Gå till innehåll

Led amatur


Cathulu

Rekommenderade inlägg

Tänk 400W MH = 180W LED.

Själv är jag rätt så imponerad faktiskt. En armatur på bara 40cm och 180W LED innebär rätt mycket ljus på liten yta. Mitt eget hembygge blir i hästväg, men det här är näst intill.

Det är nästan så jag skulle beställt 2st såna här över karet... nästan.

Finns mer på reefbuilders:

http://www.reefbuilders.com/2009/10/06/maxspect-led-lighting-system-japan/

Sedan ligger fishstreet lite bättre till i pris på dessa:

http://www.fish-street.com/maxspect_programmable_led_aquarium_lighting?category_id=126

Har beställt från fishstreet förut och dom är helt OK.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk 400W MH = 180W LED.

Själv är jag rätt så imponerad faktiskt. En armatur på bara 40cm och 180W LED innebär rätt mycket ljus på liten yta. Mitt eget hembygge blir i hästväg, men det här är näst intill.

Det är nästan så jag skulle beställt 2st såna här över karet... nästan.

Finns mer på reefbuilders:

http://www.reefbuilders.com/2009/10/06/maxspect-led-lighting-system-japan/

Sedan ligger fishstreet lite bättre till i pris på dessa:

http://www.fish-street.com/maxspect_programmable_led_aquarium_lighting?category_id=126

Har beställt från fishstreet förut och dom är helt OK.

du som har koll ramq, dessa två på fishstreet 110 res 160w..

skillande om man kolla sidan är 160waren har 2*30w white. extra utöver samma som 110waren.. eftersom dom specar 2*30w , har du någon aning vad det kan innebära.. istället när dom specar resten i antalet leds.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2x30W är 2st "multichip" LEDs som står för rätt många lumen i den större varianten. Tror att nån av bilderna i den första länken i början av tråden visar den enorma LED-plattan på 30W.

maxspec-led-14.jpg

Det är sannorlikt den största skillnaden mellan dessa två varianter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

multichipet ersätter ett antal leds på 'samma' yta då.. ?

Multichippet är flera leds på en väldigt tät yta. Gör att du kan klämma in bra mycket kraft på liten yta, men samtidigt brottas du med att leda bort värmen, samt att du har en rätt begränsad förmåga till att ha någon slags lins.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Multichippet är flera leds på en väldigt tät yta. Gör att du kan klämma in bra mycket kraft på liten yta, men samtidigt brottas du med att leda bort värmen, samt att du har en rätt begränsad förmåga till att ha någon slags lins.

okej , då hänger jag med, om man kör med ett sådant chip skulle det kunna stå för vassare 'glitter' i förhållande till enstaka led's då det blir mer punktbelysning då man inte kan köra med lins.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite natt till dag effekt då gissar jag utan o sett leden 'live'

du får ge ett omdömme sen när du fått hem den..

mvh manne

Det ska bli ett riktigt nöje att få ge mitt omdöme senare. :)

Jag tittade på olika alternativ till mitt kubakvarium på 60 cm.

En ramp med 2*24W T5 + 150 eller 250W HQI. Dessa ramper ligger i samma prisområden, om man inte hittar dom begagnat (fast då ska troligen ny HQI-lampa och nya rör ändå köpas...).

En ledarmatur med 40 cm bredd passar ganska bra i mitt kar. Prisskillnaden är "marginell" mot en traditionell ramp.

Till plussidan för LED-belysningen är den minimalistiska storleken, obefintliga värmeutvecklingen och hållbarheten. Det var detta som gjorde att jag slog till här.

Kostar strax under 3000 kr att få hem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska bli ett riktigt nöje att få ge mitt omdöme senare. :)

Jag tittade på olika alternativ till mitt kubakvarium på 60 cm.

En ramp med 2*24W T5 + 150 eller 250W HQI. Dessa ramper ligger i samma prisområden, om man inte hittar dom begagnat (fast då ska troligen ny HQI-lampa och nya rör ändå köpas...).

En ledarmatur med 40 cm bredd passar ganska bra i mitt kar. Prisskillnaden är "marginell" mot en traditionell ramp.

Till plussidan för LED-belysningen är den minimalistiska storleken, obefintliga värmeutvecklingen och hållbarheten. Det var detta som gjorde att jag slog till här.

Kostar strax under 3000 kr att få hem...

nu hoppas vi bara att ljuset motsvarar dina förväntningar.. ska bli intressant o följa.! kör nu enbart med den rampen så inget annat kan påverka

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul att du vågar slå till på en sådan belysning, ska bli intressant att få höra ditt omdöme sen, var beredd att få betala moms och tull på den också.

De hade vänligheten att skriva ett riktigt lågt värde på den och även kryssa i "gift" på deklarationen. Därefter skickar dom den med "vanliga" posten istället för UPS.

Detta är som sagt var ingen vanlig näthandel, utan en näthandel mellan "vänner"

Rätt eller fel... tja döm själva... jag tog det som en glad överraskning. Dock finns det ju inga garantier att tullen faktiskt släpper igenom det.

Vi får se... Det tar ca två veckor innan det dimper ner :)

Om någon vill veta ingående så PM:a mig. Nu håller vi oss till produkten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde en kalkreaktor därifrån och åkte på en avgift på 254:- fast det stod 28€ på paketet men det var stort så de trodde väl inte på det så de har höftat till med en avgift verkar det som. Hoppas kan man väl att man slipper men måste ändå räkna med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar höra till. Och de drar sig inte för att det sitter stora varningsklibbor på paketen i heller.

Jag beställde ett brätte med CPU'er via Ebay för ett tag sedan. Stora ESD klibbor på paketet, plastask i lådan med fler klibbor på, med de vanliga frigolit grejerna runt om.

Inte nog med att dårarna verkar ha öppnat plast asken och lyckats "sprätta iväg" alla CPU'erna. De måste även ha gjort det över kartongen med frigolitbitarna. Det var inte en CPU (av 32) som kom fram till mig utan att ha krokiga ben. ovanpå det var i alla fall en tredjedel ickefungerande. Antingen helt döda, eller (de flesta) instabila. Kul. Tack ska ni ha tullen. Ovanpå det hade de mage att skicka ett krav på att jag verifierade det på lådan tydligt dokumenterade (och korrekta) priset. Kul. Jäkla bra humor. Och de är tydligen inte på något sätt ansvariga för att gods te kontrollerar inte skadas. Det anses då felaktigt paketerat, och är inte deras problem.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...