BioTed i augusti. Kartongen är inte kvar, men manualen. Säljaren har letat men inte kommit fram till vilken version det är.

När började gen2 säljas och går det på något vis se vilken version det är? Vad skiljer gen1 från gen2?

Ps. Det är alltså inte frågan om ifall det är en vanlig eller en ES utan just generation 1 eller 2!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste ställa en liten fråga som jag tycker passar in här.

Hur ser man skillnad på en Vortech MP40W gen1 och gen2? Har köpt en sådan begagnad och den är i första skedet köpt hos BioTed i augusti. Kartongen är inte kvar, men manualen. Säljaren har letat men inte kommit fram till vilken version det är.

När började gen2 säljas och går det på något vis se vilken version det är? Vad skiljer gen1 från gen2?

Ps. Det är alltså inte frågan om ifall det är en vanlig eller en ES utan just generation 1 eller 2!

gissar att du klippte till på samuels annons för någon dag sen, hade orginal lådan funnits kvar så hade det varit en klisterlapp som förklarade gen1 resp gen 2 , vad jag förstått så är det magneten som är ändrad.

det enklaste är att ringa ted o fråga när han gick över till gen 2 pumpar.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...