Gå till innehåll

Ljud och rörelse i akvariet?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Ville bara kontrollera om det är flera som har det som jag.

Ljud

Min skummare låter naturligtvis lite grann mendetäringetsom berör nämnvärt. Dock tycker jag att alla pumpar för ett fruktansvärt oljud, trots att det är begravda i alla levande sten och ytavrinningen så låter de som en flygplats. Hur har ni det?

Rörelse

Märkte för ett par dagar sedan att alla mina rutor vibbrerar mer eller mindre. Att botten och bakrutan är i vibration är ju rätt så naturligt då alla pumpar sitter där men vad är det som gör att framrutan också vibrerar? Har ni det så också?

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina pumpar låter inte till att tala om tycker jag inte...kan ju utan problem sova 1 m från akvariet. Har 2 streamers,2 maxi-jettar och en aquabee 2000/1 i skummaren. Det värsta är nog bubblandet från planktonodlingarna och cirkulationen i sötvattenshinken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är nog ingen större fara.... silikonen är ju mjuk just för att kunna klara av lite spänningar och vibrationer för att inte glasen ska spricka men har du ett mittstag på akvariumet?? annars kanske du kan tänka på att sätta fast ett litet....

jag tyckte min pump (tunze streamer) lätt lite mycket ett tag men då låg den imott rutan och vibrerade, kanske någon av dina pumpar ligger mot en sten eller liknande..... kan ju kolla om det är störande.... annars brukar man vänja sig smiley37.gif...........eller få ett utbrott och börja riva runt i burken men ta det lungt isåfall.....smiley2.gif.

Hoppas det hjälpte något och lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lagt grovporig bå filtermatta för sötvattenskar runt pumpen med ett buntband. Denär knappt 1 cm tjock så det sätter sig knappt någon skit i den men det blev i alla fall mycket tystare. Den är för mjuk för att lägga under mina Eheim 1060 som väger 2,2 Kg. Där kör jag med 1 cm tjockt liggunderlägg. Fungerar bra i början men på något halvår går luften ur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blev jag nyfiken! Skriv mer! Var kan man köpa osv.

Jag har fyra Eheim 1060 i mina två centralfilter som låter i hela huset. Jag kan ju få bort oljudet med liggunderlägg men de flyter och är svåra att trixa dit. Rätt var det är har en skakat bort och så är det samma smiley7.gifoväsen igen! Dessutom efter ett halvår är de helt platta och gör ingen nytta. Hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En"matta" av silikon kan väl inte vara allt för svår att göra själv...

Bara att ta en tub och spruta ut på en underlag silikonet inte fäster på, låt sedan torka, pilla loss och släng i den i akvariet...

Varför göra det svårare än vad det är?smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eller ös ner silikon direkt på botten glaset i sumpen och försök täka så mycket som möjligt...............vet inte om detta fungerar men det var en tanke jag kom på och kanske du ville höra den smiley24.gif...

Tänkte också dela med mig av en grej en bekant gjorde till sitt saltvattenskar...................för er med problem att pumparna blåser på framrutan och flyttar iväg korallsanden så är en bra lösning att lägga stora och grova silikonremsor på bottenglaset och strö lite korallsand över så det blir snyggt......sedan kommer sanden att ligga kvar och skulle någon fisk gräva där så ser det bara ut som korallsanden och inte en ful silikonrem...........

"OBS" kanske lite överdrivet men det fungerar nog bäst att göra innan man startar upp karet....då det är tomt vill säga smiley37.gif

hoppas det hjälpt någon iallafall.....eller bara rolig läsning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...